Ga naar inhoud

Flat-screen beeldbuis zonder irri lijntjes?


Aanbevolen berichten

Voor zover ik weet heb alle Diamandtron- en Trinitron-schermen deze eigenschappen. Ikzelf vind het helemaal niet (meer) erg. Toen ik hem voor het eerst gebruikte viel het me meteen op. Laatst las ik ook al een beriggie hierover en werd ik er aan herinnerd. Ik moest toen echt wel even goed zoeken voor ik ze weer gevonden had... Nu weer trouwens... :lol: Je went er snel aan, maar als je het echt vervelend vind, dan is TFT een (veel duurdere!!) oplossing. Greetz!!
Link naar reactie
Ik heb zelf ook een Diamondtron beeld. heb hem al ruim 3,5 jaar en heb helemaal geen last van de lijntjes. overigens staat het antwoord op je vraag ook in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75962&sid=4747b85989ec5d213b1f1785f6c4cad5]FAQ[/url] [quote:b54ee57367="FAQ"] [b:b54ee57367]Ik zie twee vage lijntjes op mijn monitor[/b:b54ee57367] Er is niets mis met je monitor. Je hebt er een met een aperture grill beeldbuis. Voor het aansturen van de kleuren op het scherm is een masker nodig, wat ervoor zorgt dat de rode, groene en blauwe fosfor apart worden aangestuurd. In jouw beeldbuis is dat opgebouwd uit verticale metalen draden. Voor de stabiliteit daarvan lopen er twee horizontale kunststof draden op ongeveer 1/4 en 3/4 van je scherm. Meestal went dit wel, sommige mensen ergeren zich er echter dood aan. [b:b54ee57367]Welk type monitor heeft die lijntjes niet?[/b:b54ee57367] Elke beeldbuis die geen aperture grill (sleuvenmasker) heeft. Dit geldt voor de klassieke [b:b54ee57367]schaduwmasker[/b:b54ee57367], die een invar plaat met ronde of ovale gaatjes heeft. Hou er rekening mee dat dit scherm veel donkerder is dan een met een aperture grill. Een nieuwer type is de [b:b54ee57367]slotted mask[/b:b54ee57367], een invar plaat met verticale rechthoekige gaatjes, in een soort halfsteens baksteen patroon. Het oppervlak van het metaal is hier veel geringer, waardoor meer electronen doorgelaten worden, en het beeld dus helderder is. Echter wel minder dan een aperture grill. [b:b54ee57367]Welke beeldbuis is echt vlak?[/b:b54ee57367] Alle typen beeldbuizen zijn tegenwoordig in een vlakke uitvoering te krijgen. Er zijn echter ook neppers, die aan de buitenkant vlak zijn, en aan de binnenkant cilindrisch (sleuvenmasker) of bol (schaduwmasker, flatsquare). Het verschil is opgevuld met dikker glas. Kijk hier goed naar, als je persé een plat scherm wilt. Het is goed zichtbaar als er strijklicht op het scherm valt, en ook als je vlak langs het scherm kijkt. [b:b54ee57367]Zitten er nadelen aan een vlak scherm?[/b:b54ee57367] Er zitten zeker negatieve kanten aan een vlak scherm. Het is technisch erg moeilijk een vlak scherm aan te sturen. Dit wreekt zich vaak in [color=blue:b54ee57367]verminderde scherpte[/color:b54ee57367] in de hoeken of zijkanten. Ook verlopen de scherminstellingen wat meer. Een vlak schaduwmasker kan [color=blue:b54ee57367]verkleuringen[/color:b54ee57367] gaan vertonen. Dit gebeurt vooral als een bepaald deel van het scherm (tijdelijk) lichter is dan de rest. Het masker wordt daar dan warmer en kan gaan bollen. Dit effect is bij een vlak scherm veel sterker dan bij een enigszins bol masker. Grotere vlakke schermen kunnen wat [color=blue:b54ee57367]hol lijken[/color:b54ee57367]. Glas heeft een zekere lenswerking, en de afstand die het licht aflegt is in het midden van het scherm kleiner dan aan de randen, gewoon door de kijkhoek. Dit is iets waar je wel aan went. Maar de eerste keer dat het je opvalt, lijkt het heel vreemd.[/quote:b54ee57367]
Link naar reactie
Twee jaar geleden heb ik hier speciaal op gelet. Heb toen een Nec Multisync 95F 19" monitor zonder die 2 lijntjes gekocht. Maar het is wel erg zoeken, tegenwoordig zijn ze bijna niet meer verkrijgbaar zonder lijntjes (diamontron/trinitron). Meestal zijn ze goedkoper zonder lijntjes. Het schijnt trouwens wel een mooier beeld te geven met lijntjes, dus meer helderheid/contrast.
Link naar reactie
dank jullie wel voor de snelle replies. Ik moet dus een met flatron of diamandtron hebben. Maar ik meende dat trinitron wel van die lijntjes heeft, deze techniek wordt/werd ook in (sony) tv's gebruikt, en daar zie je duidelijk lijntjes. Een trinitron monitor heb ik nog niet gezien, en het woord zegt het al eigenlijk al [b:c5afc0d1e8][u:c5afc0d1e8]Tri[/u:c5afc0d1e8][/b:c5afc0d1e8]nitron, beeld in drie stukken. Verder lijkt mij deze monitor wel mooi, DELL 19'' P992 Sony Ultra Scan Black Sony Trinitron, 0.24 dp, 1600x1200, 107Khz [url]http://www.tigerdirect.com/images/SKUimages/medium/D100-1908.jpg[/url] Het is wel een dell, maar er zit toch sony spul in, wel een bakbeest :roll:
