Ga naar inhoud

GeForce FX 5900 Ultra 256mb vs. Radeon 9800 PRO 256mb


Aanbevolen berichten

Na 2 dagen reviews lezen heb ik eindelijk zelf ook de POLL ingevuld :) Mijn keuze is na lang wikken en wegen de GeForce FX 5900 Ultra geworden. Ik vond de keuze best lastig aangezien ik Image Quality erg belangrijk vind. de reden dat ik voor de GeForce FX 5900 Ultra gekozen heb is toch dat deze over het algemeen het snelst is in alle benchmarks op 1280x1024 AAx4 AFx8 op Quality. Ik heb vooral naar de benchmarks gekeken die op die settings zijn gedraaid aangezien dat ook de setting is die ik wil draaien op mijn volgende videokaart. De GeForce FX 5900 Ultra is wat dat betreft gewoon het snelst. wat IQ betreft. AF vind ik belangrijker dan AA. de AA kwaliteit van de FX 5900 is dan wel slechter dan die van de R9800 maar als je AF8x en AA4x aanzet op Quality zie ik niet veel verschil tussen de twee. met een klein voordeel naar de R9800. Als je naar een foto zit te staren vind je vanzelf gebreken en dan zul je zien dat de r9800 beter is qua IQ. Echter als ik een spel speel beweegt alles en ga ik niet zitten staren of de FSAA of AF wel helemaal strak is. Ik ben dan ook van mening dat je in een Real life scenario, tijdens het spelen van een game dus, niet veel verschil zult zien tussen een Radeon 9800 PRO of een GeForce FX 5900 @ 1280x1024 AAx4 AFx8 op Quality. Bijkomend dat ik meer verwacht van de Detonator FX (50.xx) drivers dan van de Catalyst 3.4 of 3.5 drivers. Als ik van de zomer een videokaart moest kopen en geld speelde geen rol dan werd het dus de GeForce FX 5900 Ultra. Al bij al een mooie Come back van nVidia. Nu maar wachten waar ATI nog mee komt deze zomer.
Link naar reactie
  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is applicatie afhankelijk. Het gaat mij er gewoon om dat ik op deze manier het idee krijg dat er gesjoemeld wordt. Als je maar genoeg inlevert op beeldkwaliteit kun je een kaart steeds sneller maken. Helaas is het zo dat men alleen maar naar getallen kijkt. Als ik de indruk krijg dat nVidia FSAA de helft slechter werkt dan die van ATI dan test ik het ook op die manier. En dat is dan nV FSAA 4x tegenover ATI FSAA 2x, anders kun je niet gaan vergelijken. Wanneer je FSAA totaal niet interessant vindt dan is dat een ander verhaal. Maar als je gaat testen moet je blijven opletten dat je geen appels met peren gaat vergelijken.
Link naar reactie
Ik vind de extra 'snelheid' die de FX haalt in sommige tests niet zo bijster indrukwekkend. Het enige vreemde punt is de Splintercell-test op Anandtech ... daar moet meer aan de hand zijn omdat in de overige grafieken waar de beide kaarten in UT'03 & Splintercell worden bekeken niet zo'n groot verschil zit. En dan blijf ik bij m'n keuze voor de 'underdog' ... Ati dus. De kwaliteit van AA & dergelijke zou je m.i. idd niet moeten vergelijken op dezelfde 'instelling' (ie : nVidia x8 vs Ati x8 ), maar met de instelling die hetzelfde eindresultaat levert. Als je wilt weten welke hardware bij een sorteer-routine het 'beste' is dan pak je toch ook bubble-sort vs bubble-sort en niet quick-sort vs bubble-sort ?
Link naar reactie
//Jafo Anno 2003 noem ik overigens ATI geen "Underdog" meer. Als je ziet wat ze intussen hebben gepresteerd. //Slashhead Ik vond de keuze tussen beide kaarten dan ook erg moelijk. tussen "AF 8x Quality" zit qua beeld kwaliteit zo goed als geen verschil. die mag je dan ook met elkaar vergelijken vind ik. AA is een ander verhaal dan ben ik het wel met je eens dat je eigenlijk FSAA 4x van nvidia met FSAA 2x van ATI moet vergelijken. Omdat ik FSAA minder belangrijk vind dan AF blijf ik bij mijn keuze voor de GeForce FX 5900 Ultra. Om heel eerlijk te zijn wil ik beide kaarten niet en wacht ik liever op iets wat daarna komt.
Link naar reactie
Geen 'underdog' ? Ati heeft idd meer naam & bekendheid gekregen ... maar ik heb nog steeds sterk de indruk dat de non-gamer/hardware-fanaat een aardig negatief beeld heeft van Ati. Al is de kans steeds groter dat ze de positieve eigenschappen (= snelste kaart op dit moment) wel kennen. En als ze de kaarten weten te vinden alhoewel ook dat aan het verbeteren is. Daarnaast komt de FX nu een stuk dichter bij de prestaties van de Ati waardoor m.i. de kans bestaat dat ze weer naar de achtergrond verdwijnen.
Link naar reactie
nVidia is wel de Intel van de videokaarten om het zo maar te noemen. en ATI de AMD van de videokaarten. Het is verder maar wat je onder " underdog " verstaat. ik vind Sis of S3 of PowerVR meer een " underdog ". ATI vind ik niets minder dan nVidia. Ik ben het met je eens dat er helaas nog zat mensen zijn die blindelings nVidia (GeForce) kopen puur om de naam. net als vroeger 3dfx (Voodoo). Ik hoop dat de strijd tussen ATI en nVidia op gelijke hoogte blijft dorgaan, wel zo prettig. Ik vind de uitslag van de Poll op dit moment ook erg tekenend. de Radeon 9800 pro 256mb gaat zo goed als gelijk op met de GeForce FX 5900 Ultra. dat geeft al weer aan dat ze dicht bij elkaar zitten. de keuze is ook moeilijk vind ik.
