Ga naar inhoud

Server samen stellen


Aanbevolen berichten

mogu mensen, ik heb hier een stapel mobo's en spulletjes, en nu ben ik op zoek naar de beste combinatie voor mn server(die waarschijnlijk een extreme casemod gaat krijgen). ik heb server (web/ftp/ventrilo)al gedraait op mn eerste mobo (Abit) met nog wat geklungel van bios update en AGP kaaren die niet willen. Maar nu heb ik ook nog 2 Compaq mobo's, waarvan ik twijfel of ze lekkerder presteren. omdat google niet veel uitkomst brengd op de compaq modellen. En op die ***** site van compaq/hp ook niet normaal binnen een week iets te zoeken is, vraag ik het maar hier ik heb mobo's (slot 1): 1x Abit AB-BH6 (2x ISA 5x PCI 1xAGP 1x 3xDIMM) [img:855cb38e92]http://www.abit-usa.com/images/products/bh6-sm.jpg[/img:855cb38e92] 2x compaq (6333 series) 332857 ?? (3x ISA 3x PCI 1xAGP2x? 1x 2xDIMM) 1x compaq (6333 series) 166813 ?? (2x ISA 4x PCI 1xAGP2x? 1x 3xDIMM) allen intel chipset. en ik heb VGA kaaren(niet zo heel belangrijk): (AGP) Nvidia TNT 2 16MB Matrox G100 4MB S4 Trio64V2/DX (PCI) Daytona64E 2MB(cirrus locic) Voeding: een 300W ATX(P4) een 200W Dell ATX een 145W Campaq ATX DIMM: 1x 64MB pc100 1x128MB pc100 1x256MB pc100 CPU: PIII 500Mhz 512 cache? :D HD: 40GB WD 7200rpm 8MB cache CDRom/floppy 3COM ISA Etherlink III 10Mbit en een 100Mbit MPX die er allebij in zullen komen. Wat zou de idieale combinatie zijn? AGP of PCI? ect btw als iemand nog intresse heef in een van de ander mobo's of een Celeron 333 of pII 450Mhz heb ik die ook nog wel te koop eventueel.
Link naar reactie
Ik zou met dit mobo beginnen: 1x compaq (6333 series) 166813 ?? (2x ISA 4x PCI 1xAGP2x? 1x 3xDIMM), daar 256+128MB RAM opzetten, een PIII voldoet uitstekend, een videokaart is niet nodig op een server (die beheer je op afstand via bv een webbrowser) waardoor ook de voeding wat kleiner kan zijn (200W model). Mocht je toch een videokaart willen gebruiken, neem dan de TNT 2. Het ligt dan een beetje aan de belasting v/d server of je ook een andere voeding moet plaatsen, maar dat merk je snel genoeg ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:b7a594d064="M.V. Wesstein"]Ik zou met dit mobo beginnen: 1x compaq (6333 series) 166813 ?? (2x ISA 4x PCI 1xAGP2x? 1x 3xDIMM), daar 256+128MB RAM opzetten, een PIII voldoet uitstekend, een videokaart is niet nodig op een server (die beheer je op afstand via bv een webbrowser) waardoor ook de voeding wat kleiner kan zijn (200W model). Mocht je toch een videokaart willen gebruiken, neem dan de TNT 2. Het ligt dan een beetje aan de belasting v/d server of je ook een andere voeding moet plaatsen, maar dat merk je snel genoeg ;) Groet, M.V. Wesstein[/quote:b7a594d064] meeste PC's booten niet zonder VGA kaart, denk dat U in de war bent met het feit dat er geen monitor nodig is!
Link naar reactie
Niet helemaal. Ik heb geen VGA kaarten in m'n PC's, maar daarvoor zit er een grafische chip op de mobo's. Dus bij mij starten ze wel degelijk zonder VGA kaart op ;) Daarbij: wie een PCI videokaart gebruikt zou dan ook niet kunnen booten.... De TS zou kunnen proberen zonder kaart te booten en als dat niet lukt alsnog een kaart te plaatsen. Mocht dat idd noodzakelijk zijn kan natuurlijk de meest eenvoudige kaart geplaatst worden, deze belast de voeding dan minimaal waardoor een andere voeding mss niet nodig is. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
lol Ik heb die compaq (6333 series) 166813 ?? (2x ISA 4x PCI 1xAGP2x? 1x 3xDIMM), geprobeerd maar hij wil niet stearte :D boot disk faileur? :-? (hoe typ je dat) kan wel gewoon de bios in en settings regelen. hij wil ook niet aan gaan met de TNT waarschijnlijk geen AGP2x? dus de Matrox G100 er in, ook met een simpel 4GB schijfje ipv de WD 40GB wil hij niet. de andere compaq pakt de 500Mhz niet ook niet de 450Mhz en de 400Mhz. wel de celeron 333Mhz :wink: . Kijken of ik nwe bios op die krengen kan krijgen die zullen wel zeer verouderd zijn. Zonder VGA gaan die dingen denk ik niet werken. als ik er W2k pro* of W2k Server er op ga installeren zal windhoos toch een vga willen hebben alhoewel ik heb w2k zovaak geinstalleerd ik kan het wel uit mn hoofd :lol: . Is het mogelijk om w2k te draaien zonder VGA? Trouwens kan ik niet iets met de pci voodoo2 8MB (adonkaart), degene waarvan ik het gekocht had had deze in zn server zodat hij geen monitor hoefde te gebruiken. want die dell 15x die ik heb is niet ideaal. kijk liever op mn "17" schermpju zat al te denken aan een switch voor muis/keyb en monitor. En hoe secure is dat op afstand OS runnen, tydens de test weken van mn server kreeg ik tientallen scans door mn geforwarde poorten. en bij het test/opzzetten van mail server was ik vergeten firewall aan te zetten en ik had gelijk Blaster en andere zooi op mn serverd :evil: :lol: *w2k zal het worden denk
Link naar reactie
