Ga naar inhoud

Crashes bij games


Aanbevolen berichten

Ik heb nu ongeveer 2 weken een nieuwe computer. Ik heb alle onderdelen zelf gekocht en in elkaar gezet. Echter, bij het testen van het nieuwe systeem bleken er nogal wat problemen te zijn met het spelen van spelletjes. De computer liep dan steeds na onbepaalde tijd vast. Het beeld ging dan uit en een aantal ventilatoren gingen ook uit. De lampjes aan de voorkant van mijn kast gingen echter niet uit. De oplossing was dan om de aan/uit knop 4 seconden vast te houden waarna het systeem uitging. Daarna kon het systeem weer opnieuw gestart worden. Eén keer echter wou het systeem helemaal niet meer aan. Ik kon op de aan/uit knop drukken wat ik wou, maar het systeem wou niet opstarten. Na een discussie op een ander forum (http://www.amdforums.com/showthread.php?s=&threadid=243396&highlight=8RDA+boot+anymore) kwamen we tot de conclusie dat de voeding waarschijnlijk het probleem was. Ik had tot toen toe een 300W voeding, maar inmiddels heb ik een nieuwe 550W voeding in de hoop dat dit de problemen zou oplossen. Echter, dat was niet het geval. De nieuwe voeding loste het probleem niet op. Het enige wat er veranderde was dat de computer nu vanzelf weer opnieuw opstartte. Maar goed, ook dat was natuurlijk niet de bedoeling. Naar aanleiding van die problemen ben ik weer terug gegaan naar het forum waar mij werd aangeraden een nieuwe voeding te kopen. Deze discussie is hier te vinden: http://www.amdforums.com/showthread.php?s=&threadid=246923 Wat ik inmiddels heb ontdekt is dat met een FSB van 100 en 133 het systeem wel stabiel blijft, ook bij het spelen van spelletjes. Maar het lijkt me duidelijk dat mijn systeem daardoor dus onder de maat presteert. Mijn processor draait nu op 1,7 Ghz in plaats van de 2,17 Ghz waar hij voor gemaakt is. Ik denk zelf dus aan twee dingen. Of er is een onderdeel dat niet mee kan met de hoogste snelheden of de boel wordt gewoon te warm. Maar de temperaturen van processor, moederbord, voeding en hardeschijf gaan bij het spelen van spellen niet significant omhoog. Jammer genoeg kan ik de temperatuur van de videokaart niet in de gaten houden. Hier volgen de specificaties van mijn systeem: Levicom 550W PSU EPoX 8RDA+ (nieuwste BIOS versie geinstalleerd) AMD Athlon XP 3000+ CoolerMaster HCC-L61 Silent Heat Pipe 512 MB DDR-Ram PC2700 Dane-Elec Sapphire Atlantis ATi Radeon 9800 Pro 128 MB DDR PCTV Studio TV-kaart Maxtor 80 GB HDD 7200 RPM Maxtor 20 GB HDD 7200 RPM LG DVD-Speler Lite-On 16/10/40x CD-RW 3.5" Floppy Drive Verder wat ik aan software en drivers heb geïnstalleerd: Windows XP SP 1 DirectX 9.0b nVidia nForce2 2.45 WHQL Driver ATi Catalyst 3.6 Driver Ik denk dat dat wel voldoende informatie is wat betreft m'n systeem. Zo niet, let me know :). Ik weet niet of 't in dit forum thuis hoort, maar eigenlijk heb ik geen flauw idee welk onderdeel het probleem veroorzaakt. En aangezien de crashes vooral bij het spelen van spellen (of benchmarks als 3DMark) voorkomen vermoed ik zelf dat het de videokaart is. Is er iemand hier met ideeën wat betreft dit probleem? Warmte zou een probleem kunnen zijn, maar zoals ik al aangaf gaan de temperaturen niet significant omhoog, en ik heb m'n kast ook openstaan, wat geen overbodige luxe is met dit weer.
Link naar reactie
Ehm, heb ffies in m'n apparaatbeheer gekeken en het blijkt dat de Radeon kaart 't zelfde IRQ gebruikt als de PCTV kaart (19), maar dan alleen de Video capture. De audio capture zit op IRQ 12. Ik kan het alleen niet vanuit Windows wijzigen, dus dan moet ik die PCTV kaart op een ander PCI slot zetten denk ik? Overigens staat hij nu niet op 't PCI slot direct onder 't AGP slot, maar nog eentje daaronder. Ik dacht dat alleen dat PCI slot onder 't AGP slot een IRQ deelden?
Link naar reactie
Hallo Taz^ Welkom op dit forum. Je kan nog een aantal dingen doen om erachter te komen waar het probleem zit. * Haal de PCTV kaart uit je pc en kijk of de problemen zich nog steeds voordoen. * Haal de Radeon 9800 PRO uit je pc en test de pc met een oude videokaart en test de Radeon 9800 PRO in een andere pc. * Zet AGP 8x eens op AGP 4x * Zet je geheugen timings minder aggresief, Cas 2.5 ipv Cas 2 e.d. Ik denk zelf dat het een of ander compatibiliteits probleem is, je voeding is krachtig genoeg en als je temps niet te hoog zijn moet het dat ook niet wezen. Gr, Red Dragon
Link naar reactie
Nou, ik heb inmiddels m'n PCTV kaart uit m'n computer gehaald, maar dat lostte in ieder geval niks op. Ik zou de Radeon 9800 Pro kaart eens in m'n vaders computer kunnen zetten, maar die heeft maar een 200W voeding dus ik denk niet dat die het gaat trekken. AGP 4x ipv AGP 8x zou ik kunnen proberen inderdaad. En ik geloof dat de geheugen timings al op Cas 2.5 staan, maar dat weet ik niet zeker, zal ik zo even uitzoeken. Overigens heb ik al wel eens memtest86 gedraait. 12:50:55 draaide die test zonder enige problemen. Op het andere forum waar ik bezig ben met het zoeken naar een oplossing suggereerde iemand om de Vcore iets te verhogen, maar ook dat heeft niks opgelost. Daardoor werd het systeem alleen maar instabieler.
