Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een 3DFX Voodoo II PCI-kaart gekocht. Het probleem is dat ik hem niet aan het werk krijg. Ik krijg namelijk geen beeld. Ik heb daarnaast ook een AGP-Kaart : ATI 3D Rage Pro Nou heb ik 1 monitor en wanneer ik hem op de voodoo kaart aansluit krijg ik niks te zien op het scherm. Als ik het op de ATI kaart aansluit werkt ie wel. Ik heb ook geprobeerd de AGP-kaart eruit te halen en het dan proberen maar dat werkt niet. Als ik de AGP kaart eruit heb gehaald en de voodoo in z'n eentje staat krijg ik alleen een paar piepjes maar geen beeld. Kent iemand deze probleem? Help?
Link naar reactie
Ik zal je wat uitleggen over de Voodoo 2 de Voodoo 2 is niet een normale 3d videokaart. het is een "Add-on" kaart. De kaart komt uit de tijd dat men voornamelijk alleen maar videokaarten had die 2d dingen konden en geen 3d dingen. de Voodoo 2 pci moet je aansluiten op een andere videokaart en doet dan de 3D zaken voor die videokaart, hij kan echter zelf geen 2D zaken, daarom moet hij op een andere videokaart worden aangesloten. Je pc piept tijdens het opstarten als de Voodoo2 kaart er alleen in zit omdat de voodoo2 dus geen 2D kan doen en de echte videokaart (in jou geval de Ati Rage dus) mist. je krijgt pas beeld op je monitor als je de Voodoo2 via een vga kabel hebt doorgelust naar de gewone videokaart. Op de voodoo 2 zitten 2 vga aansluitingen. 1 voor naar je andere videokaart en 1 voor de monitor: [img:99be180f75]http://www.benchmark.pl/artykuly/voodoo2/cyber/images/voodoo2.jpg[/img:99be180f75] Persoonlijk zou ik die Voodoo2 niet gebruiken. ik denk dat je ATI rage 3d rage in games beter is. als je de voodoo2 aansluit zoals ik heb beschreven ga je dus achteruit in games ipv vooruit.
Link naar reactie
Quantum3D is een fabrikant van hardware voor echte flightsimulators. De beeldopbouw wordt gedaan door gebruik te maken van projectors. Afhankelijk van de leeftijd van de simulator bestaan er verschillende methodes om het beeld weer te geven. Wat je tegen zult komen is bijvoorbeeld een aantal projectors die op een spiegel schijnen waardoor je vanuit de cockpit een 6 sided view hebt. De spiegels worden evenwijdig aan het raam van de cockpit opgesteld. Geeft opzich een heel vlak beeld met veel diepte. Oudere flightsimulators zijn voornamelijk grafisch ingesteld op nacht gebruik. Dit heeft te maken met de hardware die gebruikt wordt voor de beeldopbouw. En met nachtzicht is nu eenmaal minder detail nodig en heb je eigenlijk alleen licht van de vlieghaven en wat sterren en een donkere horizon. Dit lijkt overigens net echt... De dagzicht visualisatie is een ander verhaal. Hiervoor zijn hele snelle processors nodig en een hele hoop. Dit komt omdat 3D kaarten eigenlijk een ontwikkeling is van de laatste zes jaar. Om betere dagzicht visualisaties te krijgen is heel veel processing power nodig. Nu kan men natuurlijk een renderfarm neerzetten maar dat is zeer kostbaar en eingelijk niet bedoeld voor realtime 3D rendering. Een renderfarm is nuttig voor flexibiliteit en special effects zoals in films of de ontwikkeling van nieuwe 3D hardware. Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de professionele/militaire/luchtvaart omgeving is COTS. COTS staat voor Commercial Off The Shelf. Een jaar of twintig geleden was de luchtvaart en defensie toonaangevend op het gebied van technologie en tevens grootste gebruiker. Dit is nu niet meer zo, consumenten electronica is een veel grotere markt, en dus is er minder geld beschikbaar voor het maken van nieuwe technologieen speciaal voor de luchtvaart. Zou je dit in getallen willen uitdrukken dan zou je kunnen zeggen dat de omzet 30 jaar geleden 70% prof en 30% commercie was. Tegenwoordig is het 5% prof en 95% commercie. Bedrijven investeren daarom hoofdzakelijk in Commerciele toepassingen. Wat men in de luchtvaart nu dus doet is een bestaand produkt kopen en deze opwaarderen totdat die geschikt is waarvoor de luchtvaart het gebruiken wil. COTS is dus gebruiken wat op de plank ligt. Dit heeft Quantum3D dus ook gedaan met voorheen 3dfx en tegenwoordig met nVidia Quadro. Ik hoop dat ik zo genoeg info heb verstrekt. Zoniet dan hoor ik het wel.
Link naar reactie
[quote:2483bd98a4="AoM"]Ik dacht nou komt er een gigantisch antwoord van RD :P Maar ik begrijp weinig van die site en ik zie niet echt wat het verband is tussen die site en het plaatje van de voodoo2. Zou je mischien iets meer uit kunnen leggen?[/quote:2483bd98a4] Dat is geen Voodoo2 maar een viertal Voodoo 5 6000. Er zijn ook configuraties met 32 kaarten.
