Ga naar inhoud

Nieuw systeem


Aanbevolen berichten

Na lang wikken en wegen zal er nu toch echt een nieuw systeem komen. Ik ben geen die-hard gamer (speel toch spelletjes uit de oertijd ;-)) , maar eis wel een goed kwalitatief systeem aangezien het toch intensief gebruikt gaat worden. Al een tijdje advies ingewonnen en discussies hier op het forum gevolgd en dat heeft geleid tot een volgend systeem : Chieftec BA-02B-B-B of BA-03B-B-B.......140,00 Amd64 3000 s939.................................178,00 Asus A8V Deluxe..................................130,00 Kingston 1024mb..................................235,00 Western digital 200gb s-ata....................135,00 Dvd speler.............................................35,00 Audigy 2 ZS.........................................100,00 * Asus N6600 256mb...............................175,00 ** Netwerk 3Com 3c905C-TXM PCI 10/100...36,00 *** tot.....................................................1164,00 * Ik hou wel van kwalitatief goed geluid, maar indien de geïntegreerde geluidsmogelijkheden goedgenoeg zijn, dan zou de audigy evt. geschrapt kunnen worden ? ** De videokaart weet ik ook nog niet, zou wellicht ook wel lichter kunnen en ik vraag me af of 256mb misschien wat overbodig is voor mij... *** Een echte netwerkkaart i.p.v. de geintegreerde netwerkkaart op het mobo. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de geitegreerde kaart is en die 3com kaarten zijn altijd goed, maar die zou dus evt. ook wel kunnen wordn geschrapt. De prijzen zijn niet allemaal correct, maar ik heb geprobeerd om een zekere marge in te bouwen zodat het straks niet duurder gaat uitvallen dan wat ik in eerste instantie heb begroot. Lijkt dit wat en zijn de componenten goed op elkaar afgestemd ? -Worden die chieftec kasten inclusief voeding gelevert en zoja...zijn die capabel om dit systeem van stroom te voorzien ? -Moet er ook nog een speciale koeler voor de processor worden aangeschaft ? -Is het moederbord wel met pci-express uitgerust (i.v.m. de vidokaart) ? Alle tips en suggesties zijn welkom....ik wil me graag een miskoop besparen aangezien het systeem toch wel weer enkele jaartjes (met tussentijds upgrades) mee moet draaien. Alvast bedankt, P&B <edit> Inmiddels heb ik gezien dat asus ook de A8V-E Deluxe in het assortiment heeft, deze is wel met pci expres uitgerust. Helaas zit daar geen pasief koellichaam meer op, maar koelribben met een fan :-( </edit>
Link naar reactie
Wellicht een Nforce3 of 4 mobo overwegen, zoals een A8N SLI van Asus, of een MSI K8N Neo2 Platinum. Die zijn beladen met features, en presteren goed. Zo is de Nvidia Ethernet 1000mbit wel goed, en is die 3com kaart niet nodig. verder vind ik het mem een beetje duur, evenals de andere prijzen, waar is dit samengesteld ?
Link naar reactie
Ha ha ha, een beetje duur....ja zoals gezegd heb ik de prrijzen van enkele onderdelen een beetje ruim genomen om verassingen te voorkomen wat dat betreft. De geheugenprijzen zijn toch dagprijzen dus die zullen vast een stuk goedkoper uitvallen dan waarvoor ik ze heb momenteel heb genoteerd. Die Asus A8N SLI is uitgerust met een dubbel PCI-Express slot voor een dubbele videokaart toch ? Dat gaat niet ten koste van een pci-slot ? (ben toch niet van plan om 2 videokaarten te monteren). Voor de rest lijk het een erg mooi bord met idd ook enkele interessante extra opties....