Link naar reactie
Als je de Vcore verhoogt gaat de temperatuur ook omhoog, kans op crashen is dan ook hoger als je geen goeie cooling hebt, je zou ook de vcore kunnen verlagen, dan gaat je temp van je CPU juist omlaag. Ik zou echter eerst de videokaart in je pa's pc testen, dat kan natuurlijk ook met je eigen voeding, kost alleen wat meer tijd om dat over te zetten.
Link naar reactie
Ik heb zojuist de AGP op 4x gezet (dat wil zeggen AGP 8x support uitgezet in de BIOS, dus ik neem aan dat hij dan op 4x draait) en vervolgens weer 3DMark 2003 gedraait. En weer crashte hij. Overigens heb ik de CAS latency even nagekeken en die staat al op 2.5. Dus ook dat zal het niet zijn. Ik zal even kijken of ik mijn videokaart in m'n vaders computer kan en mag zetten en eens kijken wat hij daar doet.
Link naar reactie
Ik heb zojuist mijn videokaart en voeding overgezet naar m'n vaders computer. Vervolgens alles aangesloten en met wat gekloot de videokaart drivers geinstalleerd (deed ie nogal moeilijk over). Vervolgens heb ik weer 3DMark2003 gedraait en dat ging zonder problemen. Geen crashes of wat dan ook. Wel viel me op dat de computer resette toen ik na de moeilijk installatie van de drivers het instellingen scherm opende om de resolutie te veranderen. Maar goed, dat kan net zo goed iets anders wezen. Ik denk dus dat we ook de videokaart kunnen afschrijven als de boosdoener. Enige wat ik eigenlijk nog echt kan verzinnen is dat de boel te warm wordt, maar het valt toch op dat de temperaturen nauwelijks stijgen bij het spelen van spelletjes. Nu eens kijken wat er gebeurt met de videokaart van m'n pa in m'n eigen computer.
Link naar reactie
Ehm, ik heb inmiddels m'n eigen videokaart er al weer in zitten, maar met de GeForce 4 MX van m'n pa deed hij 't opzich ook prima. Maar volgens mij is het toch echt een temperatuur probleem. Op dit moment heb ik de volgende temperaturen: CPU: 55 graden Bord: 38 graden Power: 40 graden 80 GB HDD: 50 graden Maar de temperaturen van vooral m'n CPU en m'n 80 GB HDD gaan nog wel even flink omhoog. Over 't algemeen zo'n 60 tot 65 graden voor m'n CPU en 70 graden voor m'n HDD. Best wel warm dus. Ik heb op dit moment een CoolerMaster HHC-L61 Silent Heat Pipe koeler op m'n CPU zitten. Iemand suggereerde net om daar misschien eens een andere fan op te zetten. Of om een case fan te installeren, maar goed, daar heb ik volgens mij helemaal geen ruimte voor in m'n comp, in ieder geval niet aan de achterkant.
Link naar reactie
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ook 3 dagen een nieuwe pc. Ik heb ongeveer dezelfde specs als jou. Ook hetzelfde als jou gedaan, qua updates enzo. Toen ik op het moment stond om m'n bios te flashen keek ik alles nog eens na. Toen viel me op dat fast write aan stond. Die had ik nog niet uitgezet. Ik zette fastwrite uit in de bios en in het ati control panel (instellingen-geavanceerd-SMARTGART(tm) ). Alle games weer testen en ze werken allemaal weer! Ik hoop dat het werkt voor je!
Link naar reactie
Fastwrite is inderdaad ook een optie op uit te zetten (staat ook als advies in de FAQ). kan soms inderdaad ook helpen en je mist er niets aan. 60 a 65 graden voor de CPU is erg warm, dat kan inderdaad voor een onstabiel systeem zorgen. je moet dan toch aan case-fan's gaan denken, een betere Air-flow in je kast doet wonderen
Link naar reactie
Okeej, ik heb ook FastWrites geprobeerd. Uitgeschakeld in de BIOS en in de instellingen van de videokaart in Windows en vervolgens weer 3DMark gedraait. Ondertussen gaan douchen en toen ik weer terug was stond ik alweer op 't inlogscherm van Windows. Weer gereset dus. Kortom, FastWrites was het dus ook niet. Dan zal het toch wel de temperatuur zijn, maar dan moet ik eerst eens iets hebben waarmee 'k een beetje effectie kan koelen. M'n kast biedt weinig mogelijkheden voor case fans en dergelijken. Maar in ieder geval bedankt voor de hulp :).
Link naar reactie
Ik verveelde me nogal vandaag, dus ik wou wel even een spelletje gaan spelen. Dus heb ik m'n processor wat ondergeklokt. Multiplier op 11.0 gezet, in plaats van de standaard 13.0. Vervolgens bijna de hele dag spelletjes kunnen spelen zonder problemen. Vind ik het toch een beetje vreemd als het aan de temperatuur ligt. De processor is namelijk niet koeler dan wanneer ik met een multiplier van 13.0 draai. Dus ik weet nog niet zo goed of het wel de temperatuur is, maar ik kan op dit moment ook niet echt veel anders verzinnen. Ik zal wel zien als deze hitte golf over is :).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...