Ga naar inhoud

Rekenkracht van laptops


Aanbevolen berichten

Beste, Aangezien ik een laptop wil aanschaffen orienteer ik me daar nu voor het eerst in. En het moet gezegd, het lijkt mij allemaal niet eender te werken als een desktop PC. Waar het mij om gaat is hoe de rekenkracht van laptops kan worden vergeleken met desktop PC's Voorbeeld: De DELL Inspiron 5160 zou een Intel Pentium 4 Processor aan boord hebben van 3,06 Ghz en 533Mhz FSB Met wat randspullen komt die op € 1039,- Een nagenoeg hetzelfde geprijsde DELL Latitude D505 heeft echter een Intel CELERON M processor 330 op 1,4 Ghz. en 400 Mhz FSB aan boord met nagenoeg dezelfde randspullen. Gezien de prijs snap ik dat niet, tenzij ik met te veel blindstaar op de gigaherzen. Helemaal grappig wordt het als laptops van Centrino's zijn voorzien. Waar zitten m de verschillen in de procesoren en waar is het het beste op te letten wat dit aangaat?
Link naar reactie
Zelfde als het AMD - Intel vergelijken. Die Centrino's doen meer per Mhz, en zijn tevens erg zuinig. Nu is een P4 3.06 wel sneller, maar dat ga je ook merken in je accutijd. Duurdere centrino's hebben ook al standaard wlan ingebouwd ed. Die Pentium Mobiles (Centrino) zijn speciaal gebouwd voor laptops, zijn relatief snel, erg zuinig en worden niet erg heet. Zijn een soort doorontwikkeling van de PIII, die clock to clock ook al sneller is dan een P4.
Link naar reactie
Met zoveel Centrino liefhebbers om me heen kan ik moeilijk anders beslissen :D Hier dan mijn voorstel, alle commentaar is welkom. Dell 9200 Multi Media met........Centrino OS: win XP pro Intel 855PM chipset Al het wensbare op het mobo (netwerkkaart, modem, 4xUSB IEEE1394 etc etc.) Extra accu Intel P. M Processor 755 2,0 Ghz. 2MB l2 Cache en 400FSB) (vreemd want ze doen er 333Mhz gehuegen in :-? ) 1024MB 333Mhz DDR RAM (2x512) 17" WUXGA LCD ATI Radeon 9700 128 Mb mobility 40 GB HD (ATA/100) 8x DVD Floppy drive en nog wat DELL flauwekul En dit alles voor € 2085,- (als je t snel zegt is t niets)
Link naar reactie
[quote:d577e20882="egslim"]Ga er maar vanuit dat een Pentium M - de Centrino CPU - ongeveer even goed presteert als een 40% hogere geklokte Pentium 4. Dus 1,7GHz Pentium = 2,4GHz Pentiuem 4. Maar het verschilt ook per software. Wel is de Pentium M veel zuiniger, dat is voor een laptop natuurlijk ook belangijk.[/quote:d577e20882] Ik heb het idee dat die verhouding nog hoger ligt, 1.4 GHz is ongeveer 2.4 GHz pentium. Groot voordeel van de Pentium M is het veel lagere stroomverbruik, wat vooral belangrijk is als je veel onderweg aan het werk bent als je geen beschikking over netspanning hebt. Pentium M kan vaak zo'n 4-6 uur op een batterijlading ( afhankelijk van het model laptop/accu en de software die je draait) terwijl een gewone Pentium 4 vaak iets meer dan de helft daarvan haalt. Dat kan omdat de P-M zijn multiplier kan veranderen terwijl hij aan staat ( net als AMD Athlon 64???) , een P-4 kan dat alleen vanaf het opstarten. Centrino is een naam van Intel voor een pakket van een Pentium-M processor samen met een WLAN module ( itt wat veel mensen denken, is er dus geen Centrino-processor!)
Link naar reactie
