Ga naar inhoud

ik weet het niet meer


Aanbevolen berichten

:( Hallo allemaal, ik weet het niet meer Ik sta op het punt om een nieuwe pc aan te schaffen. Ik weet dat het een bekende vraag is en heb vele forums doorgelopen maar kom er, (juist daarom), niet meer uit! Wie is zo vriendelijk om mij te helpen??? Games vind ik niet/minder belangrijk. Wel belangrijk zijn toepassingen als Acad, 3d studiomax, Photoshop e.d. Ik denk aan de volgende configuratie: Asus p4p800 moederbord/intel pentium4 3 GHz 800 FSB processor/Corsair 1GB DDR SDRAM PC3700 geheugen/WD Caviar Special Editon 120 GB harddisk/Chieftec MA-01B-D kast/Sapphire ATLANTIS RADEON 9600 256 MB videokaart/Iijama LS902UT/BK 19" monitor. Heb vooral vragen over de geschiktheid van de videokaart, weten jullie een beter liefst prijsovereenkomstig alternatief? (heb al gelezen dat 256MB alleen zin heeft bij de snellere Radeon 9800 maar die is meteen veel duurder). Het aantal pipelines schijn ook belangrijk te zijn? Als jullie andere opmerkingen over de configuratie hebben hoor ik die natuurlijk ook graag. Alvast harstikke bedankt. Ronald
Link naar reactie
Hoi, Ik zou beginnen met te zeggen dat, tenzij je van plan bent zware video bewerking te doen, je de Intel processor beter kunt vervangen voor een AMD processor. Die is op alle gebieden, behalve dan video bewerking, wat alleen echt merkbaar is bij het wat zwaardere werk, sneller is dan de Intel procs en ook stukken goedkoper. MSI KT4 of KT6 bordje eronder en klaar voor iets van 200 euro of zo. Verder zou ik zeggen, ga of voor een Radeon 9600 Pro of een 9700 Pro en als je echt geen spellen wilt doen op die PC en hem alleen voor werk e.d. gebruikt zou je ook nog aan een matrox kaart kunnen denken, een G450 of G550 zou dan misschien ook nog kunnen. Met een Matrox Parphelia zou je ook nog wat zwaardere spelletjes kunnen draaien (simpele spelletjes kunnen ze allemaal wel) maar dan ben je ook meteen duurder uit. Mocht je wat meer willen weten over de Radeon kaarten dan moet je het onderwerp 'een nieuwe videokaart' even lezen. Daar heb ik ook een hoop uitgehaald. Club 3D is trouwens een goed merk voor Radeon kaarten en een stuk goedkoper had ik begrepen. Ik ben het eigenlijk best wel eens met de keuze voor een WD Hardeschijf, al zijn die van Maxtor ook erg goed, maar waarom de caviar. Als je een T6 moederbord haalt dan zit er een aansl;uiting op voor Serial ATA(SATA) (even goed kijken het zit misschien niet op alle versies) en dat heeft ook zo z'n voordelen. Computer Totaal heeft vast wel wat technische info over SATA. Maar wat betreft de Video Kaart, ik neem aan dat al deze programma's redelijk statische, dan wel niet al te snel bewegende beelden hebben? In dat geval zijn de kaarten die ik opnoemde volgens mij wel voldoende. Maar misschien is een ander wel een andere mening toegedaan. Eén tip nog, koop geen A-merk zoals Compaq of IBM of zo, maar stel er gewoon lekker zelf een samen, scheelt later behoorlijk in kosten met het opwaarderen.
Link naar reactie
