Ga naar inhoud

Wat voor videokaart voor videowerking?


Aanbevolen berichten

Ik wil graag weten wat voor videokaart je het beste kan hebben voor een pc die alleen voor video berwerking wordt gebruikt. Aangezien G-force en Radeon kaarten volgens mij alleen voor spelletjes echt nuttig zijn.... Kan ik dan bijvoorbeeld beter een Matrox G550 nemen? of misschien een andere? Maakt het nog wat uit voor het afspelen van films? Ik heb nog de search gebruikt maar kan niets vinden wat mijn vraag beantwoord. Dus ik hoop dat er iemand is die mij een antwoord kan geven. Want ik heb totaal geen kaas gegeten van video bewerking... Ik heb al een pinnacle kaart dus ik heb alleen een videokaart nodig die ook goed films kan afspelen.
Link naar reactie
Parhelia heeft een goede 2D, maar is ook op gamers gericht. Als het je puur en alleen om beeldbeewerking gaat, dan is een G550 volgens mij de beste keuze. Snelheid is van minder belang als 2D, omdat de films ed toch door de CPU gerendered worden. De 2D van de G550 is als altijd bij Matrox heel erg goed.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik heb eigenlijk min of meer dezelfde vraag als de topicstarter, maar het idee dat deze nog niet geheel beantwoord is.. De vraag is , is video- en beeldbewerking een Matrox Millennium G550 met 32 MB aan te raden boven een in prijs vergelijkbare 128MB 3D kaart?? Zo ja, wat zeggen die MB's dan eigenlijk bij een videokaart? .. Gelieve niet weer met de Parhelia op de proppen komen, want deze kaart is voor mij verre van betaalbaar..
Link naar reactie
Start de volgende keer een topic, ipv een oud topic omhoog te halen. Het aantal MB's op een videokaart is niet van belang bij het videobewerken. Het aantal MB's is alleen van belang bij het spelen van spellen en andere 3d omgevingen. bij het videobewerken komt bar weinig 3d aan te pas. Vrijwel alleen maar 2d. Aangezien de Matrox beter in 2d weergave is dan de nVidia of Ati kaarten, kun je die beter doen als je veel wilt videobwerken.
Link naar reactie
het geheugen is belangrijk voor: in geheugen worden textures enz. opgeslagen zodra het geheugen vol is gaat alle data naar het systeem geheugen wat veel minder snel bereikbar is vandaar dat voor games veel geheugen vaak snel is maar teveel heeft ook weer geen nut aangezien een video-kaart dan gewoon niet snel genoeg is om het vol te krijgen
Link naar reactie
[quote:1e6437725f="Johnny321"]Start de volgende keer een topic, ipv een oud topic omhoog te halen.[/quote:1e6437725f]Ik ben het met je eens, maar in ieder geval heeft deze TS de search gebruikt. Of hij is wel erg ver terug gegaan in de tijd :lol: Een simpele berekening: als je een resolutie wilt van 2048*1536 met 32-bit kleur, heb je 2048*1536*32/8=12MB geheugen nodig voor een (1) scherm vol pixels. Ik weet helaas niet exact wat video kaarten doen met het surplus; de eerdere posts geven daar een antwoord op. Als je videokaart minder geheugen heeft (bv 8MB) zul je dus of de resolutie moeten verlagen of het aantal kleuren moeten terugbrengen.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties.. over het ophalen van een oud topic, mijn excuses hiervoor.. op een van de weinige fora waar ik veel rond hang was het juist de norm om oude topics die (deels) de vraag overlappen op te halen ipv een nieuwe te starten, om te voorkomen dat er teveel bijna gelijke topics zouden ontstaan ... maarja, het zal niet meer gebeuren.
Link naar reactie
Ik heb zelf de Matrox Millenium G550 DH. Deze heb ik met name genomen voor video bewerken met twee beeldschermen op verschillende monitor resoluties. monitor 1 = 19 inch crt @ 1600*1200 @85 Hz monitor 2 = 17 inch crt @ 1024*768 Er zijn echter nu meer video kaarten die redelijk goed met meerdere monitoren kunnen werken. Peter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...