En een 300W voeding maakt toch niet veel uit. Watt hij niet aan Watt verbruikt zie ik ook niet aan KWatth op de energie rekening toch?. Of moet ik nog ff Watt tijd op school doorbrengen? (moi elektricien in opl MSI 2e jr. :lol: :P Al die *** SOS/COS/RAD formules :evil: ) b.t.w ik heb directe link gevonden met menual/specs ect voor ander mensen die ook een van de vele AB-BH6 mobo's hebben. http://www.abit-usa.com/products/mb/manual.php?categories=1&model=98
Link naar reactie
ik denk dat ik gewoon weer voor de abit ga, de overweging was dat ik na afsluiten de stekker er uit moest trekken om hem uit te zetten.De powerknop deed rebooten waarna ik na de bios piep hem met die knop uit kom zeten. of geduld hebben en op de hcc dagen een mooi mobotje op doen. Maar nu ik even de menual door blader(pag 43) zie ik wat over ACPI? dat het platform dat ook moet ondersteunen. wat wel het geval zal zijn met w2k weet iemand waar ik dat in kan instellen? (windhoos zal het wel niet gedetecteerd hebben bij installatie) of moet ik verhuizen naar het Windhoos forum?
Link naar reactie
[quote:fa92a5ebe1="M.V. Wesstein"]Niet helemaal. Ik heb geen VGA kaarten in m'n PC's, maar daarvoor zit er een grafische chip op de mobo's. Dus bij mij starten ze wel degelijk zonder VGA kaart op ;) Daarbij: wie een PCI videokaart gebruikt zou dan ook niet kunnen booten.... De TS zou kunnen proberen zonder kaart te booten en als dat niet lukt alsnog een kaart te plaatsen. Mocht dat idd noodzakelijk zijn kan natuurlijk de meest eenvoudige kaart geplaatst worden, deze belast de voeding dan minimaal waardoor een andere voeding mss niet nodig is. Groet, M.V. Wesstein[/quote:fa92a5ebe1] ik bedoel te zeggen dat de meeste pc's niet booten zonder iets van een beeldvormend stuk chip :) dus ik maak dan geen onderschijd tussen een ISA, PCI, of AGP kaart (onboard is meestal verbonden via de PCI of de AGP bus) systeem detecteerd dat er geen videochip/videokaart present is en gaat dan piepen oid.
Link naar reactie
Ikke snap Noepzor ;) Cableguy, Windows op een server installeren is vragen om problemen, zeker met zulke lichte hardware. Het OS zelf is zo lek als een mandje (zoals je inmiddels hebt gemerkt) en vraagt behoorlijk wat resources mbt je hardware. Wellicht eens het Linux forum induiken om te zien wat je daar aan nuttigs kan vinden. Op de HCC dagen nieuwe hardware scoren is geen slecht idee, maar als je een combi vindt die wil booten ben je met Linux als OS natuurlijk wel sneller klaar én goedkoper uit. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
als je bijv win2000 pakt, goede firewall installeert en alles update, dan zit je relatief veilig, linux vraagt behoorlijk wat kennis voordat je het aan de praat hebt, en zoiets als suse of fedora vraagt nog meer van je systeem, want win boot dan veel sneller. Ook is windows voor de "n00b" makkelijker te beheren. Echter als je linux goed aan de praat hebt (dus een fatsoenlijke distributie zonder troep) dan heb je een snelle server die weinig vraagt!
Link naar reactie
Noepzor, er zijn 'klik-en-klaar' distro's (ala Win) waarmee met weinig kennis een goede (en vooral veilige!) server te bouwen is. Suse en Fedora vragen zeker niet meer van je systeem dan Win2k, en ik vraag me af hoe je er op komt dat Win2k dan sneller zou booten? Een server staat in principe 24/7 aan, dus 1 keer booten lijkt me voldoende ;) Soms moet je Win2k rebooten om veranderingen te laten werken, bij Linux hoef je alleen maar de betreffende service te herstarten. Ik zou zeggen, verdiep je eens in de wondere wereld die Linux heet en verbaas je over de flexibiliteit van het systeem :D Groet, M.V. Wesstein (Suse 8.2 & Debian 3)
Link naar reactie
[quote:736f0bd968="M.V. Wesstein"]Noepzor, er zijn 'klik-en-klaar' distro's (ala Win) waarmee met weinig kennis een goede (en vooral veilige!) server te bouwen is. Suse en Fedora vragen zeker niet meer van je systeem dan Win2k, en ik vraag me af hoe je er op komt dat Win2k dan sneller zou booten? Een server staat in principe 24/7 aan, dus 1 keer booten lijkt me voldoende ;) Soms moet je Win2k rebooten om veranderingen te laten werken, bij Linux hoef je alleen maar de betreffende service te herstarten. Ik zou zeggen, verdiep je eens in de wondere wereld die Linux heet en verbaas je over de flexibiliteit van het systeem :D Groet, M.V. Wesstein (Suse 8.2 & Debian 3)[/quote:736f0bd968] dat zou wel beter zijn heb in middels 10 tallen GB aan linux gedownload en alleen nog maar debian en Rethad geprobeerd. debian wou niet. en Redhat wou niet verder dan language select :D (kon oneinig vaak language kiezen ofzo iets :P ) zal wel even wat moeite kosten voordat ik linux beheeren kan zoals ik nu windows beheer, als ik er op over stap. Zag Linux en maar zo easy uit als winhoos qua install. zoals waar haal ik de drivers vandaan voor VGA&LAN?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...