Link naar reactie
Het grote voordeel van een losse netwerkkaart zoals die 3Com, is dat de processor een heel stuk ontlast word. vraag is alleen of je daar wat aan hebt. Als je een workstation hebt die ook deels server is, dan kan het nuttig zijn. Als het voor een thuisnetwerkje is voor internet en printer delen, kun je net zo goed die onboard netwerkkaart gebruiken. Verder kan je misschien socket 754 overwegen, en dan een 3200+ processor nemen. Als je geen diehard gamer bent of een fanatieke overklokker, heb je daar misschien meer voordeel bij...( hopelijk ontlok ik hiermee geen rel) [edit] Ik denk niet dat je iets met SLI opschiet, aangezien je geen superhoge eisen aan de videokaart steld ( Geen gamer, en geen zware CAD/CAM toepassing) Als je ons wat nauwkeuriger kunt vertellen wat je met de computer gaat doen, kunnen we gerichter adviezen geven over dit soort onderdelen [/edit]
Link naar reactie
[quote:cf38e7b15a="Pinky & The Brain"] * Ik hou wel van kwalitatief goed geluid, maar indien de geïntegreerde geluidsmogelijkheden goedgenoeg zijn, dan zou de audigy evt. geschrapt kunnen worden ? ** De videokaart weet ik ook nog niet, zou wellicht ook wel lichter kunnen en ik vraag me af of 256mb misschien wat overbodig is voor mij... *** Een echte netwerkkaart i.p.v. de geintegreerde netwerkkaart op het mobo. -Worden die chieftec kasten inclusief voeding gelevert en zoja...zijn die capabel om dit systeem van stroom te voorzien ? -Moet er ook nog een speciale koeler voor de processor worden aangeschaft ? -Is het moederbord wel met pci-express uitgerust (i.v.m. de vidokaart) ? [/quote:cf38e7b15a] * Een audiofiel neemt gewoon een Audigy. ** Pacman draait ook prima op 128MB. *** De onboard LAN is goed genoeg. - verschilt per leverancier. Ik vind de Antec Sonata trouwens wel mooi. - als je zwaar gaat overklokken, dan is een zwaardere CPU cooler wel aan te raden. - deze niet, de A8V-E Deluxe wel. Prijsvoorbeeldje van je was wel erg duur, plus dat er nog wat onderdelen missen. Of heb je soms nog wat liggen? Monitor, DVD-brander, geluidsset, toetsenbord, muis, webcam, etc.? Dit voorbeeldje komt trouwens van [url=http://www.azerty.nl/default.jsp]Azerty.nl[/url] Antec Sonata LifeStyle 380 Watt, Zwart € 95,80 € 95,80 AMD Athlon 64 Winchester 3200+, Socket 939, Boxed 161,35 161,35 TwinMos Speed Premium DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) 131,93 131,93 Maxtor DiamondMax Plus 10 200 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/150 86,56 86,56 Asus A8V-E Deluxe 112,60 112,60 MSI D16 16x, 48x, Zwart, Retail 21,01 21,01 Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS OEM 47,90 47,90 Asus EN6600 /TD 128 MB, PCI Express x16 105,04 105,04 Totaal bestelling € 762,19 BTW 19% 144,82 [b:cf38e7b15a]te betalen € 907,01[/b:cf38e7b15a]
Link naar reactie
Asus N6600 256mb kaart is een PCI-Express kaart en gaat niet passen op het gekozen moederbord wegens ontbreken van PCI-Express. verder zou ik een 128mb GeForce 6600 nemen, kaarten op dit prijs niveau hebben niets aan 256mb, een 128mb is goedkoper en net zo snel. neem dus een GeForce 6600 128mb of een 6600GT als je graag games speelt.
Link naar reactie
Ik heb idd nog enkele onderdelen liggen, zo wil ik gewoon mijn prehistorische toetsenbord aansluiten etc. (veel beter voor mijn gezondheid :roll:) Monitor staat hier nog wel :-) Eerlijkgezegd ben ik wel een power-user, ik zit er dagelijks achter en de pc wordt werkelijk voor alles gebruikt. Er worden zware aplicaties gedraait (student) en de pc zal regelmatig meerdere dagen intensief moeten doorwerken. Mijn huidige pc is al weer enkele jaren oud en voldoet niet meer aan mijn eisen. (lees : kan echt niet meer meekomen) Hoewel ik geen voorstander ben van allemaal eye-candy, want ik doe heel veel in linux en console b.v., maar heel veel software voor mijn studie eisen nogal wat van mijn pc. Toendertijd heb ik mijn pc ook zelf gebouwd en ik ben geen leek op computer gebied, maar ik heb de recente ontwikkelingen van pc-hardware niet echt bijgehouden. Daarom leg ik het hier nu ook aan de kenners voor :-) Kortom, ik ben geen die-hard gamer, maar eis wel een goede videokaart om op hogere resoluties te kunnen werken. De socket staat niet te discussie, ik ben geen big-spender die om het jaar een nieuw systeem koopt en daarom betaal ik nu liever wat meer voor wat extra zekerheid ook met het oog op de toekomst. Voor het geheugen had ik Kingston in gedachten, die maken altijd goed geheugen toch ? Maar moet je dan 2x512mb