Ga naar inhoud

Problemen met mijn nieuwe Ati Radeon 9700


Aanbevolen berichten

Sorry, hier mijn hele verhaal :oops: Ik heb vandaag mijn nieuwe Club3D Ati Radeon 9700 binnengekregen. Na een fresh install van windows draaide ik na het installeren van de nodige drivers en directx 9.0a mijn eerste benchmark. De score viel erg tegen: 11000, ik haalde met mijn Geforce 3 ti200 met een overklok 10200 Toen ik hem de tweede keer afspeelde haalde ik echter 14000. Dit is wel redelijk naar mijn idee. Hierna heb ik mijn Bios geflashed naar een Club3D 9700 pro. Ging allemaal goed en mijn systeem herkend mijn kaart nu als een pro kaart. Rivatuner geeft standaard echter geen hogere waarden aan, maar de non-pro waarden. Mijn Benchmark-scores liggen nu weer rond de 11000 :-? Ik heb ontdekt dat mijn Grafische kaart IRQ 12 deelt met een USB en een SMBus Controller. Dit is natuurlijk nooit goed, maar ik weet niet hoe ik dit kan verhelpen. Kan het zijn dat dit de oorzaak is van mijn lage scores, of kan het flashen van mijn Bios problemen mee hebben gebracht?? Als is ga overklokken krijg ik BTW al artifacts als ik mijn snelheden verhoog naar de pro snelheden (erg snel dus :cry: ). Mss toch een nieuwe koeler erop zetten. Mijn Specs trouwens: P4 2400@2796 FSB: 620 Kingston cl2.5 333DDR @ cl2 (2-2-2-5) 388DDR Club3D Ati Radeon 9700 300 Watt voeding (merk?? geen idee en geen zin om te kijken)
Link naar reactie
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het antwoord op je vraag heb ik niet, zou je echter wel aan raden een sterkere voeding aan te schaffen... 14000 is niks mis mee!!! 11000 wel raar. Zoals altijd... Juiste drivers geinstalleerd? Oude drivers grondig verwijderd? En dat overkocken hoeft niet zo raar te zijn hoor. De gigabyte maya bijvoorbeeld kan je een flink eind omhoog krijgen (echt goed ver) er zijn ook genoeg kaarten waar dit niet het geval is. Club3d heb ik eerder mindere verhalen over gehoord (geen eigen ervaring) suc6!
Link naar reactie
Ik had hiervoor een voeding van 250 Watt met mijn ti200. Ik heb deze voeding uit een anderee computer gehaald, anders had ik wel een betere voeding gekocht. Maar ik heb nu iig 50 Watt meer als toen ik mijn ti200 had. De 9700 pro verbruikt zo'n 40 Watt (als je OC't natuurlijk meer). Stel dat ik mijn 50 Watt volledig benutte, dan gebruik ik nu 290 Watt, die voeding voldoet dus wel. Voltages kloppen BTW goed, heb ze wat verhoogd over mijn VCore en mijn Vdimm. 14000 is iid een redelijke score, zeker standaard, maar ik scoor geen 14000 meer, maar 11000. Ik zal trouwens wel ff de links posten. Maar dan moet ik de test nog ff een keer runnen want die 11000 heb ik nooit opgeslagen.
Link naar reactie
Drivers zijn het niet, hij zegt in zijn lap tekst dat hij een fresh install heeft gedaan :wink: Voltages kloppen dus daar kan het ook niet aan liggen. Het zijn gewoon de IRQ's, ik weet alleen niet hoe je de IRQ's van onboard apparaten kunt veranderen, deze worden namelijk al bij de installatie aangewezen, dit is volgens mij de oorzaak van de score :(
Link naar reactie
Nou, hier is de link van mijn (afgerond) 14000: [url] http://service.futuremark.com/compare?2k1=6437883[/url] En hier die van (afgerond) 12000 (we gaan vooruit :P ): [url]http://service.futuremark.com/compare?2k1=6440169[/url] Dat mijn laatste voeding van een extreem goed merk was lijkt me sterk, computer was van highscreen (heb er nu geen onderdeel meer van gelukkig). Mijn voeding nu is van het merk Q-TEC, zegt mij geheel niets. Maar goed, mijn voltages kloppen, dus waarom het over die voeding hebben? Ligt denk toch aan die IRQ's zoals CV zegt, of er is iets mis gegaan met het flashen van die BIOS (als dat tenminste kan....) FF voor de duidelijkheid. De allereeste keer dat ik benchte, met mijn standaard BIOS dus haalde ik ook een score net boven de 11000. Het ligt dus volgens mij niet aan dat flashen van de Bios. Moet Rivatuner niet na het flashen van mijn Bios de pro kloksnelheden als standaard zien, want dit is niet het geval.
Link naar reactie
Ik heb de lijst van IRQ's ff opgezocht, dit zijn ze: IRQ 0 System timer OK IRQ 6 Standard floppy disk controller OK IRQ 8 System CMOS/real time clock OK IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK IRQ 9 RADEON 9700 PRO OK IRQ 9 Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C2OK IRQ 9 Intel(R) 82801DB/DBM SMBus Controller - 24C3 OK IRQ 10 Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C4OK IRQ 10 Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C7OK IRQ 10 Sitecom PCI ISDN Adapter DC-105 OK IRQ 11 Creative SB Live! Series (WDM) OK IRQ 13 Numeric data processor OK IRQ 14 Primary IDE Channel OK IRQ 15 Secondary IDE Channel OK Ik heb verder niet veel verstand van IRQ's. Ik heb dus geen idee wat nou wel samen op een IRQ mag en wat niet....
