Ga naar inhoud

letterkwaliteit slecht op TFT scherm


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe computer (Windows XP Pro) met een XFX FX5200 video kaart en een LG L1810B TFT scherm. De resolutie die ik gebruik is de aanbevolen resolutie van 1280x1024. Ik ervaar dat de letters niet zo mooi worden weergegeven. Zelfs niet bij gebruik van Cleartype. De letters zijn vrij dun en er is sprake van een irritant dubbel beeld. Dit laatste is met name het geval als ik de DVI uitgang van de video kaart gebruik terwijl ik had verwacht dat dit zou resulteren in een kwaliteitsverbetering. Ik heb de laatste drivers geinstalleerd en allerlei instellingen geprobeerd zonder soelaas. Een mijninziens erg vreemd verschijnsel is dat de beeldkwaliteit veel beter wordt (m.n. dubbel beeld) als ik via een instelling het beeld op zijn kop zet in het nVidia menu. Ik heb de monitor ook aangesloten op mijn oude PC (Windows 98) en merk dat ik wel mooie en volle letters krijg. Ik heb de nieuwe computer aangesloten op mijn oude CRT monitor en dit gaat ook goed. Wie kan mij helpen om de letterkwaliteit te verbeteren? Is b.v. de videokaart minder geschikt?
Link naar reactie
Als je kiest voor analoge aansturing, kan ook via DVI !!!, dan moet je de refresh niet hoger zetten dan 60Hz. Dus check even met je LCD of je een analoge of digitale gebruikt. Analoog wordt aangegeven als RGB. In het menu van de LCD zitten een tweetal instellingen waarmee je de fase e.d. kunt regelen. Hiermee kun je het analoge beeld heel scherp instellen.
Link naar reactie
Aanvulling: Ik zit momenteel niet achter de besproken PC echter ik heb wel gecontroleerd in het menu van het TFT scherm naar de verschillende instellingen. Dit is 60Hz digitaal. Verschillende menu's zijn t.o.v. VGA geblokkeerd, b.v. horizontale, verticale positie en ook b.v. fase. Kleurdiepte niet, maar levert geen gewenst resultaat. Ik heb ook gekeken naar instelmogelijkheden op de PC (nVidia menu) en zie daar verschillende instelmogelijkheden b.v. gamma. Het resultaat is echter zoals al vermeld niet optimaal. Vooral niet bij gebruik van een grotere DPI instelling (120%) in combinatie met Cleartype. Zeer merkwaardig vind ik de zeer sterke reductie van het dubbelbeeld als ik het beeld 180 graden draai m.b.v. nVidia menu. Ik heb ook het beeld bekeken als ik de nVidia software en driver de de-installeer en de standaard Windows driver gebruik (zowel VGA als DVI geprobeerd). Ik krijg dan een onregelmatig vaag beeld met bruin getinte plekken. Het probleem geldt in principe voor text, plaatjes worden b.v. wel goed weergegeven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...