Ga naar inhoud

welk ATA IDE RAID kaartje? Of swap en OS splitsen ipv RAID?


Aanbevolen berichten

Hallo, //========================================== INTRO Ik ben de bezitter van een Intel SE440BX-2 mobo, jaja een oudje al :lol: Het bord heeft een 100 Mhz FSB en een Slot-1 socket. Voor specs zie hier: [url]http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/SE440BX2/[/url] Ik heb de laatste tijd een aantal dingetjes erbij gehaald, en wel de volgende: Powerleap PL-ip3/T met Tualatin processor op 1.4Ghz (14x versneld, werkt echt SUPERGAAF) - 768 MB PC100 ECC SDRAM (de max voor het bordje). - 2 maal ATA-6 ("ATA-100") Western Digital Caviar 120 GB HDD (WD1200JB). - Geforce2 Pro-VT 64MB videokaart //========================================== VRAAG 1 [b:e92a3658b5]- Welk RAID kaartje??[/b:e92a3658b5] Ik wil deze schijven gebruiken om te stripen, dus in een RAID0 opstelling. Ben van plan er met name videogames en Oracle toepassingen mee te doen. Mijn enige criterium is snelheid, ik neem de grotere kans op verliezen alle data voor lief. Mijn huidige IDE bus is beperkt tot 33mhz (UDMA2, ATA-2) dus ik mot wel een kaartje aanschaffen. Welk kaartje zou ik redelijkerwijs hiervoor moeten aanschaffen en is er veel verschil? M.h.o.o. de toekomst wil ik toch wel graag een ATA-133 kaartje maar ATA-100 volstaat ook. Ik heb PCI revision 2.1. Dit is voor zover ik weet een bus width van 64bits, 66mhz, dus goed. Maar veel RAID kaartjes ondersteunen revision 2.2, maar zijn toch backwards compatible staat er, ze kunnen zelfs 33mhz aan. Dus ik neem aan dat zo'n kaartje ook gaat werken op mijn 64bits 66mhz rev2.1 pci bus. Ik las het volgende fragment ([url]http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/3-ata133-comparison.html[/url], feb 2002): [i:e92a3658b5]"The leadership in our test session undoubtedly belongs to Silicon Image Sil680 ATA/133 RAID controller, which performance in typical configurations, such as JBOD, RAID0 and RAID01 is about 4% higher than that of the competitors. However, it has its weak points as well: it is the mirror mode (RAID1), where it loses about 30% to the Promise TX2000 controller."[/i:e92a3658b5] [b:e92a3658b5]-merken die ik ken[/b:e92a3658b5] Die Silicon Image Sil680 kaart kost niets meer, prima. Wil ook niet te veel uitgeven. Maar de TX2000 kan ik nergens vinden, wel de Promise Fasttrak 100 TX2; is dit de opvolger? Is ie beter? Hij is duurder en beter verkrijgbaar dan de silicion image. Is er inmiddels veel veranderd in snelheid met nieuwere kaartjes? Wil niet te veel uitgeven. [b:e92a3658b5]- onboard SDRAM[/b:e92a3658b5] Ik heb een hele meuk 128MB en 256MB SDRAM PC100 rondslingeren, kunnen jullie een 2-schijfs (budget) kaartje bedenken dat een SDRAM slot heeft? Heeft het effect bij 2 schijven en striping? Zou wel gaaf zijn natuurlijk. //========================================== VRAAG 2 Maar wat is nou de beste opstelling? Moet ik wel RAID0 doen? Of kan ik beter de operating systems (win XP, Red Hat Linux) en de page files op twee verschillende schijven doen? En waar zet ik in dat geval de games neer? Ik heb ook nog een (denk 5400 rpm) 14 gig schijf, kan ik daar nog wat mee? Of niet... bv HDD 1 Games, OS HDD2 SWAP, overige apps OF HDD 1 Games, overige apps HDD 2 SWAP, OS OF... //========================================== goed, veel tekst maar ik hoop dat de vragen duidelijk zijn... alvast ENORM bedankt!!!! :wink:[b:e92a3658b5][/b:e92a3658b5]
