Ga naar inhoud

kun je te hard koelen? en vraagje over temperatuur meten


Aanbevolen berichten

[quote:bacea3b8a1]Waar het opneerkomt, en m'n punt was als 't te koud wordt dan houdt het op met het trillen en daardoor botsen er geen atomen meer en dragen deze ook geen elektronen meer over en dus is er ook geen overdracht van signaal meer. (als ik dit zo juist uit m'n hersenpan gevist krijg)... [/quote:bacea3b8a1] Dit klopt niet helemaal. Atomen/ionen gaan bij een lagere temperatuur inderdaad minder trillen. (Warmte energie is niets anders dan bewegings energie van atomen) Maar de atomen trekken elkaar aan, bewegen ze minder dan gaan ze dus dichter tegen elkaar zitten - daarom krimpen dingen als ze koud worden. Het betekent ook dat het aantal botsingen volgens mij niet afneemt. Ik denk dat de lagere temperatuur zorgt dat de electronen steviger aan hun ion vastzitten.
Link naar reactie
[quote:fa7944138f="NoepZor"][quote:fa7944138f="pcguy"][quote:fa7944138f="NoepZor"]ik gebruik everest, die geeft betere waardes voor de spanning, speedfan meet ze te laag uit, die zit op 11.8, terwijl everest 12.1 meet[/quote:fa7944138f] Wie zegt dat everest niet te hoog meet? :P [/quote:fa7944138f] multimeter ? :lol:[/quote:fa7944138f] Zet dat er dan meteen bij.
Link naar reactie
Voor iedereen die niet weet hoe de geleiding werkt in een cpu: [img:61fd19ed79]http://home.hetnet.nl/~arnetenhoeve/cpu.gif[/img:61fd19ed79] De geleiding in een cpu werkt met het elektron-gat principe: zo gauw er een gat valt (rechtse witte rondje) springt de elektron links van het gat erin (rode pijltje). Zo onstaat de volgende situatie: [img:61fd19ed79]http://home.hetnet.nl/~arnetenhoeve/cpu2.gif[/img:61fd19ed79] Er onstaat weer een gat en de linkse elektron verspringt. Het kan inderdaad zijn dat bij een lagere temp dan -120 dat proces niet meer werkt ofzo. Het is wel zo dat bij temp verschillen de geometrie verandert zodat bijv weerstanden andere waardes krijgen waardoor de cpu niet meer werkt.
Link naar reactie
[quote:dc5ad8530b="egslim"]In werkelijkheid heb je op dit niveau te maken met allerlei quantum mechanische effecten. En dat maakt het nogal ingewikkeld.[/quote:dc5ad8530b] Zover ben ik nog niet. :cry: :P @TDW, ingewikkeld valt wel mee hoor. :P [quote:dc5ad8530b="ArneLH"][quote:dc5ad8530b="pcguy"]Dat bedoelde ik dus, wel een mooi plaatjes om het mee uit te leggen,[/quote:dc5ad8530b] Waar hebben we paint anders voor :lol: ?[/quote:dc5ad8530b] Om je verse (pifast) screendumpjes mee op te slaan. :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...