Ga naar inhoud

Onboard videokaart of PCI videokaart ?


Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk een eenvoudige vraag voor de kenners. Ik heb een compaq deskpro EPa/P550 met een onboard videokaart (intel 810 chipset en volgens compaq diagnose met 5Mb primair geheugen). Nu heb ik ook nog een PCI videokaart Sparkle High perdformance 3D VGA met 8mb geheugen. Wordt mijn systeem nu sneller als ik de PCI videokaart gebruik? Is dit voor windows anders dan voor spelletjes? Gaat het geheugen van de onboard videokaart van mijn werkgeheugen af? (totaal 128Mb geinstalleerd). Normaal gebruik ik windows 98 SE en office 2000 soms worden er ook spelletjes op de PC gespeeld (eenvoudige games voor de kinderen 6-8 jaar) Wie weet het antwoord. Alvast bedankt voor jullie medewerking. PS het is een PCI kaart en in een compaq dekpro EP is ruimte zat. Ik ben ook niet op zoek naar een nieuwe kaart maar wil alleen de beste configuratie kiezen met de hardware die ik in mijn bezit heb. Vandaar de vraag. Groeten , :-? Bert Visser.
Link naar reactie
[quote:e9e249284c="Slashhead"]Kijk eerst even of het goed werkt met de huidige PCI kaart. Heb je geen problemen met de onboard VGA wanneer je de PCI gebruikt dan zou ik eens gaan zoeken naar een snellere PCI kaart. [url=http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_41.shtml]Bijvoorbeeld de Club3D Radeon 9200 128MB DVI[/url][/quote:e9e249284c] Volgens mij moet deze in een AGP slot. En zelfs als de Compaq een dergelijk slot bezit wil het niet zomaar gaan lukken met het inprikken van een snellere AGP kaart. Ik heb recent voor iemand zowel de case als de kaart fysiek danig aan moeten passen om t spul er in te krijgen. Verre van ideaal.
Link naar reactie
Even een aantal misverstanden uit de wereld halen: In de Intel 810 chipset zit een ingebakken versie van de destijds tamelijk snelle Intel 740 grafische chip en gebruikt normaal gezien apart geheugen dat op het moederbord is geinstalleerd (normaal 2-4 MB), daarnaast kan het naast dit onboard geheugen (m.b.v. de drivers) nog extra geheugen lenen van je werkgeheugen (inderdaad: het shared memory principe). En voor zover ik het weet kan op i810 chipset gebaseerd mobo's geen AGP-slot bevatten in tegenstelling tot de opvolger daarvan: de i815 (waarvan ook er diverse versies zijn, met en zonder onboard videochip) die wel een extra externe AGP-slot heeft. Voor wat extra snelheid zou ik een Geforce2MX200/400 PCI videokaart nemen: tamelijk snel en niet zo duur als je die nog ergens kunt vinden en daardoor gaan alle spelletjes (zeker die 3D zijn) aanmerkelijk sneller draaien. Overigens: die PCI kaart die je daar hebt: is die gebaseerd op een SiS chip. In dat geval is de snelheidswinst minimaal voor je computer en kan je beter bij je onboard 810 video blijven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...