Ga naar inhoud

fluittoon van moederbord Gigabyte K8ns ultra 939


Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een mooi systeem samengesteld en ben nu bezig met het stiller maken daarvan. Nu heb ik de fans onder controle en deze zijn lekker stil terwijl de temp ok blijft. Maar nu hoor ik een hoge fluittoon komende vanaf het moederbord. Het is zo'n soort geluid als je vroeger wel een hoorde bij een tv. Het heeft mijns insziens te maken met de toerenregeling van de cpu fan omdat het geluid verandert met het toerental daarvan. Maar het gaat nooit weg. Ook niet als de fan 100% draait of welke tussenstand dan ook. Zelfs met de fan ontkoppeld (electrisch) blijft het geluid aanwezig. Ik gebruik wisselframes voor mijn harde schijven, met mijn eigen hd is tie stiller dan met de hd van mijn vriendin. Het lijkt me dat het geluid echt rondom de cpu geproduceert wordt, daar zitten nogal wat condensatoren en van die trafootjes. Ik heb nu schuim aan de binnenkant van de kast zitten hetgeen wel wat scheelt, maar het geluid komt ook langs de case fan opening. Heeft iemand hier ervaring mee??? Gr Willem systeem: Gigabyte K8ns ultra 939 amd 3500+ 1.5 Gb radeon 9600 pro (met zalman passieve koeling) zalman 450 W PSU win XP pro
Link naar reactie
Is het niet de fan op het moederbord die geluid maakt, of heb je deze ook al passief gekoeld? Lijkt me sterk dat je CPU fan geluid maakt door langs de capacitors te blazen :-? Kijk anders als je de CPU fan heel even los maakt tijdens het opstarten of je het geluid nog hoort. Als je de fan heel even los maakt kan dat geen kwaad.
Link naar reactie
Nou, ik kan je vertellen; ik heb hetzelfde moederbord. Als je aan de northbridge voelt, wordt die nog best wel warm hoor! ik denk dat dat kom omdat de heatsink erg klein is, dus moet het fannetje behoorlijk hard draaien. Dit moederbord ondertsteunt voor de cpu fan en de northbridge fan speedfan, als je dat installeert, kun je de cpu en/of northbridge fan op de gewenste snelheid instellen. Ik heb op het bord een AMD 64 3000+ erop zitten, en bij mij maakt de cpu fan een soort pieptoon (wel zachtjes is dat) omdat die op 3000 rpm draait, maar ook als je de northbridgefan uitzet, is het systeem een stuk stiller. Maar bij mij maakt de meeste herrie toch de cpu fan. (hoewel de northbridgefan ook niet onhoorbaar is :wink: ) Maar ik heb geen pieptoon van een oude tv Dus ik zou, even speedfan installeren, en gewoon even testen wat nou de meeste herrie maakt. Je kan ok allebei de fans uitzetten, maar dat in niet verstandig omdat bij mij de cpu temp van 30 naar 65 ging... Als je nog vragen heb.... stel ze gerust :D
Link naar reactie
Zo, bedankt voor de massale antwoordhoeveelheid!!! Ik zal wat meer details geven: -het is niet de fan die het geluid maakt, maar ik denk de electronica -ik gebruik ook speedfan, hoewel het bij mij alleen mogelijk is de cpu fan te regelen. (ik heb F2 bios en speedfan 4.18) -de Northbridge heb ik ook gezalmand, deze maakt dus geen geluid meer -ik heb de stekker van de fan losgehad en ook dat maakte geen verschil Ik begin te vrezen dat dit mobo het niet lang gaat maken bij mij, want dit is niet ok meer. Jammer want verder ben ik er goed over te spreken, buiten de slechte onboard sound dan. Willem. nog steeds open voor suggesties
Link naar reactie
(ik heb dan F5 bios) Maar errug raar hoor! Als ik m'n cpu en northbridge fan uitzet, en dan ook nog het stekkertje van m'n casefan loshaal (dus dan draait alleen nog de videokaart en voeding, das is het bijna volledig stil. Geen piep, geen fluit, alleen heeeel zachtjes de 2 fannetjes van GPU en voeding. Misschien heb je een mislukt moederbord aangezien ik nergens last van heb, en er zeer tevreden over ben. Heb je de harde schijf al aan de tand gevoeld? misschien is dat de boosdoener wel...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...