Ga naar inhoud

tips: overbouwen


Aanbevolen berichten

pcguy, wat dit betreft is het verstandig om twee zaken goed te scheiden. Dat is enerzijds een degelijke aarding van je aansluiting. Daarvoor mag je nooit de cv-leiding gebruiken, om de eenvoudige reden dat de aarding daarvan niet degelijk genoeg is. In dit forum hebben we daarover al eindeloze discussies gehad, die ik niet wil herhalen. In de url die ik in een van de voorgaande berichten in dit topic tegenkwam werd dit uitstekend onder woorden gebracht (complimenten!), [url=http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html] zie hier.[/url] Op het even aanraken van een CV-leiding om je statische lading af te voeren, is weinig aan te merken. Dáárin heb je helemaal gelijk. De geleiding voor dát doel is ruim voldoende. Vergelijk hiermee even het feit dat om veiligheidsreden in zo'n polsbandje een hoogohmige weerstand zit opgenomen. En een antistatische mat is ook hoogohmig geleidend.
Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Ik heb geen geaard stopcontact en mijn PC toch geaard. Hoe?? ZO! je pakt een verlengkabel en je knipt de verdeeldoos eraf(het einde) Je stript de omhulsel en je knipt vervolgens de rode en de blauwe kabel af (tape ze in om kortsluiting te voorkomen, of maak de stekker open en ontkopel deze 2 kabels) Je houd nu alleen een gele draad over van 10 cm. Strip em half en draai de gestripte draad om de verwarmingbuis(een ijzer deel (duuh)) Maak het goed vast met een snelhechter (zon wit trekvast-en-kom-nooit-meer-los ding) Steek de stekker in de verdeeldoos voor je computer. (Niet het stopcontact) en voila je computer is geaard. Test het eventueel met een multimeter of er verbinding is met een geaard stopcontact elders in het huis..(of zet stroom op je verwarming en kijk of de aardlekschakelaar springt :lol: (::NIET DOEN::.) Te onduidelijk? kan wel fotos maken voor de liefhebber
Link naar reactie
[quote:15ca93d4ff="J. de Boer"]Laat die foto's maar achterwege. Doe zoiets NOOIT!!![/quote:15ca93d4ff] ach tis de loodgieter maar maaruh, hoezo komt er 115 volt op te staan ? en waar baseert ie dat op ? :S hoogste spanning is 230 aan de ene kant en 12 aan de andere kant, nix geen 115 volt, ik woon niet in USA. mijn hele shit is ongeaard, en heb nog nooit een schok gehad, ook hot plug & play gaat zonder problemen dus ?
Link naar reactie
[quote:a2bd7ce411="jayday"]En als het behang nou isoleert? :wink:[/quote:a2bd7ce411] Dan had je er latex overheen moeten smeren. :P Dat je de pc niet moet gaan aarden via de verwarming tijdens gebruik snap ik ook, en ik hoopte dat elke idioot dat ook snapte, Mijn punt is: Kan je je eigen statische lading afgeven aan de verwarming als je die even vastpakt, en dat zou moeten kunnen. Tevens moet het eigenlijk geaard zijn, ik snap dat de weerstand van de verwarmingsbuizen hoger kan liggen omdat er roest inzit, toch moet het geaard zijn, als het geaard is, dan loopt de stroom er misschien slecht doorheen maar je eigen statische lading ben je kwijt. Verwarming is natuurlijk een alternatief, het is altijd beter om het af te geven aan een aarde pin van een stopcontact.
Link naar reactie
