Ga naar inhoud

Defecte CPU in Fujitsu Siemens Xpert Athlon 1 GHz computer?


Aanbevolen berichten

Ik heb (van een kennis) een 3-4 jaar oude Fujitsu Siemens Xpert Athlon 1 GHz systeem ter reparatie ontvangen met de klacht de computer het niet niet meer doet en dat bij de laatste keer dat die was aangezet er rook uit kwam. Daarvoor zou de computer ook al regelmatig problemen hebben gegeven. Ik heb tot nog toe de PC alleen oppervlakkig bekeken. Wat mij opviel was dat de koeler van de CPU vrij los zat. Nader onderzoek leerde me dat de koeler met een plastic klem vast was gezet. Dat zat dus nu niet meer vast. Ik vermoed dat dit een originele koeler met klem is en dan lijkt het me toch wel een gevaarlijk ontwerp ... Zijn van dit type computer meer problemen bekend? De CPU heb ik schoon proberen te maken. Helaas lukte me dat niet. Ik denk dat de CPU kapot is, maar dat weet ik dus niet zeker. Denk je dat die kapot is? Hier een foto van de CPU: [img:7e39d1d2c5]http://home.hccnet.nl/h.vosman/fotos/hw/www7008.jpg[/img:7e39d1d2c5] De CPU ziet er na het schoonmaken niet fris uit. Het spul op de CPU kern, krijg ik er overigens niet af. Ik weet niet wat voor spul dat is. Iemand enig idee? Ik kan er volgens mij geen koeler meer op plaatsen omdat dat spul in de weg zit ...
Link naar reactie
Hans, kun je een uitvergrooting maken van alleen de core van de CPU zelf? Zo kan ik niet helemaal zien wat er met dat ding aan de hand is. Als er iid rook uit dat ding gekomen is en de CPU koeler zat los, dan is idd de kans groot dat die CPU naar de eeuwige jachtvelden is. Die grijze prut lijkt me in dat geval aange"bakken" koelpasta. Kun je het er niet voorzichtig met je nagel af krabben?
Link naar reactie
Bij het horen van de klacht dacht ik ook het eerst aan de netvoeding. Toen ik die loszittende CPU koeler met plastic klem zag, en de klacht dat die wel vaker raar deed ... Ik ga in ieder geval de eigenaar in detail vragen wat er precies aan de hand was. Wanneer de CPU te heet is geworden dan komt dat in dit geval niet zomaar in eens. De computer zal dan vaker plotseling zijn uitgevallen. Hier nog een detail foto:[img:bd168aeadd]http://home.hccnet.nl/h.vosman/fotos/hw/www7008k.jpg[/img:bd168aeadd] Het relief van het spul op de kern is nu veel beter te zien. Dit is het resultaat na flink boenen!
Link naar reactie
[quote:6eb0603341="Orcer"]Als je hem aanzet, gebeurt er dan iets of helemaal niets. HEt zou misschien ook een kapotte voeding kunnen zijn.[/quote:6eb0603341]Ik heb op dit moment geen koeler, en aanzetten doe ik pas wanneer ik zeker weet dat de rest nog in orde is. Nou ja, voor het moederbord heb ik dan nog een bruikbare en werkende CPU nodig, die heb ik niet ... ik heb alleen een XP CPU liggen ...
Link naar reactie
Ik denk eigelijk dat die processor z'n beste tijd gehad heeft (als ie die wel heeft gehad :) ) Dat waar de rode streep om zit lijkt inderdaad erg op een verbranding wat de oorzaak van de rook waarschijnlijk zal zijn geweest, daar waar de blauwe kringen om zitten lijkt me erg op een barst in de kern, god mag weten hoe dat is gekomen... Bij de groene kringen lijken het me kuiltjes... Ik zou de cpu echt vervangen en het niet proberen om hem weer op zn bord te zetten en de boel aan te zetten, koop eerder een nieuwe voor 20 euro... ALS je hem toch probeert aan te sluiten om 20 euro te besparen zou ik iig een nieuwe cooler erop zetten, want dat de boel gaat fikken kan niet goed zijn he :wink: [img:19f340dab8]http://www.geocities.com/onzepcs/www7008k.jpg[/img:19f340dab8]
Link naar reactie
[quote:a3041e4071="Comp-Freak"]Verder zou dat rare spul wel eens gesmolten aluminium kunnen zijn van de koeler.[/quote:a3041e4071]Aluminium heeft een smelt temperatuur van 660 C. Daarnaast zat de koeler kennelijk los. Een core brandt normaal gesproken pas door wanneer ie z'n warmte niet meer kwijt kan, dus als bv. het koellichaam eraf ligt. Dat kan m.i. dus onmogelijk aangekoekt aluminium zijn van de heatsink.
Link naar reactie
