Ga naar inhoud

[Error] Out of Frequency


Aanbevolen berichten

LS, Sinds kort heb heeft een oom van mij problemen bij het opstarten van de computer. Nog voordat er iets van een bootscherm komt verschijnt de volgende melding:[quote:98943a2712]OUT OF FREQUENCY HF - 27.8 kHz VF - 62 Hz Power Frequency HF - 30-70 kHz VF - 50-150 Hz Power Management[/quote:98943a2712]De computer doet vervolgens helemaal niets meer, geen harde schijf-activiteit, niets... Soms start de computer wel op maar dan zal deze binnen afzienbare tijd vastlopen. Zoekpogingen op Google hadden alleen resultaten met betrekking tot Windows, maar daar is hier geen sprake van omdat heel Windows nog niet eens geboot wordt... Graag advies, - Bas
Link naar reactie
[quote:b142c107bb="computer_nerdo"]dat lijkt erop dat je monitor een te [b:b142c107bb]hoge[/b:b142c107bb] frequentie te verwerken krijgt, maar in dit geval zou de rest van je pc moeten doorstarten. Je zou eventueel kunnen proberen met een ander monitor[/quote:b142c107bb] Als je de openingspost goed had gelezen zie je dat de frekwentie te [b:b142c107bb]laag[/b:b142c107bb] is (27.8kHz, minimum is 30kHz). Als de mogelijkheid aanwezig is, inderdaad andere monitor proberen of andere videokaart.
Link naar reactie
Dank voor jullie reacties... Maar wat ik toch nog altijd vreemd vind is dat de computer tot een complete halt komt bij het vermelden van deze "fout", die zich overigens tot voor kort nooit voordeed. Een alternatieve monitor is ter plekke niet aanwezig, dus ik zal er ff eentje moeten regelen. Ik hoop dat het niet de videokaart is, want als ik me niet vergis is die on-board. (Kan dat?) Mocht iemand nog info of suggesties hebben, dan hoor ik die uiteraard graag! - Bas
Link naar reactie
Als je machine volledig vastloopt, is het waarschijnlijk de videokaart. Normaliter zou de machine wel door moeten gaan en naar Windows moeten booten (er even van uitgaande dat windows gebruikt wordt); uiteindelijk zou je wel het windows start scherm moeten zien of windows zelf. loopt de machine ook vast als de monitor niet aangesloten is?\ Weet je overigens zeker dat de machine vastloopt en niet naar windows boot of boot de machine wel maar zie je windows niet. Je kunt de monitor ook aan een andere machine proberen, maar dat zal ook wel niet mogelijk zijn. Als de machine een AGP slot vrij heeft zou je daar een andere videokaart in kunnen zetten en daar de monitor op aan kunnen sluiten. Als je geluk hebt (ik dacht dat dat normaliter het geval is) wordt de kaart automatisch gedetecteerd en zal de on-board kaart worden uitgeschakeld. Je zou ook een PCI videokaart kunnen gebruiken, alleen weet ik dan zo niet wat de mogelijkheden zijn. Je zult dan in je BIOS iets moeten veranderen (meen ik) en dat lukt niet omdat je geen beeld hebt.
Link naar reactie
[quote:472e5b29bd="Wim Sturkenboom"]Weet je overigens zeker dat de machine vastloopt en niet naar windows boot of boot de machine wel maar zie je windows niet.[/quote:472e5b29bd]Ik weet heel zeker dat Windows niet boot. Er is geen activiteit te zien/horen van de harde schijf, het opstartgeluid van Windows komt ook niet. Ik kan voor 100% uitsluiten dat de computer überhaupt nog iets doet als de foutmelding getoond wordt. Wat overigens misschien ook wel interessant is, is dat de foutmelding géén DOS of Windows foutmelding is. Dit zie ik door de manier waarop het getoond wordt, het lijkt meer op zo'n on-screen menu voor het aanpassen van de monitorinstellingen.[quote:472e5b29bd="Wim Sturkenboom"]Je kunt de monitor ook aan een andere machine proberen, maar dat zal ook wel niet mogelijk zijn.[/quote:472e5b29bd]Idd. [b:472e5b29bd]Edit:[/b:472e5b29bd] Ik kan de monitor op mijn notebook aansluiten, het resultaat laat ik tzt weten...[quote:472e5b29bd="Wim Sturkenboom"]Als de machine een AGP slot vrij heeft zou je daar een andere videokaart in kunnen zetten en daar de monitor op aan kunnen sluiten.[/quote:472e5b29bd]AGP-slots zijn toch over het algemeen die kleine bruine op de plek waar ook de PCI-slots (wit) zitten? Ik zal binnenkort testen of de computer wel start zónder de monitor. Indien dit het geval is, welke conclusie zou ik hier dan uit moeten trekken? Wim, in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe! Als u - of iemand anders - bovenstaande vragen geheel of gedeeltelijk kan beantwoorden ben ik diegene vanzelfsprekend ook weer erg dankbaar. - Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...