Ga naar inhoud

CRT of TFT


Aanbevolen berichten

Grote nadeel van TFT is de prijs: 400 euro of meer voor een schermpje vind ik nogal wat. Een 19" CRT heb je al voor 180 euro en een 17" CRT voor 150 euro, terwijl een 15" TFT 300 euro kost. En je moet zorgen dat je een TFT-scherm koopt met een reactietijd van minder dan 25 ms voor het spelen van games. De helderheid van TFT is in elk geval goed, want ik heb er laatst een paar bekeken bij megapool.
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:98227263c9="J. de Boer"]Laatste nummer van Computer!Totaal gelezen? Als je dat artikel serieus neemt, dan is het heel aannemelijk dat over pakweg vijf jaar de crt helemaal niet meer wordt gemaakt. Jan de Boer[/quote:98227263c9] CRT zal nog jarenlang zoniet altijd beter voor CAD, video/fotobewerken enz.. zijn. Is dus gewoon onzin wat daar staat. CRT zal minder populair zijn dan TFT maar verdwijnen lijkt me heel sterk.
Link naar reactie
[quote:a92e66200d="-=DDA=- Raptor"]De grote nadelen van TFT schermen zijn: * De reactiesnelheid (pixel van kleur wisselen) is eigenlijk te laag om goed een spel te spelen zonder dat het beeld vervaagt. * Ze zijn pokke duur! * Je heb meestal wel wat kapotte pixels, en dat is heel erg irritant (ervaring met 2 laptops :lol: ) * TFT schermen kunnen maar maximaal 16-bits kleuren weergeven, met een speciale techniek maximaal 18-bits. Terwijl CRT'tjes het mooie 32-bits kunnen weergeven. Als ik jou was, en je hebt genoeg ruimte op je bureau, zou ik een 19 inch of 21 inch CRT scherm nemen, stukke goedkoper en beter beeld.[/quote:a92e66200d] die van mij kan ook op 32 bit [quote:a92e66200d="computerbacterie"]Grote nadeel van TFT is de prijs: 400 euro of meer voor een schermpje vind ik nogal wat. Een 19" CRT heb je al voor 180 euro en een 17" CRT voor 150 euro, terwijl een 15" TFT 300 euro kost. En je moet zorgen dat je een TFT-scherm koopt met een reactietijd van minder dan 25 ms voor het spelen van games. De helderheid van TFT is in elk geval goed, want ik heb er laatst een paar bekeken bij megapool.[/quote:a92e66200d] 400 is te veel 15" TFT kost ongeveer 250 euro. en 14" TFT kost 199 euro
Link naar reactie
[quote:428f73e672="BrigitteW"]En voor die prijs heb jij een TFT scherm dat 32 bits kleuren kan weergeven? Nieuwtje: die bestaan niet. Tuurlijk kun je 'm op 32 bit instellen, maar dat geeft ie gewoon niet weer.[/quote:428f73e672] jewel hoor. als ik hem om 16 bit instel laat die beetje lelijk zien. nu staat die op 32bit laat mooier zien.
Link naar reactie
[quote:d92ab8af41="turk2003"]jewel hoor. als ik hem om 16 bit instel laat die beetje lelijk zien. nu staat die op 32bit laat [b]mooier[/i] zien.[/quote:d92ab8af41]Dat kan zijn, maar daar mag je niet de conclusie aan verbinden dat je scherm ook 32 bit weergeeft. Met een oude [i:d92ab8af41]Deux Chevaux[/i:d92ab8af41] kun je ook wel 160 km per uur heuvel af, maar dat betekent niet dat dat de gespecificeerde topsnelheid is. Bij mijn weten wordt iedere pixel aangestuurd met een 6-bits waarde en 3x 6-bits is 18-bits.
Link naar reactie
Ik heb een LG eletronics TFT. hij is echt prima en kost 299 (15" TFT komt overeen met 17" CRT). Het enige wat mij wel stoort is de sporen van de cursor. Die zie je namelijk heel veel. Je kan het ook niet veranderen, heb ik geprobeerd met cursor eigenschappen... Verder is het zekerz een chille TFT... ik zou, als je er een beetje geld erin wilt stoppen, een 17" TFT kopen, het is niet nuttig ofzo, maar wel vet mooi. Trouwens soms is het wel best nuttig; bespaart ruimte :D
Link naar reactie
Ik kijk momenteel naar een NEC 1880SX, maar die valt denk ik buiten je budget, 880 euro. Samsung is goed en qua ontwerp ook mooi, maar het hangt vooral af van je gebruiksdoel. Wat wil je ermee doen? Gamen: als je veel nieuwe games speelt is een CRT nog altijd beter Tekstverwerking: pivot-functie (= dat je 'm 90 graden kunt draaien)
Link naar reactie
LG is volgens mij veruit het mooist. Samsung het best... Samsung maakt echt vet goede flatscreens en kosten ook redelijk normaal. In de CHIP test is die ook als eerste uit de test gekomen... De refresh time van mijn TFT is 29 ms... Best snel... De 17" tft (weet niet precies hoe hij heet) van LG heeft 19 ms. Dat is echt snel, maar je merkt nauwelijks tot geen verschil tussen 29 en 19 ms...
Link naar reactie
Gaan we weer met de response time. Of de response time snel genoeg is, hangt niet alleen van het cijfertje af (dat bovendien ook nog eens volstrekt willekeurig door fabrikanten wordt opgegeven), maar vooral ook door het gebruikte panel. Een belangrijker criterium dan sec responsetijd is het responseverloop. Bij een S-IPS panel, dat nominaal een hogere responsetijd heeft, is het responseverloop veel gunstiger (minder pieken en dalen) dan bij bv. een MVA of TN panel. In feite is een panel met een gunstigere responseverloop beter voor snelle toepassingen als bv. games dan een panel dat daarbij ongunstiger scoort. Probleem is dat het responseverloop nog moeilijker te meten is. Daarom kun je het beste afgaan op gebruikerservaringen, bv. bij www.prad.de/board.
Link naar reactie
Ik heb hier 2 pc'tjes: Bijna hetzelfde met videokaart enzo, maar de een met een Dell CRT 17" monitor en de ander met een AG Neovo 17" TFT. Als je 3d games speelt merk je het verschil wel, als je bijvoorbeeld veel draait met het beeld vervaagt het een beetje. Maar in strategiespellen als C&C Generals merk ik echt geen verschil... Mijn pa heeft een 17" CRT kan hoge resolutie aan enzo, maar die TFT is veel helderder dan die CRT! Misschien ligt het aan oud/nieuw? Ik denk dat ik dat TFT scherm ook niet echt duur heb gekocht...375 euro is toch niet veel?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...