[quote:f7c572d521="Captain_Kansloos"][quote:f7c572d521="Comp-Freak"]Verder zou dat rare spul wel eens gesmolten aluminium kunnen zijn van de koeler.[/quote:f7c572d521]Aluminium heeft een smelt temperatuur van 660 C. Daarnaast zat de koeler kennelijk los. Een core brandt normaal gesproken pas door wanneer ie z'n warmte niet meer kwijt kan, dus als bv. het koellichaam eraf ligt. Dat kan m.i. dus onmogelijk aangekoekt aluminium zijn van de heatsink.[/quote:f7c572d521]Dit is idd aannemelijk, maar het kan zijn dat de koeler schuin tegen een hoek van de core hing. De cpu kan z'n hitte niet kwijt, verbrandt en geeft dmv. straling ofzo genoeg warmte af om het aluminium te laten smelten? Tis maar een idtje. Maar een cpu die doorbrandt wordt flink heet. Kan ook net zo goed spul van de cpu zelf zijn.
Link naar reactie
De eigenaar meldt dat er echt rook uitkwam! Ik ben weer een stapje verder: het moederbord lijkt me defect, bij aansluiten van de voeding start deze gelijk door. De netvoeding lijkt me okay. Deze is ook handmatig aan te zetten (met een draadje tussen pen 14 en de massa). De spanningen lijken in orde. De videokaart is okay en het geheugen werkt correct. De brander maakt een hels kabaal en de harde schijf is ook nog dubieus. In de kern zit geen zichtbare barst, ik kon de troep met de nagel er wel wat beter afkrijgen. Voor de rest denk ik dat om de kern brandsporen zitten. Ik heb zoiets nog nooit gezien dus voor mij is dit echt nieuw!
Link naar reactie
[quote:fbb9919325="egslim"]Brandplekken kunnen ook afkomstig zijn van koelpasta oid. Misschien is de CPU nog wel te redden, ik heb verhalen gehoord van Athlons die na behoorlijk zware mishandeling nog steeds bleken te werken.[/quote:fbb9919325]Tja, ik weet niet goed hoe ik dat kan testen. Ik vind het namelijk een risico om vervangende onderdelen te kopen die dan eventueel ook kapot kunnen gaan. Overigens zit er links boven (boven het woordje AMD) een akelige schroeiplek, alleen te zien als de CPU van opzij wordt bekeken. Dit staat in schril contrast tot het glanzende grijszwart laklaagje(?) dat normaal op de rand van de kern zit. Oh ja, met name links (tussen de weerstand en de kern) zitten er nog wel wat restjes koelpasta
Link naar reactie
[quote:2b3d58186f="Hans.Vosman"][quote:2b3d58186f="egslim"]Brandplekken kunnen ook afkomstig zijn van koelpasta oid. Misschien is de CPU nog wel te redden, ik heb verhalen gehoord van Athlons die na behoorlijk zware mishandeling nog steeds bleken te werken.[/quote:2b3d58186f]Tja, ik weet niet goed hoe ik dat kan testen. Ik vind het namelijk een risico om vervangende onderdelen te kopen die dan eventueel ook kapot kunnen gaan. Overigens zit er links boven (boven het woordje AMD) een akelige schroeiplek, alleen te zien als de CPU van opzij wordt bekeken. Dit staat in schril contrast tot het glanzende grijszwart laklaagje(?) dat normaal op de rand van de kern zit. Oh ja, met name links (tussen de weerstand en de kern) zitten er nog wel wat restjes koelpasta[/quote:2b3d58186f] Ik denk dat ie overleden is..
Link naar reactie
[quote:5274c702c2="Comp-Freak"]Dit is idd aannemelijk, maar het kan zijn dat de koeler schuin tegen een hoek van de core hing. De cpu kan z'n hitte niet kwijt, verbrandt en geeft dmv. straling ofzo genoeg warmte af om het aluminium te laten smelten? Tis maar een idtje. Maar een cpu die doorbrandt wordt flink heet. Kan ook net zo goed spul van de cpu zelf zijn.[/quote:5274c702c2]Ik denk idd eerder aan prut die onder de core vandaan is gekomen of koelpasta. Om een blokje aluminium te smelten heb je echt veel meer energie nodig dan een doorbrandende CPU. Een doorgebrande CPU (die zonder koeler erop oververhit is geraakt) ziet er ongeveer zo uit: [img:5274c702c2]http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/images/athlon.jpg[/img:5274c702c2] Overigens is de bovenstaande foto afkomstig uit dit artikel op tomshardware: http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/index.html [quote:5274c702c2]De eigenaar meldt dat er echt rook uitkwam![/quote:5274c702c2] Heeft ie ook gezien WAAR de rook eruit kwam? En zijn de condensatoren die rondom de CPU socket op het mobo zitten nog OK? Dus dat ze niet bol staan aan de bovenkant? Verder geen brandplekken op het mobo? Kun je ook niet ruiken waar ie gebrand heeft?
Link naar reactie
[quote:785b840bd2="egslim"]Brandplekken kunnen ook afkomstig zijn van koelpasta oid. Misschien is de CPU nog wel te redden, ik heb verhalen gehoord van Athlons die na behoorlijk zware mishandeling nog steeds bleken te werken.[/quote:785b840bd2] Dat ken ik mijn oude Athlon 1400 was [b:785b840bd2]meer dan 100 graden[/b:785b840bd2] en hij doet het nog gewoon.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...