nemen of 1x1024 ? Je zit namelijk met dat dualchannel... Het moederbord moet op jullie aanraden idd maar een asus A8N-SLI worden, deze is beter en biedt ook enkele extra mogelijkheden die wel de moeite waard zijn. Vraag me alleen af hoe dat zit met de uitbereidingsmogelijkheden...3x pci en 2x pci-express....zijn die pci-express sloten ook als conventionele pci sloten te gebruiken ? Anders kun je dus slechts 3 pci kaarten gebruiken....als ik dan die audigy d'r in zet en evt. een 3com netwerkkaart....dan is er nog maar 1 slot over ? De videokaart kan dus wel met 128mb toe in mijn geval...dat wordt dan dus een asus n6600 ge/td denk ik hé ? Een nvidea chipset heeft wel mijn voorkeur i.v.m. linux. Een dvd-brander heb ik nog in overweging... Een losse 3com netwerkkaart heb ik ook nog steeds in overweging, want ik weet niet in hoeverre die onboard-lan 'volwaardige' netwerkcapaciteiten heeft... Ik wil namelijk niet aan van die softwarematige oplossingen vast zitten (linux) en functies als wake-on-lan moeten wel worden ondersteund (managed). Zo kom ik op dit (voorlopige) lijstje : Chieftec bigtower kast AMD64 s939 3000 Kingston geheugen 1024mb Asus A8N-SLI DVD speler Audigy 2 ZS WD 200gb s-ata Asus 6600 128mb 3com 3c905C-TXM PCI 10/100 + evt. nog enkele componenten..... Hopelijk niks vergeten in het lijstje...een dvd brander wordt nog overwogen, het toetsenbord & muis zijn al geregeld, de oude monitor wordt gewoon gebruikt (nog geen jaar oud). Ik ga morgen bellen met enkele zaken hier in de buurt en dan vraag ik naar de prijzen van bovenstaande hardware en overige componenten die hier in dit topic door andere mensen zijn genoemd. P&B
Link naar reactie
[quote:8e76ba77f6]Het grote voordeel van een losse netwerkkaart zoals die 3Com, is dat de processor een heel stuk ontlast word.[/quote:8e76ba77f6] Daar heb je gelijk in, maar moderne on-board netwerk chips als die van Marvell en de ingebouwde nVidia, VIA en Intel chips doen het ook goed. Zorg alleen dat je Realtek vermijdt, die vreet CPU kracht. edited to add: nForce4 heeft heel goede netwerk capaciteiten, compleet met ingebouwde hardwarematige firewall. Als je waarde hecht aan een goede netwerkaansluiting zou ik zeker die chipset kiezen en de 3Com laten schieten.
Link naar reactie
Ik zou, zoals hierboven al gezegd, gaan voor een socket 754 processor, misschien wel een 3400+, die presteerd namelijk erg goed. Hierbij, voor de goede prestaties, 1024 mb pc400 cas2 (of voor de prijs 2,5) nemen. En idd een SATA schijf van Maxtor. Over het mobo, ik kan je zeggen dat ik erg tevreden ben met mn MSI K8N NEO PLATIUM. Hierbij zou ik dan nog een 6600GT doen, voor als je nog eens een wat nieuwer spelletje wilt gaan spelen. Nog over die processor. Een s939 3000+ processor presteerd echt iets minder dan een s754 3400+. Nog even op een rij wat ik zou doen: AMD Athlon 64 3400+ ~ 230 euro MSI K8N Neo Platinum ~ 100 euro 1024 mb cas2 pc400 ~ 200 euro (ruim genomen) Nvidia geforce 6600GT ~ 210 euro 2x Maxtor 80gb (voor RAID) ~ 150 euro DVD brander ~ 60 euro Audigy 2 ZS ~ 100 euro (zou zelf een goedkopere nemen) TOTAAL 1050 euro Die RAID lijkt me wel handig (als je 160 tenminste niet te weinig vind).
Link naar reactie
[quote:2a20cab13d="Red Dragon"]Waarom neem je een Asus A8N-SLI ? ga je ooit SLI gebruiken? Zo ja, koop dan een 6600GT minimaal omdat een 6600 geen SLI ondersteund. Zo nee, neen dan een moederbord zonder SLI. denk aan een Gigabyte K8NXP-9 of een MSI K8N Neo 4 Platinum.[/quote:2a20cab13d] Maar kunnen die sli-sloten dan niet voor andere doeleinden worden gebruikt ? Het is toch pci-express, of is dat niet compatible met conventioneel pci ? Nee dat zal wel niet, het is een nieuwe techniek natuurlijk :-( De reden dat ik die A8N-SLI had opgeschreven was omdat dat het enigste PCI-Express bord van asus was. Dat het ook SLI ondersteund is wel jammer misschien, maar het zit me ook niet echt in de weg volgens mij. Het is een extraatje en gaat niet ten koste van andere functionaliteit.....toch ? P&B
Link naar reactie
Niet alleen zonde van het budget maar ook de ruimte,. Je gebruikt het 2e PCI-Express slot niet. Je kan er in theorie wel een PCI-Express 1x, 2x, 4x of 8x kaartje in doen of een PCI-Express 16x grafische kaart maar dan draait het 1e PCI-Express 16x slot op PCI-Express 8x. Als je die namelijk op PCI-Express 16x laat draaien word het onderste slot uitgeschakeld. Het is dus zonde van je geld en ruimte, ik raad ook niemand een SLI bord aan als hij of zij het toch niet gaat gebruiken.
