Ga naar inhoud

Toerental/geluid processorfan


Aanbevolen berichten

Mijn processorfan draait soms op een behoorlijk hoog toerental met bijbehorend geluid. Dan praat ik niet over het na uren aanstaan van de pc, maar als de pc net een kwartier draait, terwijl ik alleen maar aan het internetten ben, Wanneer ik mijn pc dan opnieuw opstart (aan-/uitzetten) dan doet de fan het weer normaal. Hoe kan dit komen en wat valt er aan te doen? NB Mijn processor, moederbord en fan zijn in juli afgelopen jaar nog vervangen. Slijtage en vervuiling kan volgens mij het probleem niet zijn. Dan zou de fan na het opnieuw opstarten immers wederom op een hoog toerental moeten draaien.
Link naar reactie
[quote:3228dd887c="tdw"]probeer de fans is te besturen met speedfan... www.almico.com/speedfan.php[/quote:3228dd887c] Ik heb Speedfan op jouw aangeven geinstalleerd. Wanneer ik de fan op halve speed zet, hoor ik niet meteen minder geluid. Dit komt waarschijnlijk omdat de fan nu geen kabaal maakt. Ik zal het ook eens proberen wanneer de fan na het opstarten weer zoveel kabaal maakt. Bedankt voor de tip.
Link naar reactie
[quote:374374d012="tafelpoot"]mischien ben je vergeten koelpasta tussen je heatsink en je processor te doen waardoor de processor traag opwarmt en dus op een bepaalt moment zo warm wordt dat de fan aanslaat[/quote:374374d012] Het gaat om een p4 boxed versie. De computerzaak heeft de boel in elkaar gezet. Geen kwestie van koelpasta dus.
Link naar reactie
[quote:d6a0e9b800="hwmmobers"]P4 boxed maakt gewoon veel kabaal. Heb dezelfde CPU en begon ook met de boxed cooler. Na vervangen van de cooler door een Zalman CNPS7000A-AlCu een ware verademing. Te plaatsen zonde demontage van het moederbord. http://www.zalmantech.com/[/quote:d6a0e9b800] Hoe warm werd jouw processor met standaardfan en nu met zalmankoeler?
Link naar reactie
[quote:55092a1bb1="quintonio"]ik heb een pentium 2.53 geclockt naar 2.9GHZ en met een zalman koeler blijft de mijne op 32 graden en muis stil... zalman is echt een aanrader...[/quote:55092a1bb1] Ik snap er geen reet van. mijn processor wordt stressed zo'n 65-70 graden. Hoe kan zo'n opgefokt processortje van jou dan zo koel blijven? Misschien een brak sensortje? (Bij mij of bij jou?)
Link naar reactie
hoeveel case fans heb je? misschien kan je er eentje bij doen zodat hij meer kan afvoeren... Misschien ligt het aan je sensortje... Want wat voor een cpu koeler heb je? Er is alleen 1 probleem met zalman koelers, ik heb een 7700 koper, en de fan is 12 cm dus ga eerst kijken of je wel ruimte ervoor hebt want het is een echte vetzak!
Link naar reactie
[quote:acb8916835="quintonio"]hoeveel case fans heb je? misschien kan je er eentje bij doen zodat hij meer kan afvoeren... Misschien ligt het aan je sensortje... Want wat voor een cpu koeler heb je? Er is alleen 1 probleem met zalman koelers, ik heb een 7700 koper, en de fan is 12 cm dus ga eerst kijken of je wel ruimte ervoor hebt want het is een echte vetzak![/quote:acb8916835] Ik heb 2 casefans, voorzijde-beneden aanzuigend en achterzijde-bovenaan uitblazend. Meer kunnen er niet bij. Mijn grafische kaart kan ook niet veel warmte produceren, hij is immers naar huidige maatstaven antiek. Mijn pc staat wel in een computermeubel. Voorzijde staan de deurtjes altijd open en er staat een ventilator in mijn meubel voor de luchtcirculatie. Hier ligt het dan ook niet aan. Buiten het meubel wordt ie ook niet echt koel. Men zegt ook wel eens dat je je niet druk hoeft te maken over temperaturen van 65-70 graden. Dit zou normaal zijn voor een prescott p4. Bovendien zit er garantie op mijn p4. Als ik ga "knoeien" met andere fans dan mijn p4-cooller, zal de garantie wellicht vervallen.
Link naar reactie
Ik geloof best je die waarden meet, ik geloof alleen niet dat ze kloppen! :wink: Je hebt een kamertemperatuur van 20 graden. Binnenin de kast is de temperatuur altijd hoger. Het koelblok zelf heeft weer een hogere temperatuur. Die van de heatspreader zit dáar weer boven, en het silicon van de CPU heeft de hoogste. De temperatuurverschillen zijn afhankelijk van de geleiding tussen de verschillende materialen/gebieden. En ik geloof er niets van dat de optelsom van dat alles zelfs in idle 12 graden is.
Link naar reactie
Kort antwoord: Dat kun je niet. Door warmtegeleidingscoëfficienten en dergelijke te bepalen, metingen te doen en vervolgens een stel berekeningen kun je wel in de buurt komen, maar daar houdt 't mee op. Sterker nog, zelfs die uitkomst is zinloos. Want een CPU is niet overal even heet, je hebt bepaalde hotspots waar de temperatuur veel hoger is. Van de andere kant: Wat maakt het uit hoe warm dat ding wordt? De enige nuttige test is of het systeem stabiel blijft werken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...