Ga naar inhoud

Zanussi ZWG3143 stopt tijdens programma


Roel-4

Aanbevolen berichten

Beste forumgebruikers, Ik ben in het bezit van een Zanussi ZWG3143 wasmachine. Sinds enkele weken probeer ik een fout op te lossen. Fout: - Na het starten van programma (extra kort, 70 min) begint de wasmachine met wassen. Na ongeveer 30 min gaat de machine spoelen. - De trommel versnelt langzaam, waarna hij snel toeren probeert te maken. Dat lukt echter niet. De trommel stopt en na exact 5 minuten volgen er, met tussenpauzes van 5 minuten, nieuwe pogingen. Geprobeerd: - Wassen op 95 met soda. Resultaat: veel troep uit de pompt gehaald (zeepresten). - Nieuwe koolborstels. Zijn nog bezig met inslijten. - Schoonmaken afvoerleiding (handmatig). Er zat een stuk karton in de kuip filter slang. Weggehaald. Verdere informatie: - Als het programma stopt en de wasmachine manueel op spoelen wordt gezet, gaat alles prima. Hij probeert te versnellen en bij het programma \'spoelen\' lukt dat prima. - Opvragen van de foutcode geeft E41 (start/pauze+start-uitstel samen 1x, start/pauze 3x) Dat lijkt mij echter sterk: het heeft volgens mij niks met de deur te maken. - Op het moment dat het programma \'vastloopt\' wordt er geen foutmelding weergegeven. Na een aantal keren proberen geeft hij het op en blijft hij stilstaan, zonder foutmelding. Herkent iemand dit probleem, of beter nog: weet er iemand een mogelijke oplossing? Alvast bedankt voor alle tips!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De foutcode bestaat uit een knipper patroon van het Einde lampje en het Start/Pauze lampje. Probeer de code nog eens uit te lezen (Start/Pauze en Start uitstel ingedrukt blijven houden met een gesloten deur en op het eerste programma) Gezien je probleem omschrijving \"denkt\" de machine dat het water nog niet voledig weg is als hij naar het hoge toerental moet gaan en dus stopt hij en probeert hij het nogmaals. Je hebt echter de pomp en de slang tussen kuip en pomp al gereinigd. Voor meer informatie graag het voledige type nummer welke in de deurrand staat. PS: heeft deze machine een \"ECO bal\" in de slang tussen kuip en pomp? Zo ja kan deze vrij bewegen?
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie Harry0! Pomp is inderdaad gereinigd. Slang van de kuip naar pomp ook, daar zit inderdaad een bal in (ik ga er van uit dat dat de ECO bal is die je bedoelt). Daar zat overigens wel een stuk karton voor, dat ik weggehaald heb. Daarna heb ik dit hele stuk uit de wasmachine gehaald en schoongemaakt. De foutcode blijft 1x samen 3x alleen start/pauze. Dat zou dan E41 moeten zijn (vanmorgen heb ik hem weer laten draaien en stopte hij). Verder stopt hij weer op hetzelfde moment en heb ik hem handmatig op spoelen gezet. Dat ging zoals gewoonlijk wel. Typenummer is P6848646. Nogmaals bedankt. --- De slang tussen pomp en kuip heb ik net nog een keer losgemaakt. Het viel me nu op dat het dunne slangetje naar de pressostaat redelijk vervuild was met zeepresten. Verder beweegt de ecobal vrij, maar wat is eigenlijk het nut van deze bal? Doet mij denken aan een terugslagklep.
Link naar reactie
Einde knippert 2 keer, Start/Pauze 1 keer Staat voor foutcode 21: Probleem met water afvoer of foute waterhoogte indicatie van de nivo regelaar. Als de pomp schoon is en soepel beide kanten op kan draaien valt deze af. De slang tussen kuip en pomp was al schoon. Dan blijft alleen een verstopte afvoerslang tussen pomp en riool of een verstopt slangetje van de nivo regelaar over. Ik verdenk de laatste. Trek het slangetje van de nivo regelaar af en blaas het slangetje door. Zet hem terug en probeer de machine opnieuw.
Link naar reactie
Correctie op voorgaande antwoord: Mijn oude PC is niet snel genoeg met het filmpje. De knipper code is inderdaad Einde 4 keer, Start/Pauze 1 keer. Dus code 41: deurvergrendeling niet betrouwbaar of slechte stekker verbinding. - Controleer de stekker verbinding aan zowel de deurschakelaar zijde als module zijde. - Controleer de deurschakelaar op verkleuring, indien een kleurvlek dan vervangen. - Contoleer de module op losse contacten/ koolborstelgruis.
Link naar reactie
Hoi Harry0, Ik heb de deurvergrendeling nagekeken. Ik zag niks geks aan de vergrendeling zelf. Opeens zag ik een verkleuring op de plastic kap die over de stekkers zit die verbonden zitten met de printplaat. Het stekkertje van de deurvergrendeling leek een kortsluiting te hebben gehad, of iets dergelijks. Ik heb de verbindingen schoon gemaakt op de printplaat, en de verbindingen van de stekker zelf (de corrosie die daar op zat heb ik weggeschuurd). Net heb ik een was gedraaid en dat ging helemaal goed! Ik hoop dat het zo blijft, maar het lijkt er op dat het probleem opgelost is! Hartelijk dank voor je hulp!