Ik zal mij beperken tot het videokaart gedeelte van de aan te schaffen PC. De meeste 3d Software Wezoals Acad, 3d studiomax, etc, etc. zijn OpenGL ipv DirectX, daar is een nVidia kaart vaak beter in. Als je werken in 3D softeware belangrijk vind is het misschien verstandiger om een GeForce FX 5700 ultra of 5800 non-ultra aan te schaffen. de FX 5700 Ultra is pas eind van het jaar te koop maar de FX 5800 NON-ultra kan wel kopen. deze kaar is niet zo duur meer. en de non-ultra heeft niet de Herrie cooler die de 5800 Ultra een slechte naam gaf. Als je Photoshop het belangrijkste vind en minder 3D werk doet sluit ik me aan bij het Matrox advies van McMaas. Kijk dan naar een Matrox P650 of P750 en eventueel de Parhelia. (de G400/450/550 vind ik te verouderd en zou ik absoluut niet nemen). Matrox leverd zeer hoogstaande kaarten die superieur zijn op 2D gebied en ook nog aardig in 3d presteren (P650/750 en Parhelia) Info: http://www.matrox.com/mga/products/home.cfm 256MB moet je links laten liggen en neem dus een goedkopere 128mb kaart, dat geld voor alle bovenstaande genoemde kaarten.
Link naar reactie
:D Hallo allemaal. Allereerst bedankt voor jullie reactie!! Ik had hiervoor aangegeven dat ik een nieuwe pc aan het samenstellen was met de volgende configuratie: Asus p4p800 moederbord/intel pentium4 3 GHz 800 FSB processor/Corsair 1GB DDR SDRAM PC3700 geheugen/WD Caviar Special Editon 120 GB harddisk/Chieftec MA-01B-D kast/Sapphire ATLANTIS RADEON 9600 256 MB videokaart/Iijama LS902UT/BK 19" monitor. Onder windows 2000 professional vooral voor ACAD, Photoshop en 3d renderprogramma's als 3DStudioMax Ik probeer e.e.a. samen te stellen op de Mycom site aangezien mijn huidige pc daar ook vandaan komt, (goede ervaringen mee), en de site veel mogelijkheden (keuze) biedt. Als iemand een betere pc bouwer weet hoor ik dat ook graag maar mij is gebleken dat Mycom zeer concurerend is! Nu was ik op zoek naar een goede videokaart en ik zie dat de Radeon 9700 (vooral de pro versie) beter is dan de 9600 pro o.a. doordat eerstgenoemde 8 ipv 4 pipelines heeft. Wat wil nu het geval je ziet (ook bij Mycom) dat de 9500 en 9700 versie niet (meer) verkrijgbaar zijn maar wel de 9600 en 9800 versie. Is dit omdat de 9500 en 9700 verouderde versies zijn? Is de XFX met chipset geforce FX5900 misschien een nog betere optie? Matrox heeft inderdaad goede kaarten voor mijn toepassingen (met mijn huidige Matrox Millenium G400 van 3 jaar terug heb ik zeer goede ervaringen), maar de Matrox parhelia is gewoon veel te duur!
Link naar reactie
9500 en 9700 zijn inderdaad "verouderde" versies en zijn/worden vervangen voor de 9600 en 9800. Als je veel met OpenGL werkt dan is een GeForce een betere keuze zoals ik eerder in mijn verhaal uit de doeken deed. voor games is de Radeon 9800 de beste keuze maar omdat jij geen games speelt zou ik daar dus niet voor gaan. Als je mijn verhaal goed gelezen had noemde ik ook de Matrox P650 en P750, dit zijn betaalbare afgeslankte Matrox Parhelia kaarten, ik zou daar ook eens naar kijken.
Link naar reactie
aantal pipelines bepalen voor een groot deel de snelheid van de videokaart, 8 is sneller dan 4 pipelines. de bus breedte is ook van belang, 256bits is breder dan 128bits. de combinatie 8 pipelines en 256bits is het beste. kijk voor de verschillen tussen de diverse radeon 9x00 kaarten in de FAQ. Hier kort nog het advies: Games: Radeon 9600 of sneller 2D: Matrox P650/P750 of sneller Opengl: GeForce FX 5700 of sneller.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...