anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Ik heb een nieuwe systeem met daarin de Leadtek Geforce4 ti 4400 als videokaart. De drivers werden automatisch geïnstalleerd door Windows XP, maar bij de beeldscherm instellingen kun ik alleen maar kiezen uit 16bits en 32 bits. Volgens mij moet hij meer kunnen, of niet? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Nee hoor, 32bits is maximaal. Daarbij wordt een kleurenpalet gebruikt van 24 bits true colour Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 [quote:3fbd5f8329="George W. Bush"]Ik heb een nieuwe systeem met daarin de Leadtek Geforce4 ti 4400 als videokaart. De drivers werden automatisch geïnstalleerd door Windows XP, maar bij de beeldscherm instellingen kun ik alleen maar kiezen uit 16bits en 32 bits. Volgens mij moet hij meer kunnen, of niet?[/quote:3fbd5f8329] Haal BTW ff de nieuwe drivers van www.nvidia.com (29.42) deze zijn namelijk veel sneller. Maar meer kleuren krijg je niet :( Ik dacht dat alleen de Pharelia hoger kon: naar 40bits. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Volgens mij is dat alleen bij 3Drandering, en niet bij desktop gebruik. Want als je 40 bits op de desktop zet, heb je nog steeds een 24 bits kleurenpallet. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 In de toekomst (next-gen hardware en nieuwe windoze etc) gaan we toch naar de 64-bits? wat voor kleurenpallet zal dat zijn dan? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Parhelia kan 30 bit true colour in desktop omgevingen. Voor photoshop is daar een aparte plug-in voor gemaakt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Heb je dan een 30 bits kleurenpallet? Ik dacht dat die extra bits waren om preciezer te renderen, net als bij 32 bits? Of is de Parhelia 30 bits kleur + 10 bits voor Alpha channels in plaats van 24 bits + 8 bits voor Alpha channels? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 RGBA is 10,10,10,2 of RGBA is 8,8,8,8 Het hangt van de software af. Doom 3 heeft 8 bits nodig voor het Alpha kanaal. De Parhelia moet dan terug naar een 24 bits kleuren palet. Niet alle software gebruikt het Alpha kanaal. Het probleem is de render volgorde. Bij gebruik van een Alpha kanaal komt dat kritisch qua programmeer volgorde omdat anders de verkeerde textures transparant worden. in 2D worden de laatste 8 bits niet gebruikt. Alpha is alleen voor 3D. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Daarom dacht ik dus ook dat die exra 8 bits van de Parhelia alleen in 3D gebruikt werden. Hoe bedoel je dat met die render volgorde, dat transparency door de Alpha channels bepaald werden had ik al eens gelezen, maar dat ligt toch aan de texture zelf? Of worden die extra 8 bits door de engine zelf toegevoegd? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Probleem zit'm in de sturing. Middels de alpha waarde kun je opgeven hoe een bepaalde pixel over een ander moet vallen. Je moet hierbij dus rekening houden met de volgorde van rendering omdat je anders een maskering krijgt met de verkeerde pixel en dus een verkeerde transparante doorschijning krijgt. Je moet dus weten hoe de software de verschillende textures aanbiedt aan de hardware. Zoals je weet heeft Z-occlusion culling al problemen met het in "oclussion" houden van de juiste Z pixel. Vooral wanneer je textures in Random order aanbiedt heeft ie't moeilijk. Wanneer er keurig front to back wordt gewerkt door de software gaat het een stuk beter. De praktijk leert dat veel software alles kriskras door elkaar doet. Dit is de reden dat veel software huizen er niet voor kiezen om het alpha kanaal te gebruiken. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.