Link naar reactie
Het zou mij vebazen als je pci 66MHz sloten hebt. Van RAID0 merk je niet zo gek veel, maar dat kan ook weer per kaartje verschillen. Je kunt het gewoon proberen mss werkt het lekker. Ik zou die 14GB HDD niet gebruiken 240 GB lijkt me wel genoeg :wink: EDIT: Met Windows 2000/XP kun je ook software raid hebben (ka volgens mij ook met Linux fo BSD ofzo), hoewel ATA-33 hier wel een beetje te langzaam voor is.
Link naar reactie
Hey dank voor je reaktie mijn board heeft volgens de specs PCI revision 2.1 hier een overzicht waarvan ik niet meer weet waarvandaan: Bus Type Bus Width Bus Speed MB/sec ISA 16 bits 8 MHz 16 MBps EISA 32 bits 8 MHz 32 MBps VL-bus 32 bits 25 MHz 100 MBps VL-bus 32 bits 33 MHz 132 MBps PCI 32 bits 33 MHz 132 MBps PCI 64 bits 33 MHz 264 MBps PCI 64 bits 66 MHz 512 MBps Revision 2.1 PCI 64 bits 133 MHz 1 GBps en van [url]http://www.techfest.com/hardware/bus/pci.htm[/url]: Revision 1.0 - Original issue. Released 6/22/92. Component level specification only. Did not define the expansion board connector. Revision 2.0 - Released 4/30/93. Incorporated the connector and expansion board specification. Revision 2.1 - Released 6/1/95. Defined 66 MHz option and added many clarifications. Revision 2.2 - Released 12/18/98. Incorporates many minor clarifications and enhancements. Board is uit 1998 dus het makes sense dat het 2.1 maw 66mhz is. En [u:745b462b4d]software raid[/u:745b462b4d] vraagt weer extra van mijn CPUtje, die is wel 1.4ghz maar dat wil ik dus niet onnodig belasten En RAID0 merk je niet? Hm, kan ik dan beter de SWAP file en het OS op verschillende disks zetten en dus geen raid hebben? dan bv disk 1 (120 GB): PAGE file, applications disk 2 (120 GB): OS, Games of zo? Arne
Link naar reactie
Volgens mij zijn er voor consumenten bijna alleen 33 Hz PCI kaarten te koop. Maar zo'n RAID0 kaartje is niet zo duur dus je kunt het het beste gewoon proberen en ff resultaten met raid hier posten. Als benchmark kun je HDTach [url=http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach]hier[/url] downloaden.
Link naar reactie
Hmm lijkt me stug, bijvoorbeeld de Promise TX2 100 verkocht op Ebay voor GBP 8.50, lees ik in de [url=http://www.promise.com/marketing/datasheet/file/FT100_TX_LP_series_Data_Sheet.pdf]specs[/url] onder andere: • Up to 200 MB/sec data transfer rate • Supports 66MHz PCI motherboards for higher data bandwidth (1) [i:1479b983ad]---> dus wel 66mhz en dat lees ik vaker[/i:1479b983ad] (1) Backward compatible with 33MHz PCI Bus motherboards maar m'n vraagje was of dit de beste budget koop is; of wellicht eentje van Silicon image (gebaseerd op Sil860 chip) of wellicht is er eentje die een PC100 SDRAM kaartje aankan en niet zoveel kost. en de andere vraag is of het beter is om de swap file en het OS te scheiden op verschillende disks, of gewoon alles bij elkaar plempen maar dan wel RAID0 gestript over 2 HDDs... bedankt voor de benchmark tip, is wel leuk experiment, oud beestje helemaal opgefokt, kijken hoe snel hij loopt
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...