Ga naar inhoud

Advies gevr. mbt TFT mon.


Aanbevolen berichten

Zorg ervoor dat je digitaal aan gaat sturen, dit is zoveel beter dan analoog. De meeste TFT's bakken er helemaal niks van wanneer je ze op de gewone VGA aansluit. NEC schermen zijn heel erg goed. Heb zelf een iiyama AS4612UT en die doet het erg goed. Digitaal goed compatible met Radeon en GeForce kaarten. Met Matrox wil het nog wel eens een probleem zijn en moet dan overschakelen op analoog.
Link naar reactie
[quote:35267a64ae="Slashhead"]Zorg ervoor dat je digitaal aan gaat sturen, dit is zoveel beter dan analoog. De meeste TFT's bakken er helemaal niks van wanneer je ze op de gewone VGA aansluit. [/quote:35267a64ae] Hmm, dat is nieuw voor me, de meesten beweerden altijd dat het weinig tot niets aan verschil uitmaakte. Dus jij denkt dat als ik 20 euro besteedt aan een dvi kabel dat absoluut niet weggegooid geld is. Vreemd dat die dingen bijna nergens verkocht worden. En die dingen worden ook nooit meegeleverd. Zo'n kabel moet je dus hebben? DVI-D Monitor Kabel 2x DVI Single Link 1,8m DVI-D kunt u aansluiten op zowel DVI-D als DVI-I € 15,00
Link naar reactie
[quote:5f74864b29="Slashhead"]Zorg ervoor dat je digitaal aan gaat sturen, dit is zoveel beter dan analoog. De meeste TFT's bakken er helemaal niks van wanneer je ze op de gewone VGA aansluit. NEC schermen zijn heel erg goed. Heb zelf een iiyama AS4612UT en die doet het erg goed. Digitaal goed compatible met Radeon en GeForce kaarten. Met Matrox wil het nog wel eens een probleem zijn en moet dan overschakelen op analoog.[/quote:5f74864b29] Op een soortgelijke vraag dd 16 oktober 2002 van mij antwoordde je: Bij een DVI aansluiting is de aansturing altijd precies beeldvullend. Bij VGA wil het wel eens voorkomen dat er e.e.a. buiten beeld valt. Maar dit is simpel op te lossen. Beeldkwaliteit is hetzelfde. _________________ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa....". en: Ik heb het geprobeerd op een monitor die beide aansluitingen had. Ik zag echt geen verschil.... _________________ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa....". Zou men dit met een flexibele mening bedoelen.... :o
Link naar reactie
Nou dat moet ik met klem bestrijden dat de beeldkwaliteit hetzelfde is... ook mijn eigen uilatingen :lol: Ik weet niet op basis van wat jullie dat denken maar dat is beslist niet het geval. Misschien helpt het als ik uitleg wat er met het signaal gebeurd. Centraal in het geheel is de RAMDAC. De RAMDAC bestaat uit twee delen, RAM en DAC. RAM is het gedeelte waarin digitaal de RGB (Rood, Groen, Blauw) informatie staat opgeslagen om de 32bits kleur te vertalen naar RGB waardes. DAC is het omzetten van digitale RGB waarden naar analoge RGB waarden wat wil zeggen spanningen van 0mV naar 750mV. [b:683cd5cae5][color=blue:683cd5cae5]Digitaal[/color:683cd5cae5][/b:683cd5cae5] Wanneer je gebruik maakt van digitale signaal doorgifte dan wordt het signaal vanaf het RAM geforward naar de DVI transmitter chip die het vervolgens via de DVI-D naar het LCD stuurt die dit direct kan weergeven. [b:683cd5cae5][color=blue:683cd5cae5]Analoog[/color:683cd5cae5][/b:683cd5cae5] Hiervoor moet het digitale signaal eerst analoog gemaakt worden in de DAC. Vervolgens gaat het door een low pass filter (LPF) om de steile flanken (kleurovergangen) te dempen zodat minder hoge frequenties in het signaal overblijven. (stijle flank is immers een hele hoge sinus frequentie) Vervolgens gaat het signaal vanuit het LPF naar de HD15 waarbij het aangekomen bij het LCD weer digitaal moet worden gemaakt zodat deze ermee kan werken. Nu is het zo dat synchronisatie heel moeilijk is te masteren omdat je last hebt van ruis in de kabel. Wat je in die gevallen moet doen is een losse sync kabel gebruiken die goed afgeschermd is. Aangezien dat niet het geval is bij LCD wil de synchronisatie wel eens aan de haal gaan en wordt de beeldkwaliteit ineens een stuk minder. Kortom, ga je analoog aansturen dan doe je dus tot tweemaal toe een digitaal/analoog omzetting voor niks.... en je hebt er nog eens een filter tussen zitten. Ik zie op mijn LCD's een wereld van verschil tussen analoog en digitale aansturing. Ik heb dan naar ik mag zeggen toch niet de minste producten staan. Hercules 920DVI en iiyama AS4612UT. [size=18:683cd5cae5][color=violet:683cd5cae5][b:683cd5cae5]Doe mij maar digitaal[/b:683cd5cae5][/color:683cd5cae5][/size:683cd5cae5]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...