[quote:6df76db9f4="NoepZor"][quote:6df76db9f4="J. de Boer"]Laat die foto's maar achterwege. Doe zoiets NOOIT!!![/quote:6df76db9f4] ach tis de loodgieter maar maaruh, hoezo komt er 115 volt op te staan ? en waar baseert ie dat op ? :S hoogste spanning is 230 aan de ene kant en 12 aan de andere kant, nix geen 115 volt, ik woon niet in USA. mijn hele shit is ongeaard, en heb nog nooit een schok gehad, ook hot plug & play gaat zonder problemen dus ?[/quote:6df76db9f4]Niet zo denigrerend over de loodgieter, want zelf heb je het blijkbaar ook niet helemaal door :D :D :-? (ik kon het even niet laten, maar wil je niet beledigen!). Die 115 V is heel duidelijk en logisch, die ontstaat door het ontstoringsfilter in de voedingsleiding. Zowel de fase- als de nuldraad is via een condensator verbonden met de metalen kast. Gevolg is, als je niet aardt, dat de kast een potentiaal aanneemt van de helf van de netspanning t.o.v. de aarde. In die link in mijn vorige bericht [url=http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html] [b:6df76db9f4](zie hier nogmaals)[/b:6df76db9f4][/url] wordt dit uitstekend uitgelegd en (voor de leken) in een schemaatje weergegeven. Door de relatief geringe capaciteit van die condensatoren is de spanning hoewel 115 V, dus gevoelig bij gelijktijdige aanraking van kast en b.v. cv-leiding, "laag energetisch" en daardoor niet levensgevaarlijk voor personen (het prikt een beetje). Maar als je pech hebt in bepaalde situaties wel voor de aparatuur zoals netwerkkaarten. De één heeft gewoon mazzel dat er letterlijk nooit wat gebeurt, de ander kan soms stevig pech hebben.
Link naar reactie
carlobernardini, er zijn inmiddels wat betreft het afvoeren van statische lading in dit topic al zoveel antwoorden gegegeven, daar hoeft echt niet nog eentje bij. Ze zijn alle prima. Vooral niet te moeilijk over doen! Neem gewoon de gemakkelijkste. En zweethanden? Kan hooguit problemen geven met roest :-?
Link naar reactie
Nog een nachtje slapen en kan ik eindelijk beginnen, na het langen wachten :lol: (dinsdag-zaterdag :roll: ) even een samenvatting... 1- voeding eruit slopen 2- Eerst de kaarten er uit (mem blijft zitten) 3- moederbord eruit 4 - cooling eruit 5 - dvd´s er uit + harde disken - om de 4 min de verwarming aanraken - de kaarten zoveel mogelijk aan de randjes vast houden inbouw : - Eerst harde schijven en dvd´d erin - daarna de voeding - moederbord, vervolg door de kaartjes - coolers - voeding denk dat het zo het logieste is.... ----------------------------------------------------------------------------- Trouwens bij die nieuwe kast komt er een sensor bij, waar kan ik die sensor het beste plakken ? Bij de cpu geloof ik dat hij geplet wordt dus dat lijkt me geen goed idee
Link naar reactie
Haal eerst de dvd's + hdd's + voeding eruit, vervolgens de cooling (neem aan dat je casefans bedoelt?) + pci kaarten + videokaart, vervolgens neem je het mobo eruit met de cpu + cpu cooler + mem er nog op. terugplaatsen op dezelfde manier alleen dan andersom. :wink: (dus beginnen met mobo en eindigen met dvd's en hdd's
Link naar reactie
[quote:100242910e="carlobernardini"]ja maar na vrijwel iedere topic stond weer iets van "NEE, NIET DOEN" (bijv. cv ketel buis en verwarmingspijp), dus ik vraag me nou af wat de veiligste en snelste manier is... Verder vraag ik me nog steeds af of zweet invloed kan hebben...[/quote:100242910e]Dat NIET DOEN betrof de aarding van de netaansluiting, en niet het even aanraken of tijdelijk aarden bij het monteren. Daar is niets op tegen. Maar gewoon af en toe de kast even aanraken volstaat echt wel. En zweethanden geleiden daarbij uiteraard beter, maar dat is verder onbelangrijk, hooguit vervelend doordat alle blank metaal wat je aanraakt begint te roesten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...