[quote:b4881f87d7="El-Broosha"]Dell 9200 Multi Media met........Centrino OS: win XP pro Intel 855PM chipset Al het wensbare op het mobo (netwerkkaart, modem, 4xUSB IEEE1394 etc etc.) Extra accu Intel P. M Processor 755 2,0 Ghz. 2MB l2 Cache en 400FSB) (vreemd want ze doen er 333Mhz gehuegen in :-? ) 1024MB 333Mhz DDR RAM (2x512) 17" WUXGA LCD ATI Radeon 9700 128 Mb mobility 40 GB HD (ATA/100) 8x DVD Floppy drive en nog wat DELL flauwekul[/quote:b4881f87d7] Wat is de prijs van dit alles? Op zich ben ik een grote voorstander van Centrino, alleen dat geheugen is een vreemde zaak, daar zou ik nog even over bellen met Dell, dat haalt een groot deel van de prestaties van je laptop onderuit ( je kunt net zo goed een 1.5 GHz processor nemen bij wijze van spreken)
Link naar reactie
[quote:e1020c5313]Ik heb het idee dat die verhouding nog hoger ligt, 1.4 GHz is ongeveer 2.4 GHz pentium. [/quote:e1020c5313] In dat geval kan ik lager met de CPU. Een 1.7Ghz kan dan voldoende zijn en dat scheelt weer € 240 (met 1.6) of 180 (met 1.7) in de aanschaf. Prijs had ik net ge-eddit, maar voor de zekerheid hier nogmaals (met de 2.0 Proc.) En dit alles voor € 2085,- (als je t snel zegt is t niets) Met de 1.6 komt die dan 240 lager uit, met de 1.7 180 lager
Link naar reactie
die prijs betaal je vooral voor het scherm (breedbeeld als ik het niet mis heb?). Als dat is wat je wil, en je het als multimediacentrum etc. wilt gebruiken, is het een leuk apparaat. Alleen zou in dat geval een harde schijf van 60 of 80 GB niet misstaan. Als het meer gaat om mobiel te werken etc. ( wanneer je dus niets aan breedbeeld hebt) denk ik dat er van ASUS en ACER interessantere modellen te krijgen zijn, voor minder geld ( 1500 euro zou dan denk ik genoeg moeten zijn )
Link naar reactie
[quote:16d804bcbd="El-Broosha"][quote:16d804bcbd]Ik heb het idee dat die verhouding nog hoger ligt, 1.4 GHz is ongeveer 2.4 GHz pentium. [/quote:16d804bcbd] In dat geval kan ik lager met de CPU. Een 1.7Ghz kan dan voldoende zijn en dat scheelt weer € 240 (met 1.6) of 180 (met 1.7) in de aanschaf. [/quote:16d804bcbd] Met die verhouding ben ik het toch niet helemaal eens. ;) Als dat waar zou zijn had Pentium M een nog hoger IPC dan Athlon64 en dat is niet het geval.
Link naar reactie
[quote:ff892a6f5b="Zenos"]Wil je perse een intel?[/quote:ff892a6f5b] Nee hoor. Ik heb geen aandelen :wink: Heb je een suggestie soms? Harmtido: Je hebt gelijk wat dat breedbeeld inhoud. Ik zie idd dat er een fors prijskaartje aanhangt (en ongetwijfeld stroomverbruik) Egslim: Hier heb ik bij deze een knoop doorgehakt: het wordt in ieder geval de 2 Ghz. Ik vergeef t me nooit als ik hierin nu een te matige keuze zou maken.
Link naar reactie
Deze bijvoorbeeld: [url]http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2956[/url]Aspire 1524WLMi Athlon64 3400+ 60GB 512MB DVD+/-RW GeForce 64MB 15.4TFT WXP H WiFi € 1.035,00 Deze lijkt er op: [url]http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2498[/url] Of deze [url]http://www.sallandautomatisering.nl/default.php?pid=7213[/url] Gewoon zoeken bij [url]http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68/top[/url], dan vind je er wel meer...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...