Link naar reactie
Ik denk niet dat het door de IRQ komt. dat moet geen probleem zijn. je score is veel te laag inderdaad, je Bios flash kan inderdaad negatief zijn. zet je oude bios weer eens terug en kijk of je dan verder kan overklokken. deinstaleer de drivers grondig en instaleer de OMEGA drivers (zie FAQ) draai 3dmark '03 eens en post je score, ik kan dan namelijk je settings beter zien. Het ligt volgens mij aan de settings van je videokaart. niet goed geinstaleerde drivers of zo. je score in test 4 "nature" is veel te laag. die moet over de 100fps zijn.
Link naar reactie
Heb mijn fout inmiddels ontdekt. Ik heb de settings van mijn videokaart allemaal op high-performance gezet, maar dan staat Antialising ed nog steeds op 2x. Door aan te vinken dat dit door programma's word bepaald kan ik dit voorkomen. Erg dom van me en geheel over het hoofd gezien :oops: :oops: Mijn score is al redelijk de goede richting uit. Dat overklokken lukt BTW alleen met mijn memory niet zo goed, mijn Core heb ik inmiddels kunnen verhogen naar 411.8 Mhz. Maar dan heb ik een probleempje: Mijn Rivatuner balkje gaat niet ver genoeg (maximaal 415 en op deze instelling springt tie terug naar 412). Hoe kan ik dit oplossen?? Power strip downloaden of kan ik het in Rivatuner zelf verhelpen. Mijn score: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6441526 ik moet er wel ff bijzetten dat CV win2000 heeft en dat je score daar zo'n 600 punten hoger ligt, dus CV ik heb je al zo goed als ingehaald. :lol: Maar kwil proberen de 17K te halen. Maar dan moet ik iig wel in staat zijn mijn Core te verhogen. Memory wilt echt niet verder, stikt het van de artifacts :cry: Denk toch maar dat ik geen koeler ga kopen voor mijn kaart. Vind de overklok tot noe toe wel hoog genoeg, mss kunnen er nog wat Mhz'en bij..
Link naar reactie
[quote:68d4c414f3="G. Sitters"] Mijn score is al redelijk de goede richting uit. Dat overklokken lukt BTW alleen met mijn memory niet zo goed, mijn Core heb ik inmiddels kunnen verhogen naar 411.8 Mhz. Maar dan heb ik een probleempje: Mijn Rivatuner balkje gaat niet ver genoeg (maximaal 415 en op deze instelling springt tie terug naar 412). Hoe kan ik dit oplossen?? Power strip downloaden of kan ik het in Rivatuner zelf verhelpen. Mijn score: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6441526 [/quote:68d4c414f3] ALs je je bios hebt geflashed naar een Radeon 9700 PRO moet de slider van rivatuner voor je core tot 490 kunnen gaan. Mijn radeon 9700 heeft een radeon 9700 pro bios en daardoor staat hij standaard al op 325/310 en denkt rivatuner dat ik een PRO heb. Je score is netjes maar kan hoger. Zoals ik al eerder zei: deinstaleer de drivers grondig en instaleer de OMEGA drivers (zie FAQ)
Link naar reactie
[quote:6a24062cf3]ALs je je bios hebt geflashed naar een Radeon 9700 PRO moet de slider van rivatuner voor je core tot 490 kunnen gaan. Mijn radeon 9700 heeft een radeon 9700 pro bios en daardoor staat hij standaard al op 325/310 en denkt rivatuner dat ik een PRO heb. [/quote:6a24062cf3] Dit gebeurde bij mij dus niet, vandaar dat ik ook d8 dat het flashen van mijn Bios niet goed was gelukt, dit had ik al aangegeven in mijn eerste lap tekst. Drivers heb ik trouens grondig verwijderd voor het flashen. Rivatuner herked mijn kaart wel als een pro kaart, maar de waarden liggen echter gelijk aan de non-pro. :-? [quote:6a24062cf3]Misschien Rivatuner opnieuw installeren, deze herkent het mss niet omdat je je biuos geflasht hebt na het installeren van rivatuner? Ik had ook toen ik powerstrip eraf gooide dat rivatuner mijn default als 330/730 zag. Misschien heeft het ook problemen na het flashen[/quote:6a24062cf3] Had ik al geprobeerd zonder resultaat. Ik zal nu de Omega drivers wel ff installeren, wil die 17.000 toch wel graag halen...
Link naar reactie
Ik heb tijdens het flashen van mijn Bios rivatuner NIET verwijderd. Wel heb ik de waarden op default gezet. Na het flashen heb ik Rivatuner verwijderd en er opnieuw opgezet. Het was mss wel slimmer geweest om dit voor het flashen te doen, maar als hij niet staat overgeklokt moet dit verder tch geen probleem zijn?
Link naar reactie
Nadat ik mijn drivers verwijder en de Omega driver erop wil zetten krijg ik de volgende error: Dit beeldschermbestuurprogramma is niet compatibel met de beeldschermadapter(s) die op het systeem is/zijn geinstalleerd. Mss toch een fout opgetreden bij het Bios flashen?? :-? Ik heb de Club3D Bios gekozen die ik gevonden heb via de link in de FAQ..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...