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Beste forumleden, Te vroeg gejuicht! Omdat de problemen aanhielden heb ik toch maar het deurrelais vervangen vanwege de foutcode E41. Daarna draaide hij één keer goed. Vervolgens stopte hij weer. Dat blijft hij nu doen, hij geeft echter nu niet meer foutcode E41 maar structureel E52. Ik begreep dat deze code te maken heeft met het signaal van de motor, maar meer weet ik niet. Daarom vraag ik nogmaals om hulp! Alvast bedankt!
Link naar reactie
Beste Harry, Helemaal in het begin heb ik de koolborstels vervangen. Geprobeerd: - Wassen op 95 met soda. Resultaat: veel troep uit de pompt gehaald (zeepresten). - Nieuwe koolborstels. - Schoonmaken afvoerleiding (handmatig). Er zat een stuk karton in de kuip filter slang. Weggehaald. - Nieuw deurrelais. - Niveausensorslangetje schoongemaakt. Bedankt!
Link naar reactie
Toch nogmaals controleren. Controleer ook of ze wel goed verbinding maken met het anker, dus of de veerdruk voldoende is en of ze soepel schuiven in hun houder. Zitten ze wel goed vast aan de draden naar de stekker? Controleer ook de tacho spoel, moet rond de 184 Ohm zijn. Controleer of de spoel wel vast zit aan de motor en het magneetje aan de motoras.
Link naar reactie
[I]- Controleer ook of ze wel goed verbinding maken met het anker, dus of de veerdruk voldoende is en of ze soepel schuiven in hun houder.[/I] Veerdruk lijkt voldoende te zijn. Schuiven soepel. [I]- Zitten ze wel goed vast aan de draden naar de stekker?[/I] Zitten goed vast. [I]Controleer ook de tacho spoel, moet rond de 184 Ohm zijn.[/I] - De weerstand is ongeveer 192 ohm. [I]Controleer of de spoel wel vast zit aan de motor en het magneetje aan de motoras. [/I] - Beide OK. Verder uitgelezen: De weerstandwaarden van de motor (SOLE): 3-4 (tacho): 192 Ohm 5-10 (stator): 1.5 Ohm 6-7 (cut-out): 0.2 Ohm 8-9 (rotor): 3.3 Ohm 1-10 (stator, half range): 1.0 Ohm 1-5 (stator, half range): 0.7 Ohm Ik heb ook een post gevonden waar jij (Harry) volgens mij actief was, waar ik deze afbeelding vond: [img]http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/81948_Motor_info_1.jpg[/img] Daaruit leid ik af dat deze waarden acceptabel zijn, ga nu de motor inbouwen en proefdraaien! Bedankt.
Link naar reactie
Ik heb net geprobeerd een programma te draaien: zelfde verhaal. Ik heb het idee dat het toch inderdaad te maken heeft met de motor, die verkeerd aangestuurd wordt omdat het toerental niet juist wordt opgemeten. Opeens maakt hij een rare versnelling en dan stopt hij. De magneet zat goed vast, dus dat lijkt me onlogisch. Ik ga morgen langs de onderdelenwinkel om een nieuwe tacho spoel te kopen. Als dat het niet is, waar moet ik dan gaan zoeken? Printplaat? Bedankt.
Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Wie kan mij helpen? De wasmachine (zanussi zwf1210) stopt in het midden van het wasprogramma, net voor die moet gaan spoelen! Als hij stopt zit de wasmachine nog vol met water. Als ik dan afpompen kies, pompt die al het water keurig af en apart een spoelprogramma aanzetten lijkt ook geen probleem te geven... dus alle programma\\\'s apart werkt prima... Wie kan mij helpen?
Link naar reactie
Is het water dan wel warm geweest? Lees de foutcode eens uit. Zet de machine aan met gesloten deur. Druk dan de toetsen Start/Pauze en Extra Spoelen samen in en houd ze ingedrukt. De lampjes Einde en Start/Pauze gaan nu knipperen in een bepaald patroon. Wat is dit patroon?
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 2 weken later...
Heren, Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Zanussi ZWF 1410 Prod No 914791408 01 De motor laat de trommel (onnodig) hard versnellen waarna de machine stopt. Maakt niet uit met welk programma er wordt gewassen. Soms komt de machine verder met het programma dan de andere keer. Ik ben geen monteur maar het volgende heb ik gedaan: - watertoevoer(filters) gecontroleerd, zeepbak gecontroleerd. Slang tussen de trommel en pomp schoongemaakt, ECO bal beweegt vrij. Pomp filter schoongemaakt, pomp werkt goed. Afvoerslang gecontroleerd en ook deze hangt vrij en is schoon. Koolborstels zijn niet vervangen maar ik kan met niet voorstellen dat dit nodig is na 5 jaar terwijl ik alleen ben. Ik weet echter niet hoe ik de foutcode moet uitlezen. Zou iemand dat mij kunnen vertellen? Roel, heb jij het probleem nu op kunnen lossen? Alvast bedankt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...