Ga naar inhoud

Welke goedkope videokaart voor DTP & Video (bewerking)


Aanbevolen berichten

Ik heb de oude topics even doorgebladerd maar nog nergens echt een goed antwoord gevonden op mijn vraag, en om niet weer oude topics naar boven te halen dit keer maar een nieuwe geopend. Mijn vraag: Ik ga een nieuwe pc samenstellen en zit nogal in dubio over de keuze van de videokaart die erin gaat. Ik wil de pc gebruiken voor DTP-werk (photoshop/illustrator/quarkXpress/dreamweaver/ etc , verder wil ik een beetje gaan hobby'en met videobewerking. Ik wil dus ook graag televisie kunnen opnemen op mijn pc. Verder wil ik een zo goed mogelijk beeld op de televisie wanneer ik dvd's of divx'jes afspeel via mijn PC.... Mijn budget voor een videokaart reikt tot ongeveer 200 euro, maar als ik er echt veel aan heb wil ik ook nog wel wat meer uitgeven.. en zelf dacht ik aan een Matrox P650 (a +/- 175 euro), maar kan ik hier wel video mee opnemen van de vcr of televisie, of moet ik dan apart weer een tv- of videobewerkingskaart kopen? In het laatste geval, is het dan slimmer om wat meer uit te geven en een soort combikaart te kopen of kan ik er beter gewoon een goedkope Pinnacle kaart ofzo bij zetten? Verder vroeg ik mij af vanaf wanneer een P650 echt nodig is (op 2D gebied dan), en tot wanneer ik ook wel met een G550 uit de voeten kan (scheelt namelijk een hoop geld).. al is dit natuurlijk niet makkelijk te zeggen, ik hoop toch dat iemand er iets over kwijt kan. Goede suggesties zijn altijd welkom! Verdere info: - Ik ben niet van plan om games te spelen of 3d-applicaties te gebruiken. - De gebruikte monitor zal een Samsung 959NF zijn.
Link naar reactie
Iedere moderne kaart voldoet wel, lijkt me. Wat ik begreep uit een recente review op firingqsuad zijn de nvidia kaart in 2d wat sneller, reageren wat vlotter dan de ATI kaarten, en als 3D echt niet belangrijk is zou ik voor een 64mb fx5200 ofzo gaan. Daar bij gewoon een losse tv-kaart kopen met leuke opneem mogenlijkheden (geen idee welke)
Link naar reactie
Is een Radeon AIW dan zoveel beter als een losse tv kaart + goedkope videokaart Slashhead? Die R9000Pro AIW van [url=http://www.eynstein.nl/a/2775.html]eynstein[/url] is wel redelijk goedkoop en lekker compleet Specs: http://www.sapphiretech.com/vga/9000pro-beast.asp Er komt trouwens ook een R9600Pro AIW aan. http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1905 Incl FM-Tuner ;)
Link naar reactie
[quote:5190de2a69="valorian"]Maar komen die Radeon AIW kaartjes qua 2d prestaties wel in de buurt van de Matrox P650? En kun je er qua multi-monitoren ook net zoveel mee, kan ik er bijvoorbeeld een dvd of divx mee afspelen op een tv-scherm en tegelijkertijd op een optimale resolutie computeren op de pc-monitor?[/quote:5190de2a69] Voor normaal dual monitor gebruik voldoet een AIW net zo goed. Wat jij wilt is niets bijzonders.
Link naar reactie
Ok, bedankt Slashhead (en ook de andere reagerenden).. Ik denk dat ik dan toch maar afzie van de dure Matrox en voor een AIW kaart ga... , waarschijnlijk voor de Hercules Prophet 9800SE Pro AIW kaart, staat nu op ongeveer 230 Euro (pricewatch). Hoop dat in combinatie van mijn Samsung 959NF scherm een beetje mooi beeld gaat opleveren.. blijft toch een hoop geld (samen tegen de 550 euro) ..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...