Link naar reactie
Dit is de naam van de link naar die foto staat voodoo2 dus vandaar 3dfx Voodoo 2 Quantum3D Mercury 8-Chip 96-Mb Er is me 1 ding nog niet duidelijk op die foto zie ik 4 van die kaarten word er dan een speciaal bord voor gemaakt waar 4 agp sloten opzitten en hoe werken die kaarten dan samen want er zit op elke kaart een uitgang voor een monitor? En zou dat voor thuisgebruik niet makkelijk zijn als je bv een bord had met 2 agp sloten en dat je er dan 2 ati radeons 9500 inzet ofzo?
Link naar reactie
[quote:2825cdcf3e="AoM"]Dit is de naam van de link naar die foto staat voodoo2 dus vandaar 3dfx Voodoo 2 Quantum3D Mercury 8-Chip 96-Mb Er is me 1 ding nog niet duidelijk op die foto zie ik 4 van die kaarten word er dan een speciaal bord voor gemaakt waar 4 agp sloten opzitten en hoe werken die kaarten dan samen want er zit op elke kaart een uitgang voor een monitor? En zou dat voor thuisgebruik niet makkelijk zijn als je bv een bord had met 2 agp sloten en dat je er dan 2 ati radeons 9500 inzet ofzo?[/quote:2825cdcf3e] Voor professionele toepassingen pas je bestaande kaarten aan. Je moet even verder denken dan die witte doos die naast je bureau staat. Het aantal VGA aansluitingen doen er niet toe. Het gaat erom hoe je de software schrijft. 3dfx gebruikte vroeger Scanline interleaving bij de Voodoo2. Je kon dan twee PCI kaarten parallel zetten. De communicatie liep toen via een interne SLi kabel. Oneven beeldlijnen over de één en de even lijnen over de ander. Bij de Voodoo 5 is dit principe verder verbeterd. Dit is volgens mij geen Voodoo 2 maar een Voodoo 5 6000. Net als dat er 8-chip staat gaat het om een 4-chip oplossing die middels een AGP bridge (op het board) met het videogeheugen werken. Aan de andere kant hebben ze misschien een Voodoo 2 Sli gemaakt op 1 board en dan kom je weer aan 2 procs per kaart en dat keer 4 maakt weer 8. Misschien vergis ik me, maar hieronder staat een plaat van de V5 6K. Er is door Quantum3D namelijk ook een heel ander V5 6K model uitgebracht. Ik weet alleen niet meer precies hoe die eruit ziet, maar volgens mij was die heel breed. Dat was toen een 8-chip ontwerp. De Voodoo 2 had in iedergeval geen TV-out zoals dat bij jouw plaat wel het geval is. Misschien dat ze dat er zelf op hebben gezet. Het lijkt mij een V5 6K met meer geheugen. Maar nogmaal, misschien heb ik het mis. Overigens zijn de eerste FSAA testen gedaan met 8 Voodoo 2 kaarten parallel.
Link naar reactie
http://www.geocities.com/tnaw_xtennis/NV20-4.htm http://www.3dconcepts.de/chips/VSA-100/17.htm Dit gaat over een systeem met de Voodoo 5 6000 processors (VSA-100) http://www.quantum3d.com/stories/adacel.htm Rotated Grid is de FSAA van 3dfx. Dan weet je meteen in wat voor systeem zo'n ding geplaatst wordt. In dit geval is het COTS product de VSA-100 grafische processor. Quantum 3D heeft het board design aangepast om de VSA-100 voor professionele simulatie geschikt te maken. De Intel AGP bridge is uiteindelijk vervangen door een HINT.
Link naar reactie
Wel interessant dit... Maar waarom kiest men voor een Voodoo combinatie, ipv een Radeon of een Geforce (wordt misschien wel duurder, maar toch beter beeldkwaliteit?) ofzo, aangezien deze laatste veel sneller zijn en 32 bits aankunnen, of heeft dat hier niets mee te maken? Dus, waarom Voodoo? Of is dit slechts één van de vele opties?
Link naar reactie
Quantum3D was als ik het me goed herinner een dochter van 3dfx... (nu dus nVidia) De oplossingen die zij maken zijn bedoeld om enkele jaren voort te kunnen. Het heeft geen zin om iedere keer nieuwe grafische kaarten te gebruiken. Je moet bedenken dat bij simulatie de graphics ondergeschikt zijn aan andere zaken zoals realisme. Vooral dit laatste is tot in de puntjes uitgewerkt. Zoals wanneer je met een 747 gaat remmen dat je het beeld heen en weer ziet gaan, dit geeft het effect van de vering van de neuswiel. Juist deze details geven je het gevoel dat je echt beweegt. Nu gebeurd dat ook door een hydraulisch systeem maar die kleine dingetjes maken het allemaal nog realistischer.
Link naar reactie
[quote:8821b7eaf5="AoM"] Trouwens werk jij bij de luchtmacht ofzo? :P[/quote:8821b7eaf5] Nope Slashhead werkt voor Computer! Totaal als Free Lance schrijver en Moderator. (lees dus even alle artikelen in de Computer! Totaal van ene Raymond Koning ;) ) En hij werkt bij KLM Als je die 2 combineert dan krijg je die boven geposte kennis :D
Link naar reactie
Ohhhh, Raymond = Slashhead, ik let eigenlijk nooit op de namen die onder artikelen staan, maar dit geeft er een extra dimensie aan :-). Leuk dat ik het weet... Nou ben ik toch benieuwd, hoe jullie elkaar dan kennen, als het niet te persoonlijk is (en té off-topic :-)), van kinds/scholiers/students af aan of? Als ik het goed heb werk jij in een computerzaak, RD, en Slashhead dus bij de KLM, dus, dat lijkt me geen logisch 'ontmoetingspunt' als je snapt wat ik bedoel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...