Ga naar inhoud

Ervaringen met stille cases


Aanbevolen berichten

Heb nu een goedkope sweex mid tower. Nu probeer ik m'n systeem steeds wat stiller te krijgen en deze kast is daar niet echt geweldig voor. Temeperatuur is minder belangrijk dan geluidsproductie voor mij. Ik heb al van een aantal mensen het advies gekregen om de binnenkant te bedekken met geluidsdempend materiaal. Wat zijn jullie ervaring met kasten. Wel of geen aluminium, merk casefans, etc?
Link naar reactie
Je kunt tapijttegels/noppenschuim van bouwmarkt/bitumen platen op de panelen plakken, rubber tussen schroeven van je cd rom speler en behuizing doen, antvibrerende hdd schroeven gebruiken. Ook hoor je vaak suizen van lucht, dit komt doordat fangrills de lucht tegenhouden. Oploosing is simpel: het rooster voor de fan wegknippen/zagen. Dit scheelt ook veel geluid. En natuurlijk stille coolers gebruiken, zoals Zalman CPU cooler, >21 db fans, passieve videokaart koeler... Andere mogelijkheid is natuurlijk waterkoeling met een Zalman reserator.
Link naar reactie
Als temperatuur geen onderwerp is voor je, haal dan de fans weg. Een systeem moet zonder casefans ook stabiel zijn als je niet overclockt. Heb je geen dure kast nodig om geluid tegen te houden. Heb je aan een geluidsarme proc. fan genoeg. Een cooler voor je vga zonder fan zoals eentje van Zalman en een stille, liefs fanloze voeding. Voeding en vga maken bij mij het meeste geluid. Maar dan moet je een paar centen investeren, die dempmatjes zijn wel fijn en helpen eist om het geluid te dempen, silentmaxx zegt bij hun kasten dat ze 10 graden de temp verhogen door het geluid dempend materiaal. Wat zit er in je systeem.
Link naar reactie
[quote:6ea964f929="xiliduur"]Als temperatuur geen onderwerp is voor je, haal dan de fans weg. Een systeem moet zonder casefans ook stabiel zijn als je niet overclockt. Heb je geen dure kast nodig om geluid tegen te houden. Heb je aan een geluidsarme proc. fan genoeg. Een cooler voor je vga zonder fan zoals eentje van Zalman en een stille, liefs fanloze voeding. Voeding en vga maken bij mij het meeste geluid. Maar dan moet je een paar centen investeren, die dempmatjes zijn wel fijn en helpen eist om het geluid te dempen, silentmaxx zegt bij hun kasten dat ze 10 graden de temp verhogen door het geluid dempend materiaal. Wat zit er in je systeem.[/quote:6ea964f929] dan kan je wel beter een aluminum kast kopen (die trekt de warme lucht toch naar buiten?)
Link naar reactie
Nou die trekt niet letterlijk de lucht naar buiten ofzo. Het is misschien zo dat het alluminium een btje op warmt en daardoor wat warmte afgeeft naar buiten toe ofzo. Maar bij een kast van een andere metaalsoort is dit effect net zo groot volgens mij. Overigens is een kast die helemaal van alluminium is, of in ieder geval de grote panelen, niet zo sterk en stevig.
Link naar reactie
En bovendien is aluminium te licht om stil te zijn. Het klinkt raar maar door resonantie van met name de zijpanelen worden geluiden in de kast doorgegeven naar buiten. Een zware, stalen kast doet dit dus heel wat minder dan een aluminium kastje met zijpanelen die er bij wijze van spreken zo uit kunnen waaien.
Link naar reactie
[quote:decf843f5c="jwspruyt"] En bovendien is aluminium te licht om stil te zijn. Het klinkt raar maar door resonantie van met name de zijpanelen worden geluiden in de kast doorgegeven naar buiten. Een zware, stalen kast doet dit dus heel wat minder dan een aluminium kastje met zijpanelen die er bij wijze van spreken zo uit kunnen waaien. [/quote:decf843f5c] Heb zelf een 'zware stalen' en een aluminium kast. Ze zijn beiden even stil, er zitten dezelfde soort (silent) casefans en CPU-coolers in. De aluminium kast blijft wel een stuk koeler, dit heeft denk ik toch te maken met de betere warmteafvoer van dit metaal. Dit betekent dat fans in deze kast ook minder hard hoeven te draaien. Resonantie heb je niet als er geen onderdelen tegen mekaar trillen: probeer dus te vermijden dat onderdelen tegen mekaar komen. Zorg ook dat je panelen goed vast kunt zetten/klemmen (soms moet je het metaal ook zelf een beetje bijbuigen).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...