Ga naar inhoud

Operatie 'Stilte'


Aanbevolen berichten

Hey allemaal! Omdat de voeding van mijn normale computer (Vobis-pc met daarin AMD Athlon XP 2000+, 256mb geheugen, 60gb maxtor 7200rpm en een Leadtek Geforce 4 MX440 64mb) kapot is, gebruik ik tijdelijk een andere computer (MyCom-pc met daarin AMD Athlon XP 2000+, 256mb geheugen, 40gb maxtor (vermoedelijk ook 7200rpm) en onboard video op een mATX-moederbord?). Wat me nu opvalt, en tegelijk ontzettend bevalt is de stilte! Die MyCom-pc maakt zo veel minder lawaai dan dat Vobis-ding. Heerlijk gewoon! Ik heb inmiddels een nieuwe voeding in de Vobis-pc gezet en gekeken waar dat harde geluid nou precies vandaan komt. Volgens mij zijn verschillende onderdelen de oorzaak; de processor-koeler, de videokaart-koeler en de harde schijf. Omdat de MyCom-computer best wat lawaai mag maken vroeg ik me af of ik de koeler van de Vobis-pc en de MyCom-pc zo kan verwisselen. Of is het misschien beter om de hele processor maar over te plaatsen? En kan dat zomaar? Ten tweede; de Geforce 4 MX440 64mb in mijn Vobis-pc, heeft die daadwerkelijk een koeler nodig? Ik speel bijna nooit spelletjes, ik gebruik de pc voornamelijk voor lichte 2D toepassingen (internet, word, outlook, etc). Het liefst haal ik de koeler daar gewoon vanaf. (En kan ik dat zomaar proberen? Gaat ie vanzelf uit als ie het te heet krijgt?) En ten derde; de harde schijf. Ik wil wel gewoon m'n 60gb houden, ttis een prima ding, op het geluid na. Kan ik deze misschien los tussen heel wat schuimrubber inleggen? Of word ie dan te warm? Ik hoop dat ik, zonder veel kosten (vooral door het verwisselen van componenten) toch een redelijk stille pc kan krijgen. Grtz, Roel
Link naar reactie
Koeler op de mx 440 vervangen door een passief ding die je vast wel ergens af kan slopen :wink: :P De harde schijf kan je aan siliconen draadjes hangen, staan volgens mij in de faq of bovenaan in het case-mod topic. dit zal wat schelen maar niet zo gek veel lijkt me. De cpu fan's kan je zo omwisselen, dan draai je cpuburn en dan kijk je met speedfan hoe warm hij ongeveert word.
Link naar reactie
[quote:d6963b5258="roel-online"] Ik heb inmiddels een nieuwe voeding in de Vobis-pc gezet en gekeken waar dat harde geluid nou precies vandaan komt. Volgens mij zijn verschillende onderdelen de oorzaak; de processor-koeler, de videokaart-koeler en de harde schijf. [/quote:d6963b5258] Heb je wel een stille voeding genomen dan? :wink:
Link naar reactie
[quote:9517553c07]Een GF 440 MX met een koeler?? Verder zou je de CPU fan nog eens KORT stil kunnen houden, daaraan kan je dan afleiden of het echt je CPU-Fan..[/quote:9517553c07]Ik heb na elkaar de koelers ff stilgehouden. Ik merkte dat de processor-koeler het meeste geluid maakt, echt zo'n harde zoem, als bij een stofzuiger (maar dan niet zo diep en zwaar zegmaar). De CPU-fan draait overigens wel heel erg hard. [quote:9517553c07]Een GF 440 MX met een koeler??[/quote:9517553c07]Die kan ik er dus met een gerust hart vanaf halen, zonder dat mijn MX440'je te heet word als ik zomaar een avond zou gamen, of een hele avond ga TV-out'en? [quote:9517553c07]Koeler op de mx 440 vervangen door een passief ding die je vast wel ergens af kan slopen[/quote:9517553c07]Hmm, ik ben niet zo handige knutselaar. Op mijn MX440 zit al een soort zilverkleurig blok in een bepaalde vorm met daarin die fan, is dat voldoende? [quote:9517553c07]De harde schijf kan je aan siliconen draadjes hangen, staan volgens mij in de faq of bovenaan in het case-mod topic. dit zal wat schelen maar niet zo gek veel lijkt me.[/quote:9517553c07]Maar dat gaat toch alleen de resonantie tegen? Volgens mij is dat niet de oorzaak, ik heb de HD namelijk ook gewoon eens in m'n hand gehouden toen alles draaide. Daar werd het niet stiller van ofzo. Ik zat dus meer te denken aan isolatie, specifiek gericht op die HD. [quote:9517553c07]Heb je wel een stille voeding genomen dan?[/quote:9517553c07]Uhm, ja. Tenminste, ik heb eerst de goedkoopste gezocht die ik hier in de buurt kon krijgen (Sweex 350W (twee fans), €24,- bij Com4) en die is stil genoeg. Ik kan hem iig nu niet horen door het gebrom dat de HD maakt (dat klinkt overigens een beetje als een houtzagerij bij de Gamma of een decoupeerzaag die een plank doorzaagt, maar dan natuurlijk niet zo hard). En dat ie dan goudkleurig is, :-? tja, dat maakt hem misschien ook wel lekker goedkoop. :-) Maar even on-topic weer... [quote:9517553c07]houd er rekening mee dat als een HD meer geluid maakt als normaal , dat hy KAN overlijden.[/quote:9517553c07]Ik ga zometeen backuppen, we nemen maar beter geen risico's! Ik zat nu zelf te denken om eerst maar eens in m'n bios te gaan kijken en te kijken of ik daar m'n CPU-fan misschien iets langzamer in kan stellen, want volgens mij draait ie veel te hard. Of zou dat komen omdat er stof tussen het koelblok zit? In ieder geval alvast bedankt voor jullie snelle hulp!
