Ga naar inhoud

Video problemen: langzame start w98, instellen geheugen,


Aanbevolen berichten

Hallo, Vraag 1: Sinds ik een nieuwe video kaart heb geinstalleerd start mijn PC Windows 98 i.p.v. de al lang durende 70 seconde nu pas na ruim twee minuten helemaal op. Tijdens opstarten is aan het begin en halverwege en op het einde de harde schijf hoorbaar bezig. Is die lange tijd gewoon en zo niet wat doe ik eraan? Ik heb Win98SE op een Fujistu Pent 400Mhz (100Mhz) met 386 Mb geheugen en 4 Mb schijf (gedefragmenteerd enzo) met een 32 Mb NVIDIA RIVA TNT2 Model 64 videokaart. De oorspronkelijke on-board videokaart ATI Rage 3D rage 2 (atir3) heb ik in W98 via systeemsetup (bij opsterten) uitgeschakeld. Ook in Windows staat de kaart uitgeschakeld (staat bij system met kruisje door de kaart). Als ik met de shift knop vanuit W98 de PC opnieuw opstart dan duurt het iets korter voor ik weer in W98 ben. Probleem 2: Hoe stel ik het geheugen voor het gebruik van de videokaart zo optimaal mogelijk in. Deze staat nu voor Direct3Dinstellingen bij PCI systeemgeheugen op max. 47 Mb en voor OpenGL instellingen max. 5 Mb. Beide van systeemgeheugen voor patronen in PCI-modus. Alvast bedankt voor een reactie. Mooi Bennekom
Link naar reactie
Dat opstartprobleem weet ik zo niet hoe je het oplossen moet, maar ik neem aan dat je niet elke 10 minuten reboot, dus is dat nou zo'n groot probleem? Verder heb je liever helemaal niet dat er systeemgeheugen door de videokaart gebruikt wordt, dat is erg slecht voor je performance. Normaal worden textures etc in het geheugen van de videokaart opgeslagen, die veel meer bandbreedte heeft als de PCI bus. Alleen als je videogeheugen vol staat, dan gaat hij pas systeemgeheugen gebruiken. Zelf heb ik nooit echt veel winst gezien van het wijzigen van die geheugeninstellingen. Je kan er dus een beetje mee spelen, maar verwacht er niet te veel van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...