Link naar reactie
[quote:5eea328910="Red Dragon"] Zo nee, neen dan een moederbord zonder SLI. denk aan een Gigabyte K8NXP-9 of een MSI K8N Neo 4 Platinum. [/quote:5eea328910] Dit zijn toevallig allebei nForce4 bordjes. VIA heeft nu ook een chipset op S939 die PCI-E ondersteunt: de K8T890. De Asus [url=http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=376&modelmenu=1]A8V-E Deluxe[/url] stikt ook van de handige extra's voor de overclocker. Is dat ook geen goed idee voor TS?
Link naar reactie
[quote:637f5ff6ea="Pinky & The Brain"]Eerlijkgezegd ben ik wel een power-user, ik zit er dagelijks achter en de pc wordt werkelijk voor alles gebruikt. Er worden zware aplicaties gedraait (student) en de pc zal regelmatig meerdere dagen intensief moeten doorwerken. Mijn huidige pc is al weer enkele jaren oud en voldoet niet meer aan mijn eisen. (lees : kan echt niet meer meekomen) Hoewel ik geen voorstander ben van allemaal eye-candy, want ik doe heel veel in linux en console b.v., maar heel veel software voor mijn studie eisen nogal wat van mijn pc. Toendertijd heb ik mijn pc ook zelf gebouwd en ik ben geen leek op computer gebied, maar ik heb de recente ontwikkelingen van pc-hardware niet echt bijgehouden. Daarom leg ik het hier nu ook aan de kenners voor :-) Kortom, ik ben geen die-hard gamer, maar eis wel een goede videokaart om op hogere resoluties te kunnen werken. [/quote:637f5ff6ea] Je hebt het over zware software, wat voor software is dat. vb. MatLab kan heel erg zwaar zijn, maar de grafische kaart wordt niet belast. Een TNT2 kaartje kan ook resoluties van 1920x... en hoger aan, daar heb je geen zware videokaart voor nodig. En linux console kan natuurlijk met alles wel uit de voeten. Kortom, geef even voorbeelden of concrete eisen van je software, want mijn idee is nu dat je met een Geforce 440mx ook wel uit de voeten kunt. PS. Poweruser is een naam van windows voor een bepaalde groep gebruikers, met rechten die tussen de Administrator en de gewone user in zitten. dit zegt dus niets over wat je met de computer doet. :D
Link naar reactie
[quote:312be1d18b="Obi-wan-kenobi"][quote:312be1d18b="Red Dragon"] Zo nee, neen dan een moederbord zonder SLI. denk aan een Gigabyte K8NXP-9 of een MSI K8N Neo 4 Platinum. [/quote:312be1d18b] Dit zijn toevallig allebei nForce4 bordjes. VIA heeft nu ook een chipset op S939 die PCI-E ondersteunt: de K8T890. De Asus [url=http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=376&modelmenu=1]A8V-E Deluxe[/url] stikt ook van de handige extra's. Is dat ook geen goed idee voor TS?[/quote:312be1d18b] Dat bord heb ik ook bekeken, maar de A8N-SLI kan alles wat de A8V-E kan en een beetje meer. Zo heeft de A8N-SLI een betere s-ata contoller etc. Volgens mij is er slechts 1 ding wat de A8V-E heeft en de A8N-SLI niet, namelijk onboard-wifi. Nou, dat wifi zit ik echt niet op te wachten..... De andere merken zal ik ook maar gaan bekijken.... Mijn voorkeur lag in eerste instantie bij Asus. Daar heb ik altijd zeer goede ervaringen mee gehad en hoewel de meningen hier op het forum sterk verdeeld liggen betreffende de moederbordfabrikanten, ik van mening dat behalve de prestaties ook het gevoel zwaar meeteld. Die asus had functionalitiet wat mij erg aansprak + goede ervaringen uit het veleden geven mij dan een vertrouwed gevoel. Jammer alleen dus dat Asus alleen maar een SLI versie met de nForce4 chipset heeft. Dat scheelt nogal in de prijs namelijk...maar ja, die nforce4 is juist ontworpen voor SLI waarschijnlijk ? P&B
Link naar reactie
