Ga naar inhoud

Probleem met Miele wasmachine


SjengCoumans

Aanbevolen berichten

Geachte forumgangers, Ik heb sinds vandaag een merkwaardig probleem met mijn Miele Novotronic V8935. Welk programma ik ook kies, dit is wat er gebeurd: *Pakt gewoon netjes water, lampje van de wasmachine brandt op \'wassen\'. *Eenmaal klaar draait de trommel niet meer en is te zien dat het lampje \'wassen\' brandt máár dat het lampje \'spoelen\' snel knippert. *Het lampje \'spoelen\' knippert drie keer met een interval terwijl het lampje \'wassen\' continu brandt en pompt vervolgens het water weer weg en tenslotte gaat het lampje \'einde\' branden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
\"Eenmaal klaar draait de trommel niet meer\" Heeft de trommel wel gedraaid of helemaal niet? Zo niet: Controleer als eerste de lengte van de koolborstels. Indien korter dan 15 mm deze vervangen. Na vervanging eerst een wasbeurt draaien zonder wasgoed. Als de lengte wel goed is controleer dan de bedrading tussen motor en elektronica module en controleer de module op losse contacten.
Link naar reactie
Bij de meeste modellen: Verwijder bovenblad. Verwijder de 3 bouten rond de deuropening, Verwijder de schroeven achter de zeepbak, Mogelijk zitten en nog schroeven achter het front. Verwijder plint. Druk de beugel of veer weg die de onderkant vast houd. Draai nu het gehele front naar rechts open. Je ziet nu de motor zitten. Bij de meeste modellen zit er een kap waar de borstels is zitten. De borstels zitten in een rode rubberen houder. Neem de oude mee, Miele heeft de borstels aangepast en er bestaan meerdere imitatie versies van.
Link naar reactie
Hallo Harry0, Ik heb alle punten opgevolgd zoals je zegt en alles gaat oké. Nu ben ik bij het laatste punt, ik heb het front helemaal naar rechts opengeklapt en ik zie volgens mij de motor zitten. Ik zie zeg maar onder de trommel iets verborgen achter een witte kap zitten die met twee torx boutjes vastzit, waar ook twee stekkers met rode kabels naar toe gaan. Moet ik die ook losschroeven om bij de borstels te komen? Toevoeging: ik meen de motor gevonden te hebben. Er loopt een hele dikke stroomkabel vanachter het bedieningspaneel naar onder toe. Die eindigt in een witte kap. Moet ik deze verwijderen? Want die zit behoorlijk vast en aan het eind van die kap ronding die met een dikke rubberen ring is afgesloten. \"De borstels zitten in een rode rubberen houder. Neem de oude mee, Miele heeft de borstels aangepast en er bestaan meerdere imitatie versies van.\" Bedoel je een ronde of rode rubberen houder?
Link naar reactie
Toch weer even je hulp nodig Harry0, ik heb een foto geupload zoals ik naar de motor kijk als het front naar rechts is opengeklapt. Ik heb twee torx boutjes losgehaald waardoor de kap los zit en nu...? De overige torx boutjes loshalen zoals te zien is in de foto? http://imageshack.us/photo/my-images/401/20120129195155.jpg/
Link naar reactie
Nou het is toch me gelukt *jeej* Ik heb meteen even deze foto gemaakt, de koolborstels lijken me rond de 15 mm. Wat me opviel is dat één pinnetje op de printplaat een beetje los in de stekker zat. Ik heb een volle gereedschapskist, maar geen meetlint of iets dergelijks, als ik het zo zie en moet inschatten denk ik een mm of 15. Morgen even nieuwe halen. http://imageshack.us/photo/my-images/59/20120201213006.jpg/
Link naar reactie
We gaan gewoon verder :) In de unit van de borstels zit ook nog een tacho spoel. Meet deze eens door, moet tussen de 100 en 1000 Ohm zijn. Het magneetje op de as van de motor moet vast zitten. Als dit ook allemaal goed is kan de motor aansturing zelf ook defect zijn, bv het relais op de print. Extra vraag: wil de deur wel altijd gelijk de eerste keer open of weigert dit soms? Als dit soms weigert moeten we op een heel ander nivo zoeken, je hebt dan een probleem met de condensatoren op de elektronica print, dit treedt op als de temeratuur zakt.
Link naar reactie
Ja nu je het zegt... de wasautomaat staat in een vochtige en momenteel koude ruimte (plus minus 7 graden) Wat moet ik dan gaan controleren? (moet wel erbij vermelden dat deur 9 van de 10 keer meteen open gaat) Wat betreft de weerstand meten van de tachospoel... is dat het onderdeel wat iets wegheeft van een startmotor als ik de koolborstelunit heb verwijderd?
Link naar reactie
De tacho spoel zit in de witte kap waar de borstels ook in zitten. In het gat tussen de borstels. Zit de elektronica aan de deur gemonteerd, tussen scharnier en zijkant? Zo ja laat dan het front open en doe de glazen deur dicht en plaats ook de zeepbak terug. Als je nu de machine aanzet zal hij gewoon water nemen. Klopt dat? Indien ja zet hem dan op de centrifuge stand. Gaat hij nu centrifugeren? Nee? Zet hem uit en maak de elektronica module vlink warm met een haardroger. Als je nu opnieuw kiest voor centrifugeren gaat hij dan wel draaien? PS: Laat hem niet te veel water nemen, het word dan een natte bende en kijk uit dat je niet in de draaiende of elektrische delen komt met je handen of kleding
Link naar reactie
Ik heb de stappen ondernomen zoals jij ze aangaf. Water pakt hij sowieso, maar zodra ik hem op centrifugeren zet schiet hij weer in z\'n noodloopprogramma en pompt hij alles weg. Ik heb de elektronica module goed verwarmd met een föhn en daarna weer voor centrifuge gekozen, zonder succes helaas... ik ga morgen de tacho doormeten, ik heb helaas geen multimeter in huis. *toevoeging* Ik heb even op Google liggen zoeken wat precies de tacho is, dan zie ik het plaatje van de unit waar de borstels inzitten. Dan mijn vraag, op welke punten moet ik dan de weerstand meten? Ik denk dat ook wel de boosdoener in dit verhaal begin te zien. Het meest rechtse pinnetje op de print, de thermische beveiliging. Het pinnetje zit niet helemaal vast in. Weer op een andere site lees ik de print, de EL200 een zwak punt is bij deze serie Miele. Voor een redelijk bedrag wordt dan de print reviseert. Maar ik wacht nog even af op je antwoord voordat ik verder blaat :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...