Ga naar inhoud

Is mijn voeding 'sterk' genoeg??


Aanbevolen berichten

Ik heb een Antec 350W model SL350P (waarden op de sticker: +5V=35A, +12V=16A, +3,3V=28A) en verder: MSI K8N Neo2 Platinum Athlon64 3500+ S939 Winchester core Corsair XMS Twinx1024-3200C2 (2x512) Sapphire 9800 AtlantisPro 128Mb Hauppauge WinTV PVR250 Linksys Wireless model WMP11 Seagate 40Gb ATA Maxtor 160Gb ATA DVD brander NEC ND-3500 DVD speler van LG Sommigen beweren dat mijn voeding sterk genoeg is, anderen beweren dat ik een risico loop. Heb deze configuratie nog maar sinds kort en nog niet écht zwaar belast en ook nog geen stabiliteitsproblemen gehad. Bestaat er een manier om met zekerheid uit te rekenen of mijn voeding sterk genoeg is??
Link naar reactie
Ja, luisteren naar mij :lol: Die voeding is sterk genoeg hoor, zeker als je niet gaat overclocken. Ik heb laatst een systeem gebouwd dat iets meer stoom gebruikt dan die van jou, met de zelfde voeding. Die liep ook perfect stabiel, met geweldig stabiele voltages. (nagemeten met multimeter) Heb je geen last van spontane reboots oid, dan is er niks aan de hand.
Link naar reactie
Zeg jij loopt hard van stapel! :P Oke ik ben dan mss een iets meer "power-user" maar mijn 350W van Zalman (dus een echt goed merk) heeft het toch echt wel zwaar met mijn AMD64 3400+ en mijn Geforce 6800GT... Oke ik heb er dan ook 4 HDD's aan hangen maar zodra ik iets aan de OC ga (voltage door geheugen en CPU iets omhoog) zakt mijn 12V lijn al naar 11.95V... Als je geld "genoeg" (dus dat die voeding makkelijk in je budget past) beschikbaar hebt mag je bets een nieuwe voeding kopen. Maar draai eens [url=http://www.almico.com/speedfan420.exe]Speedfan[/url] en post hier eens het plaatje van het hoofdscherm, zien we zo of je voeding het makkelijk trekt! :wink:
Link naar reactie
Wie loopt er hier hard van stapel, 1 post is genoeg :P Maargoed, waar het om gaat is dat jou systeem aanzienlijk zwaarder is dan het systeem van de TS. Een 9800pro is veel zuiniger dan een 6800GT. Tel daar bij op dat ie een "zuinige" winchester heeft, dan zal het allemaal wel meevallen. Ook heb ik het idee dat de voedingen van Antec net iets beter zijn dan die van Zalman. Omdat de TS ook geen last heeft van instabieliteit, is er dus niks aan de hand. Als je gaat overclocken is waarschijnlijk wel een sterkere voeding nodig, maar dat merk je snel genoeg. Dan kom je namelijk helemaal niet hoog. (ik spreek uit ervaring :wink:)
Link naar reactie
[quote:d4e8adafe1="Vandread"]4hdds rukken als een gek aan je voeding... 12v naar 11,95? ... uhm... das echt niets om je zorgen over te maken?[/quote:d4e8adafe1]Klopt, maar ik vond het opvallend dat hoe meer volt ik door de CPU/Mem jaagde hij precies zoveel van de 12V lijn aftrok. En dat is idle, stressed heb ik niet meer gekeken omdat hij gewoon stabiel is met een standaard OC van 100Mhz :wink:
Link naar reactie