Link naar reactie
[quote:507560e01e="no_name"]dank jullie wel voor de snelle replies. Ik moet dus een met flatron of diamandtron hebben. Maar ik meende dat trinitron wel van die lijntjes heeft, deze techniek wordt/werd ook in (sony) tv's gebruikt, en daar zie je duidelijk lijntjes. Een trinitron monitor heb ik nog niet gezien, en het woord zegt het al eigenlijk al [b:507560e01e][u:507560e01e]Tri[/u:507560e01e][/b:507560e01e]nitron, beeld in drie stukken. Verder lijkt mij deze monitor wel mooi, DELL 19'' P992 Sony Ultra Scan Black Sony Trinitron, 0.24 dp, 1600x1200, 107Khz [url]http://www.tigerdirect.com/images/SKUimages/medium/D100-1908.jpg[/url] Het is wel een dell, maar er zit toch sony spul in, wel een bakbeest :roll:[/quote:507560e01e] Volgens mij is Diamantron hetzelfde als Trinitron, maar dan van een ander merk. Flatron weet ik niet, maar zal ook dezelfde techniek zijn. Voor TV's is het trouwens wel perfect. Je kunt duidelijk het verschil in helderheid zien. De lijntjes zie je niet op kijk afstand. Bij een monitor zit je dichterbij en zie je de lijntjes wel.
Link naar reactie
[quote:349e98eac6="cjdijk"][b:349e98eac6]Volgens mij[/b:349e98eac6] is Diamantron hetzelfde als Trinitron, maar dan van een ander merk. Flatron weet ik niet,[b:349e98eac6] maar zal ook dezelfde techniek zijn.[/b:349e98eac6][/quote:349e98eac6] zoals aangegeven, als je het niet zeker weet geef dan helemaal geen antwoord, zaait alleen verwarring bij de vraagsteller zoals al aangegeven... [quote:349e98eac6="gerben"]diamondtron: helderder en meer contrast[/quote:349e98eac6] Waar haal je die info vandaan als ik vragen mag? kan me er namelijk niet geheel in vinden.
Link naar reactie
Het is een simpel gegeven. Een schaduwmasker is een metalen plaat met gaatjes erin, in een honingraat-achtig patroon. Een sleuvenmasker bestaat uit dunne draden. Het oppervlak daarvan is slechts een fractie van dat van een schaduwmasker. Er worden dus simpelweg minder electronen tegengehouden, en er komen meer op de fosfors terecht.
Link naar reactie
[quote:22f5d652c8="Red Dragon"]Sluit me aan bij Gerben, de FAQ is duidelijk en heb er net nog een stuk uit gepost. maar goed, hier nog een keer de URL naar de FAQ want hij is wel heel moeilijk te vinden :roll: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75962&sid=4747b85989ec5d213b1f1785f6c4cad5[/quote:22f5d652c8] Ja, allemaal mooi die FAQ, had hem dus gelezen :roll: , maar die faq vertelt niet wat nou beeldbuizen zijn met een slotted mask of aperture grill zijn, dus zonder lijntjes. Had dus geen idee, waar een diamond, of flatron toe behoorde, maar dankzij de replies op dit topic wel, dus toch niet echt overbodig. Dus aub, niet gelijk RTFM roll-eyes posts door het topic heen pompen. [quote:22f5d652c8="gerben"]Het is een simpel gegeven. Een schaduwmasker is een metalen plaat met gaatjes erin, in een honingraat-achtig patroon. Een sleuvenmasker bestaat uit dunne draden. Het oppervlak daarvan is slechts een fractie van dat van een schaduwmasker. Er worden dus simpelweg minder electronen tegengehouden, en er komen meer op de fosfors terecht. [/quote:22f5d652c8] Zo dat is nog eens duidelijke uitleg, ontwikkel je ze zelf ofzo :wink:
Link naar reactie
Neu, maar ik vind het wel interessante materie. Ben nou eenmaal een techneut. De faq geeft niet overal antwoord op, alleen op de in het verleden gestelde vragen. Verder verwijst de faq naar een aantal achtergrond artikelen, waarin dit wel verder uitgelegd wordt. Ik kan zo een boek volschrijven, als ik eenmaal begin te tikken. En dan is het ook geen faq meer.
Link naar reactie
Invar is een speciale legering van twee metalen, die nagenoeg niet uitzet onder invloed van warmte. Let wel, alle maskers zijn gemaakt van invar, ook aperture grills. Super, ja dat kan van alles betekenen, maar is veelal een loze marketing kreet. Super betekent letterlijk (ergens) boven, in dit geval beter dan normaal of standaard. Maar dat beter kan ook betekenen dat het hun meer geld oplevert...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...