Ga naar inhoud

Post hier ff de Sprites/sec


Aanbevolen berichten

Ok, ik wil even weten hoe goed/slecht je videokaart het doet met point Sprites. Men neme 3DMark2001 en selecteerd alleen de Point Sprite test. (je weet wel dat rond draaiende witte paard) Een Radeon 7500 komt niet verder dan 0.3M sprites/sec Kyro 2 0,8M Een GF3 (Gladiac 920) 17.7M sprites/sec. Graag de scores van andere kaarten. Ik weet dat de Radeon 8500 ongeveer 30M sprites/sec moet kunnen halen. ------------------ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa [ Dit Bericht is bewerkt door: Slashhead op 2002-01-17 18:35 ]
Link naar reactie
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Volgens mij had ik 225@525 en 1000@1400. FSB 140. Ik weet alleen niet meer welke driver dat was. Deze setting gaat maar eventjes goed, lang genoeg om te benchmarken. :grin:

Ik zal nog even een bench draaien met standaard waarden. Het is niet zo handig om met overgeklokte kaarten te werken. Dus aan een ieder die nog een bijdrage wil leveren, graag de normale settings en eventueel een OC-waarde om op te scheppen :smile:

------------------ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa...."

[This message has been edited by Slashhead (edited 11-01-2002).]

Link naar reactie
Hier even een uitleg over Point sprites... Point sprites zijn eigenlijk billboards. Dat wil zeggen quads (rechthoekjes gevormd door 2 driehoekjes) met een textuurtje erop. Het idee is om ipv 4 hoekpunten door te sturen je enkel het centrale punt doorstuurt samen met een vast ingestelde grote van de quad. Met andere woorden ipv 4 hoekpunten stuur je er maar 1 waardoor je de benodigde bandbreedte in de AGP bus kunt verlagen. Probleem is dat dit allemaal extra silicon gebruikt en de meeste kaarten implementeren dit dus in de driver waardoor het voordeel wegvalt en eventueel zelfs een nadeel is. Sommige hardware gebruikt 2 hoekpunten, weer extra werk in de driver maar toch al weer iets minder bus transfer. Je kan ook volledig in hardware gaan maar dat is dus vrij duur in zake silicon. Een ander probleem is met point sprites zelf, iedere point sprite is dus een klein vlakje (altijd evenwijdig met het scherm, dus nooit gedraait) met een textuur. Dit komt overeen met particles. Nu iedere partical heeft meestal een andere plaats op het scherm en dus een andere transformatie matrix. (Matrix is niks anders dan een reeks [x,y,z] [x1,y1,z1] enz. waarmee posities aangegeven worden) Dit kan voor problemen zorgen op T&L hardware want voor iedere point sprite moet je dan een nieuwe matrix naar de hardware sturen. Hierdoor kan software meer efficient zijn afhankelijk van hoe de hardware de matrix wijzigingen doet. De Radeon7500 is waarschijnlijk gelimiteerd door matrix wijzigingen, en gebruikt waarschijnlijk de driver om de sprite om te zetten in kleine quads (centraal punt naar 4 hoekpunten die de quad vormen). Dus met andere woorden de Radeon 7500 heeft geen echte support voor quads. De KYRO2 heeft geen T&L dus de matrix wijzigingen en transformaties en de quad generatie gebeurt optimaal door D3D/Driver dus volledig software (uiteraard is er een risico met AGP bus, CPU limits, etc etc). 8500 en GF3 gebruiken mogelijk een vertex shader om de matrix te wijzigen of hebben optimale hardware support voor sprites. Mogelijk doet NVIDIA een soort beperkte driver conversie en heeft de Radeon 8500 pure hardware support. Allemaal pure speculatie en gewone logische redenering. Als je Serious SAM TSE (heb je'm weer met SAM :wink: even in singleplayer zet dan verschijnt de optie Technology test. In één van die tempels heb je een particle demonstratie. Dit laat duidelijk de guads zien en de evenwijdigheid aan het scherm. [b:78948855af]Special thanx to PowerVR die even de moeite heeft genomen om dit probleem met mij te bespreken[/b:78948855af] [ Dit Bericht is bewerkt door: Slashhead op 2002-02-14 13:19 ]
Link naar reactie
bedankt voor de uitleg :grin:

Ik denk dat de CPU en het intern geheugen geen invloed op deze test heeft.

Mijn AthlonXP draaide namelijk op 1610mhz (11,5x140) en mijn 512MB DDR op Cas 2 ook 140(280)mhz. en toch heb ik lager scores dan bijvoorbeeld 2Fast en Slashhead.

