Ga naar inhoud

Vraagje over hoge PC voltages...


Aanbevolen berichten

Hoeveel kunnen moderne onderdelen; CPU, Ram, chipset, GPU etc. hebben, mits goed gekoelt, voordat er echt een hoog risiko op doorbranders onstaat? Om maar iets te noemen, De AMD64 serie gebruikt een Vcore van 1,5. Moet die, mits goed gekoelt, ook 2,0 kunnen overleven? En tot slot, kunnen deze onderdelen ook al worden ze goed gekoelt, toch doorbranden bij te hoge voltages? Ik heb namelijk "nog" luchtkoeling, en ben eik benieuwd hoeveel ik er doorheen kan jagen zonder echt iets op te blazen...
Link naar reactie
[quote:e2706b38b8]En tot slot, kunnen deze onderdelen ook al worden ze goed gekoelt, toch doorbranden bij te hoge voltages?[/quote:e2706b38b8] Zeker - warmte is slechts 1 van de nadelige gevolgen van hogere voltages. Ik zou uitgaan van een veiligheidsmarge van 10% ten opzichte van het hoogste voltage dat de fabrikant over een vergelijkbare core durft te zetten. 130nm A64's krijgen bijvoorbeeld 1,5V, maar de eerste exemplaren kregen 1,55V. Dus 110% maal 1,55V zou ik aanhouden als max. Voor kortere perioden (een middagje overklokken voor een hogere benchmarkscore bijvoorbeeld) kun je wel hogere voltages gebruiken.
Link naar reactie
[quote:6a128b4922="egslim"][quote:6a128b4922]En tot slot, kunnen deze onderdelen ook al worden ze goed gekoelt, toch doorbranden bij te hoge voltages?[/quote:6a128b4922] Zeker - warmte is slechts 1 van de nadelige gevolgen van hogere voltages. Ik zou uitgaan van een veiligheidsmarge van 10% ten opzichte van het hoogste voltage dat de fabrikant over een vergelijkbare core durft te zetten. 130nm A64's krijgen bijvoorbeeld 1,5V, maar de eerste exemplaren kregen 1,55V. Dus 110% maal 1,55V zou ik aanhouden als max. Voor kortere perioden (een middagje overklokken voor een hogere benchmarkscore bijvoorbeeld) kun je wel hogere voltages gebruiken.[/quote:6a128b4922]Dat dacht ik al. 1,7 is dus meer dan genoeg voor de 64. Ik ben absoluut niet van plan een amd64 3700 non stop oc te laten lopen. Is niet nodig. Maar om fijn een dagje ff de limit te zoeken, mja dat wel.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...