Link naar reactie
[quote:c17081bb21="pcguy"]Gewoon het stekkertje van die koeler op je graka losmaken, krijg je artifacts dan is hij te heet :wink: edit: hdd aan siliconen draadjes is idd tegen resonantie[/quote:c17081bb21] Artifacts lijken mij dan niet het probleem te geven, want dat mem is soweiso niet gekoeld. Eerder lijkt mij: Als je systeem gigantisch vastloopt onder iets grafisch, en je kan er niks meer aan doen behalve dan de reset-knop, dan wordt ie te heet. Anders kan je ook op safe spelen, en een Zalman ZM50 HP kopen, of iets anders goedkoops. Misschein wel de ZM80C-HP, maja, dat is natuurlijk al zware overkill, maar dan weet je wel dat het: geluidsloos is, en dat het goed genoeg koelt.
Link naar reactie
Maar wat kan ik nu het beste doen met de proc-koeler? Hij draait (heb ik uit het bios gezien, steeds boven de 4500rpm. Is dat te snel? Ik kan nergens in het bios een optie vinden om hem langzamer te zetten of het voltage te verlagen. Wat kan ik het beste doen? Nieuwe fan, nieuw koelblok of misschien de snelheid verlagen? En hóe doe ik dat? Ik heb namelijk geen ervaring in dat soort dingen.
Link naar reactie
[quote:150efdeebd="pcguy"]moet je een weerstandje tussen de plusdraad solderen (rood) of een potmeter dat je de snelheid kan regelen.[/quote:150efdeebd]Omdat meer dan 4500rpm geen normale snelheid is, en een andere koeler anders ook zo hard zal draaien en dus bijna evenveel geluid zal maken? Of heeft een andere koeler weldegelijk zin?
Link naar reactie
[quote:afe8e04d1d="roel-online"]Omdat meer dan 4500rpm geen normale snelheid is, ...[/quote:afe8e04d1d]Hoezo niet normaal? Wat is abnormaal? Ik zou zeggen of zeer lage waardes (minder dan 2000) of zeer hoge (meer dan 5000-6000). Zelf heb ik een kleine CPU ventilator met eigen gebouwde temperatuur regeling die maximaal 5400 prm draait. Toerental bij huidige temperatuur op 3600 rpm. Maarre, alles wat goed koelt lijkt me okay, hoewel ik veel lawaai en slechte koeling toch wel een slecht produkt zou vinden.
