Ga naar inhoud

Upgrade moederbord en processor, welke?!


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil mijn systeem ff een vlinke opknapbeurt geven. Op dit moment heb ik een AMD 1200 @ 1350 en een oud Asus moederbord. Ik wil een AMD processor, toch een beetje AMD geil ;)! Ik zit te denken aan 3200+, maar wat is nou een betere keuze? een AMD 64 of een Athlon XP? En weegt het prijsverschil echt zo op tegen de prestaties. En hoe zit 't met de bijpassende moederborden? Zou iemand mij hier misschien wat meer over kunnen vertellen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:a5bd795e0f="iack"]Ik heb inderdaad net ook even verder gezocht en mijn keuze is al snel gevallen op de AMD 64. Maar daar komt de volgende vraag alweer opdoemen; Welk socket? 939 of 754? en welk moederbord?! Ik speel af en toe wel een spel, maar dan wil ik 't wel goed hebbe natuurlijk![/quote:a5bd795e0f] ohhhhh... daar zul je het weer krijgen: de een vind s754, de ander s939. phoef, dit heeft wat discussies opgeleverd hoor! :wink: Maar ik ben persoonlijk nog steeds voor 939, behalve als je zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn, dan zou ik s754 nemen omdat het ongeveer 30-50 euro goedkoper kan zijn.
Link naar reactie
Okee tuurlijk blijft er altijd mensen die zeggen, 939 of 754. Maar zijn er verschillen in wat ze kunnen? Zijn er dingen die het socket wel ondersteudn, maar de andere niet? snelheidsverschillen? Dat mem is trouwens 400, maar werkt inderdaad wel op een lagere snelheid, kon ik toendertijd op de kop tikken.
Link naar reactie
[quote:1f4414ea07="iack"][quote:1f4414ea07="ArneLH"]Socket 939 is ietsjepietsje sneller maar dan heb je wel 2 precies hetzelfde latje mem nodig (of 4).[/quote:1f4414ea07] En als ik op dit moment slechts 1 reepje heb? kan dat wel gewoon?![/quote:1f4414ea07] 1 reep kan gewoon maar iack hoe vaak upgrade je? 939 is alleen interesant als je geregeld upgrade, voor de rest heb je meer aan 754 omdat die gewoon sneller is per euro. Dual channel is leuk en aardig maar als je voor hetzelfde geld 200 mhz of meer erbij hebt heb je daar meer aan ;)
Link naar reactie
Okee, wat is het grote verschil in de moederborden? zijn daar nog grote verschillen tussen? verschillen tussen welke chipsets zijn er allemaal?! Ik heb zelf ook een beetje rond gekeken, maar 't viel mij op dat de socket 754 bordjes, geen PCI-E hebben. Klopt dit of heb ik gewoon verkeerd gekeken? Opzicht spreekt mij de DFI Lanparty UT wel aan, voor socket 754...... is dat beetje een goeie keuze?
Link naar reactie
echt veel verschil tussen die moederborden zijn er niet echt, behalve dt een een meer boekjes, kabels enz meeleverd. Je hebt nu VIA (KT800) en Nvidea (Nforce 3 150/250/Ultra) chipsets, nvidea is geloof ik iets beter. Zo'n DFI bordje is, naar wat ik gehoord heb een leuk bordje, ikzelf heb geen ervaring met dat merk, als je zekerheid wilt, moet je even wat reveiws zoeken. Socket 754 ondersteunt geen PCi express, en ook geen dual channel (<socket 939 wel) Voor pci express moet je de VIA KT850 pro hebben ofzo, of Nvidea nforce 4.
Link naar reactie
[quote:ad6977bea9="iack"]Dus als ik eigenlijk een beetje naar de toekomst wil kijken en op den duur een PCI-E videokaart wil kopen, dan zou ik nu aan de 939 moeten gaan? omdat ik strax anders ook weer een nieuw moederbord moet kopen?[/quote:ad6977bea9]Tja, wat wil je uiteindelijk? Een moederbord met PCI-express lijkt in het algemeen toch wel duurder en hebben geen AGP. Op zich wil ik best PCI express moederbord hebben, maar heb ik er ook wat aan? Welke uitbreidingskaarten komen erin? Is zo'n systeem daadwerkelijk merkbaar sneller? Ik zou nog eens goed kijken naar je budget. Wat nu in is of toekomst gericht lijkt, is misschien sneller achterhaald dan je nu denkt. Verder is de vraag of je echt gaat upgraden waardoor het systeem echt toekomst gericht moet zijn. Na een mislukte aankoop van een AMD XP CPU, heb ik nu een AMD 64 S939, en zit ik zelf voor de keuze van een nieuw moederbord en vergelijkbare overwegingen. Mijn eigen budget is beperkt. Een XP systeem kan ik vandaag nog in elkaar zetten (onderdelen heb ik liggen behalve dan de CPU), maar voor een AMD64 systeem moet ik mijn huiswerk nu helemaal overnieuw doen. En het is lastiger dan ik dacht. Ik weet wel welke voorzieningen ik wil hebben: firewire, goed geluid, S-Ata (voor de toekomst). Verder voldoende PCI sloten voor de noodzakelijke uitbreidingen (SCSI-kaart voor de scanner), TV-kaart en/of video capture kaart. Maak voor jezelf ook zo'n rijtje, dan wordt het vermoedelijk makkelijker. Over 2-3 jaar, zijn het geheugen, videokaarten en de CPU vermoedelijk anders, tja, wat zou ik dan nodig hebben ... ik zou het niet weten.
Link naar reactie
Hey Hans, Ik denk dat ik voor mezelf ook wel zo'n rijtje heb gemaakt. En kom met mijn keuze op de S754 terecht. Ik ben al goed aan 't zoeken waar ik moet zoeken voor deze processoren, want met 2dehands heb ik niet zoheel veel problemen, alleen moet ik nog even zoeken naar moederborden, wat daar over vermeld wordt allemaal! Weet iemand misschien een review van enkele S754 moederbords?! Alvast bedankt iedereen!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...