[quote:3139177630="Safihre"] Maar draai eens [url=http://www.almico.com/speedfan420.exe]Speedfan[/url] en post hier eens het plaatje van het hoofdscherm, zien we zo of je voeding het makkelijk trekt! :wink:[/quote:3139177630] Ik heb Speedfan gedraaid, maar weet helaas niet hoe je een plaatje post; vandaar hier een lijstje van de waarden in het hoofdscherm: Fan01: 4963 RPM Fan02: 2722 RPM Fan03: 0 RPM Speed01: 93% Speed02: 93% Speed03: 0% Vcore: 1,37V +12V: 12,16V 3.3V: 3,09V Vcc: 4,83V Vin2: 0,00V 5Vsb: 4,91V Vbat: 0,00V Temp1: 21C Temp2: 54C (en een vlammetje???) Temp3: 33C HD0: 39C Hd1: 38C
Link naar reactie
Hmmm je 3.3V is een beetje laag... Nu kan ik ovedrijven maar das toch meer als mag? En die temp (54 graden) is je CPU, is die ook niet een beetje hoog? (vraag aan andere forum leden) Ik weet dat een Winchester warmer word maar idle 54 graden... Die van mij doet idle 30 graden... Het mag wel, ik weet het!! Maar oft zo geweldig is.. :roll:
Link naar reactie
Ik heb dus wel stabiliteitsproblemen gehad agv een "zwakke voeding" CWT 480 watt kreeg mijn A 64 3400+ op Asus K8N niet stabiel, theoretisch 22 amps op de 12 voltlijn, maar toch... Heb nu Enermax 495 met dubbele 12 volt lijn en geen problemen meer. Lijkt erop dat type voeding en type mobo soms gewoon uitmaakt, waarom weet ik niet. Draait het stabiel zonder reboots en blauwe schermen, maak je niet druk :wink: NB: Mijn 12 volt lijn was soms rond de 11 volt :-?
Link naar reactie
De waarden die je sensoren uitlezen, zijn helemaal niet betrouwbaar. Ik geloof niet dat je 3,3 volt te laag is. Om een voorbeeld te geven, ik heb een Antec 480 watt voeding. Mijn moederbord geeft aan dat de 12 volt lijn op 11,14 volt zit. Nagemeten, en blijkt exact 12 volt te zijn zoals je mag verwachten van zo'n dure voeding. Ik durf bijna een garantie te geven dat de TS zich nergens druk om hoeft te maken :wink:
Link naar reactie
Als je nu nog geen last hebt van instabiliteit moet je je nergens druk om maken. Je hebt opzich best een zwaar systeem voor die voeding. Maar ik heb mijn systeem ook gedraaid met een Antec 360Watt, en zolang ik standaard draaide kon dit totaal geen kwaad. Verder moet je er van uitgaan dat de bios het wat betrefd de voltages en temperaturen altijd mis heeft. Ik heb zelf een OCZ Powerstream 600Watt nu en de voltages in de bios wijken ook nog af. Op 3Ghz met mijn 3D Kaart en ram flink overgeklokt, 2 HDD's en allerlei andere dingen zegt de bios dat mijn +12V lijn 11.95 is, terwijl deze eigenlijk 12.17 is, hetzelfde geld voor de 3.3V lijn, deze wordt erg vaak verkeerd gemeten. In mijn bios 3.1, terwijl hij eigenlijk 3.4V is.... Kortom, als je nu geen problemen hebt, maak je dan maar nergens druk om. :wink:
Link naar reactie
bij mij staan er zoveel voltages, dat ik niet weet wat wat is. en sommige zijn ook best laag of hoog naar mijn idee, is dit goed, of is het tijd voor een nieuwe voeding?? vcore: 1.50 +12V :11.86 3.3V :3.28 vcc :4.99 vin2 :0.00 5Vsb :4.83 Vbat :0.00 COREA: 3.36 COREB: 3.36 +3.3V :4.43 +5V :6.71 +12V :16.10 -12V :-8.43 -5V :-2.89 dat zijn alle voltages die er staan maar corecenter geeft deze aan: vcore: 1.51 3.3v: 3.28 +5V :5.00 +12V : 12.20 okeej alvast bedankt voor de reacties [/img]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...