Link naar reactie
Ik was in gedachten dus ik had de vraag niet goed gelezen, ik dacht dat je vroeg hoe je ze zachter moest zetten. :oops: De optie van het potmetertje is misschien wel makkelijk, dan kan je gewoon het toerental regelen, dan moet je uitvinden met cpuburn icm met speedfan (of alternatieven daarvoor) hoe hard hij moet draaien. Hoe harder hij draait des te meer lawaai zal hij maken. :wink:
Link naar reactie
@Hans; het was bedoeld als vraag, is meer dan 4500rpm normaal? Want ik heb nog geen concreet antwoord gehad, waar ik wat me kan. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben hartstikke blij dat jullie me helpen, echt waar! Maar ik heb nog geen concrete oplossing gelezen. Ik snap dat ik m'n ding zachter kan zetten (hoe / waarmee dat wist ik niet, maar nu wel, dank!) maar bereik ik daarmee wat ik wil? Minder geluid en gelijke prestaties? Dus als ik mijn koeler zachter zet, koelt ie dan nog goed genoeg? (Ik snap ook wel dat ie minder koelt, maar is het nog genoeg, voor een 2000+ ?). En als ik dan zo'n potmetertje, wat het ook precies zijn mag, wil installeren; wat kost dat dan? Hoe werkt dat precies, en wat ís het eigenlijk precies? Zoals jullie zien ben ik dus een ontzettende leek op dit gebied. Ik hoop dat ik niet teveel vraag :oops. Maar in ieder geval bedankt voor de reacties! Roel
Link naar reactie
Wees niet bang om veel te vragen, hoe meer je vraagt hoe meer je ervan leert. Vraag dus maar rustig. [b:24e3c93b75]wat is een potmeter ongeveer[/b:24e3c93b75] Ik zal het proberen een beetje eenvoudig uit te leggen: Een potmetertje is een soort van draaiknopje waarmee je instelt hoe moeilijk het is voor de stroom om bij de ventilator te komen. Stroom bestaat uit elektronen. Die kan je voorstellen als een soort mannetjes. Die mannetjes die willen zo snel mogelijk van de spanningsbron (batterij / transformater / stop contact / en in dit geval het ventilator stekkertje op het moederbord) naar het apparaat (in dit geval de ventilator) nou kan je zorgen dat de mannetjes minder hard lopen door er een weerstand in te plaatsen (een soort tegenwind die zorgt dat ze moeilijker van de spanningsbron naar de ventilator lopen, komt neer op een lagere spanning) om die weerstand toe te passen kan je een regelbare variant en een niet regelbare variant gebruiken. de regelbare variant noemen we simpelweg een regelbare weerstand of een potmeter. Hoe je de potmeter aan moet sluiten wijst zich eigenlijk vanzelf maar het lijkt me het makkelijkste om het even aan de verkoper te vragen, deze kan het laten zien en dat is misschien iets makkelijker. (de prijs is waarschijnlijk een paar euro voor een simpele potmeter) [b:24e3c93b75]hoe kan je zien of hij nog goed genoeg koelt[/b:24e3c93b75] Of hij nog goed genoeg koelt kan je zien met speedfan (die leest de temparatuur uit) i.c.m. cpuburn (die zorgt dat de processor even alles moet geven wat hij heeft) dit doe je door cpuburn aan te zetten gedurende een tijdje en ondertussen de temparatuur in de gaten te houden met speedfan. Houd als maximale temparatuur zo'n 55 graden aan. Hoe ik het doe is zo: potmeter op minimale weerstand zetten (spanning hoog zie een stukje hierboven) en dan cpuburn en speedfan draaien, dan langzaam de weerstand steeds een heel klein stukje opvoeren en kijken wat er met de temparatuur gebeurt. Is deze nog goed dan kan je de weerstand verhogen (dus de spanning weer verder omlaag) en zo ga je even door. Ik weet je huidige temparaturen niet dus het is maar de vraag hoeveel je hebt aan een potmeter. Wat voor een koeler heb je en wat zijn je huidige temparaturen als je cpuburn een tijdje draait?
Link naar reactie
Bedankt voor de goeie info! Als ik je goed begrijp bedoel je dus [url=http://www.zalmanusa.com/usa/product/view.asp?idx=70&code=]zoiets?[/url] Ik heb nu ook een tijdje die MyCom (stille pc) draaien, terwijl ik in het bios kijk. Daar zit de temperatuur van de proc op 41°C en de fan daar tussen de 3100rpm en 3200rpm. Op mijn pc (Vobis) is de processor precies één graad warmer en draait de fan 4688rpm. Bedenk wel dat mijn pc wat langer aanstaat en zwaarder belast word (hoewel, zwaar? Internet, email, etc), de MyCom-pc laat alleen z'n bios zien. Ik zal binnenkort eens kijken of ik hier in de buurt een Potmetertje kan halen voor een aardig prijsje. Ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen, dat is erg fijn! Ik zal zo snel mogelijk laten weten hoe het ermee staat.
Link naar reactie
Zoiets bedoelde ik ja maar er zijn ook simpele versies (wacht ik maak even een picca voor je) edit: ik heb de picca's nou alleen nog even het kabeltje :oops: edit2: plaatjes: (ik doe ze als links ivm bandbreedte van mijn hoster) http://i.1asphost.com/pcguy/plaatjes/potmeter1.jpg http://i.1asphost.com/pcguy/plaatjes/potmeter2.jpg
Link naar reactie
[quote:ca286df466="pcguy"]Zoiets bedoelde ik ja maar er zijn ook simpele versies (wacht ik maak even een picca voor je) edit: ik heb de picca's nou alleen nog even het kabeltje :oops: edit2: plaatjes: (ik doe ze als links ivm bandbreedte van mijn hoster) http://i.1asphost.com/pcguy/plaatjes/potmeter1.jpg http://i.1asphost.com/pcguy/plaatjes/potmeter2.jpg[/quote:ca286df466] hmm, 100mb zit je ook zo aan he. blijkt dat je nu al maxed zit, want de pics doen het nu al niet...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...