[quote:9861a6f824="harmtido"][quote:9861a6f824="Pinky & The Brain"]Eerlijkgezegd ben ik wel een power-user, ik zit er dagelijks achter en de pc wordt werkelijk voor alles gebruikt. Er worden zware aplicaties gedraait (student) en de pc zal regelmatig meerdere dagen intensief moeten doorwerken. Mijn huidige pc is al weer enkele jaren oud en voldoet niet meer aan mijn eisen. (lees : kan echt niet meer meekomen) Hoewel ik geen voorstander ben van allemaal eye-candy, want ik doe heel veel in linux en console b.v., maar heel veel software voor mijn studie eisen nogal wat van mijn pc. Toendertijd heb ik mijn pc ook zelf gebouwd en ik ben geen leek op computer gebied, maar ik heb de recente ontwikkelingen van pc-hardware niet echt bijgehouden. Daarom leg ik het hier nu ook aan de kenners voor :-) Kortom, ik ben geen die-hard gamer, maar eis wel een goede videokaart om op hogere resoluties te kunnen werken. [/quote:9861a6f824] Je hebt het over zware software, wat voor software is dat. vb. MatLab kan heel erg zwaar zijn, maar de grafische kaart wordt niet belast. Een TNT2 kaartje kan ook resoluties van 1920x... en hoger aan, daar heb je geen zware videokaart voor nodig. En linux console kan natuurlijk met alles wel uit de voeten. Kortom, geef even voorbeelden of concrete eisen van je software, want mijn idee is nu dat je met een Geforce 440mx ook wel uit de voeten kunt. PS. Poweruser is een naam van windows voor een bepaalde groep gebruikers, met rechten die tussen de Administrator en de gewone user in zitten. dit zegt dus niets over wat je met de computer doet. :D[/quote:9861a6f824] Ha ha ha, poweruser heeft bij ons dus blijkbaar een andere betekenis... Er zullen wel degelijk belastende grafische prcessen worden gedraait...3d simulators, rekenkundige software, fractalen (ja ja, moet voor school :D) en het moet goede multimedia eigenschappen hebben. Goede kwaliteit audio / video worden hier wel gewardeerd ! :P Ook moet ik met gemak kunnen multitasken en niet slechts 1 taak tegelijk kunnen uitvoeren zoals momenteel wel het geval is. Er moeten processen op de achtergrond kunnen draaien (het compilen van een programma of een service) en tegelijkertijd moet je gewoon door kunnen werken. Nu wordt er dus niet het meeste van de grafische kaart geeist wellicht, maar hij moet toch zeker in staat zijn om 2 monitoren op hoge resolutie van goede kwaliteit beeld te voorzien. Om op 1 scherm b.v. een film te laten draaien en op de andere een fractal rendering draaien. (niet dat ik dit vaak ga doen, maar ter inicatie van de belasting die het moet kunnen verduren en de gewenste prestaties) De uitgangen van de kaart zijn dus wel erg van belang....tv-out, dvi,sub-d, etc. Hoop dat dit iets specifieker is...
Link naar reactie
[quote:88cfc2611a="Pinky & The Brain"] Er zullen wel degelijk belastende grafische prcessen worden gedraait...3d simulators, rekenkundige software, fractalen (ja ja, moet voor school :D) en het moet goede multimedia eigenschappen hebben. ... Ook moet ik met gemak kunnen multitasken en niet slechts 1 taak tegelijk kunnen uitvoeren zoals momenteel wel het geval is. Er moeten processen op de achtergrond kunnen draaien (het compilen van een programma of een service) en tegelijkertijd moet je gewoon door kunnen werken. ... Nu wordt er dus niet het meeste van de grafische kaart geeist wellicht, maar hij moet toch zeker in staat zijn om 2 monitoren op hoge resolutie van goede kwaliteit beeld te voorzien. [/quote:88cfc2611a] Is een Pentium 4 met Hyperthreading (virtueel 2 CPU's in 1) dan niet een betere keus dan Athlon64? Ik denk niet dat die grafische processen al geoptimaliseerd zijn voor 64-bit, of heb ik 't mis? Er zijn wel PCI-E grafische kaarten met 2xDVI, maar ik weet zo snel ff niet een betaalbare. Iemand? :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...