Link naar reactie
Yep, maar een neuslengte verschil :wink: Denk ook dat dit vooral komt door die IQ, dit vind ik zelf ook een duidelijk nadeel van de FX5900 en voordeel van de 9800. Toch ben ik het met jou eens RD, op hogere resoluties met 'alles aan' presteert ie toch net iets beter, en je merkt dan heus niks meer van die IQ, je bent bij spellen meer bezig met bijvoorbeeld ontwijken dan kijken naar de vloer of er scherpe hoekjes te zien zijn :P
Link naar reactie
Ik vind ATI al lang geen underdog meer, dat sommige Nederlanders nou "het wat de boer niet kent eet hij niet" princiepe blijven hanteren zegt eerder wat over die personen ;) dan over de faam vn ATI, en whats in a name, het bedrijf zit al 2 jaar bij de top. Bovendien gaat ATI al veel langer mee, maar hebben ze zich nooit zo agressief op het high end segment gericht. Slashhead, over sjoemelen, wat denk je wat ATI doet met haar AF? alles tussen ~10-20 graden en ~60-70 garden wordt niet gefilterd, dat valt niet op bij een vloer die zo vlak is als een glasplaat, maar met de steeds meer gebruikte glooiende bodemstructeren van bv Antalus in UT2003, AC2 ect. valt het zeer sterk op. Verder worden in UT2003 bepaalde detail textures in kombinatie met AF weggelaten, kijk maar eens naar Face3 naar de bodem in de ruimte waar de vlag staat, test met een zonder AF en je zult verbaasd staan. Ik vind de kaarten erg aan elkaar gewaagd, ben benieuwd wat ATI uit de R360 zal persen, ik sta trouwens wel te kijken van al deze respins in zo'n korte tijd!
Link naar reactie
//Slashhead. Volgens mij is dat gewoon Trilinear Aniso hoor. Ik heb in een van de reviews (weet helaas de link niet meer) screenshots gezien van schuine en gedraaide opervlakten met Aniso Level 8 op de R9800 en de GFFX5900U. hier was het probleem waar edward het over heeft ook goed te zien. //Edward. Het gaat zeker snel qua refreshed van videokaarten. Gaat bij jou de GeForce FX 5800 U eruit of wacht je op een echte klapper ?
Link naar reactie
Ik heb helaas nog steeds niet kunnen vinden welke site het was die de schuine flakken pictures heeft laten zien. ik heb wel wat op Tomshardware gevonden: http://www.tomshardware.com/graphic/20030512/geforce_fx_5900-08.html [quote:6b396f5b00]We see that ATi's driver doesn't filter at full quality around angles of 22.5°. The level of filtering around these angles is also lower than that of NVIDIA's implementation. 16x filtering is only done at 90° horizontal and vertical angles. NVIDIA has reacted to the harsh criticism and has vastly improved its driver's image quality. Rendering performance in Quality mode was very good as well, as our benchmarks show further on in the article. The faster performance modes aren't really recommendable as far as image quality is concerned, though. As we mentioned above, [b:6b396f5b00]we intend to follow up this article with a full image quality comparison article, which will compare floating-point and pixel shader performance and also focus on overall quality, FSAA quality and anisotropic filtering quality in real-world games.[/b:6b396f5b00] A prerequisite for such a test would be WHQL versions of both NVIDIA's Detonator FX and the upcoming Catalyst 3.4 from ATi, so we will have to wait until those become available.[/quote:6b396f5b00] Ik ben benieuwd naar dat IQ artikel wat ze willen gaan schrijven bij tom.
Link naar reactie
[quote:6dbcd7273e="Slashhead"]Geldt dat voor bi- of trilineair ?[/quote:6dbcd7273e] Beide, al is het in trilinear minder. RD, ik weet nog niet wat ik doe, ik wacht misschien nog even het antwoord van ATI af denk ik, aan de andere kant, iets eerder een stiller kaartje is ook wel weer lekker ;) De GF5900U is eigenlijk alleen met AA sneller dan de 5800U dus misschien wacht ik wel even. Maar ik heb pas geleden ook al een Canterwoord (Asus P4C800) met DDR PC3500 gekocht en wil ook nog een 800 mhz P4 kopen dus ik ben al weer genoeg over de balk aan het gooien.
Link naar reactie
De GeForce FX 5900 Ultra is toch wel op meer vlakken sneller dan de GeForce FX 5800 ultra.. :-? als ik al die reviews zo zie. Alleen voor het geluid al is het een betere keuze, maar ja als je net al een i875 chipset mobo hebt gekocht (smakelijk overigens) met PC3500 geheugen kan ik het me begrijpen. Nu nog een p4 3,2ghz erin en je bent klaar. ;) Ik denk zelf ook dat ik wacht en kijk wat er van het najaar op de markt is. net een Abit nf7-S rev 2.0 (nForce 2 met 400mhz fsb ondersteuning) + een AthlonXP 2500+ gekocht. o ja.. en een huis :) dus veel geld is er nu even niet. maar zo ga ik wel weer een beetje off-topic :oops:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...