Ik denk dat de drivers en de OC van je Videokaart meer invloed heeft. 2Fast heeft een hele hoge OC voor een GeForce 3. 2Fast heb je een ti 500?

Ik heb ausus 21.83 drivers gebruikt. met de detenatorXP 23.11 moet het ook wel sneller gaan denk ik.

ik ben benieuwd wat Edward haalt met zijn Ati R8500 retail @325core/335(670)mem. (jaja 3,3ns geheugen)

Kom Edward laat is wat zien!

Link naar reactie
quote:
Originally posted by GeForce Mike: Ik denk dat de drivers en de OC van je Videokaart meer invloed heeft.
Dat is precies wat ik wilde zeggen, dus software (drivers) en deelshardware (T&L) op een nVidia kaart.

Een CPU of een fsb begint pas op te spelen wanneer zij de beperkende faktor worden. Dat is dus niet zo in jou geval......

------------------ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa...."

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Slashhead:

Dat is precies wat ik wilde zeggen, dus software (drivers) en deelshardware (T&L) op een nVidia kaart.

Een CPU of een fsb begint pas op te spelen wanneer zij de beperkende faktor worden. Dat is dus niet zo in jou geval......


kijk dan klopt het weer :grin: Je kunt thuis wel testen met verschilende drivers of het wat uitmaakt.

Link naar reactie
zonder overclocken 7,7 met overklocken (220/380) 8,4 Msprites

------------------ Dâ was ik nie....

Katten en honden

[i]Jetway 866AS-R, VIA KT266, VIA AC´97 2.0, AMD XP 1600+, 512mb DDR, GF2 GTS 32mb DDR, 3COM 3C900B-TPO, Maxtor 40Gb, Quantum Fireball EL10.2 10,2Gb, LG CRD-8400B, LiteOn 12010B 12x10x40x Burnproof .

OS: WinXP Pro Dutch

Link naar reactie
Dat is raar, jij komt non oc'ed op de zelfde waarde als ik met jouw GTS, maar als we allebei naar de zelfde snelheid OC'en, dan haalt de mijne iets meer??? Terwijl jij toch een sneller systeem hebt draaien als ik...

------------------ TB 1GHz@1.2GHz 1.8V 512MB @150 mhz ABIT KT7A GF2 GTS (220@380) detonator 22.80 3Dmark2001 fastest 3Dmark2000 fastest

[This message has been edited by BA (edited 12-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by 2FAST: Ik heb een "gewone" Leadtek Geforce 3 (en dus niet de Ti500).

Op deze snelheden (265/570) is ie ook niet stabiel, hij werkt nog wel gewoon maar na 5 minuten hangt het systeem dan vaak... (in games en 3dmark 2001).

Normaal (op 250/550) gaat alles perfect, top merk dus, Leadtek!


dat is inderdaad een mega overklok. heel netjes 2fast. ik krijg me asus V8200 niet stabiel boven de 230/515 uit. hij draait wel stabiel op 225/510.

mijn GeForce 4 word ook een Leadtek denk ik :grin:

BA ik denk dat jou drivers sneller zijn dan die van Rip-Rip. en dat dat pas zichtbaar word bij de OC. CPU is niet van belang hier

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Rip-rip: Leuke uitleg, alleen ben ik niet zo thuis in de videoplankjes.

Da's nou elke keer het probleem, wanneer je wat wilt uitleggen. Het spijt me maar ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het anders moet vertellen.

Textuur moet je zien als behang dat je op de muur wilt plakken. De muur is een polygoon, dat is namelijk het oppervlak in een 3D scene.

Silicon is het materiaal waarmee je transistoren maakt waaruit de grafische processor is opgebouwd.

Met T&L wordt de transformatie (het veranderen van coordinaten) en lighting (het uitrekenen van de licht intensiteit vanuit een lichtbron op een punt) bedoeld. Deze uitleg is wat primitief maar het is een heel complex iets.

Als je het echt wilt weten moet je gewoon blijven vragen dan leg ik of iemand anders, er lopen hier namelijk genoeg figuren rond die je wel een eind op weg kunnen helpen, het je wel allemaal uit. Vergeet dat Point Sprites voorlopig maar dat werkt alleen maar verwarrend wanneer je niet weet hoe een 3D scene en 3D hardware is opgebouwd.

Maar blijf vragen...

------------------ "No, no, I'm not playing, I'm testing... give me that controller back... muaaaaaaa...."

[This message has been edited by Slashhead (edited 12-01-2002).]

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...