Ga naar inhoud

Fan toerental


Aanbevolen berichten

Hallo, Het is mij nu recentelijk enkele keren overkomen dat mijn computer tijdens het booten stopte en mij de volgende melding voorschotelde : "Hardware monitor found an error. Enter powermanagement setup" . Nu vermoed ik dat het met de processor fan te maken heeft, want die draait tussen de 2500 en 2690 toeren. Het is een standaard celeron koelertje. Zou dat hett probleem kunnen zijn ? De laatste tijd had ik namelijk ook nogal last van resonantie problemen, waarvan ik eerst dacht dat het de voeding was, maar nu ik dit zag denk ik dat de processorfan hier de veroorzaker van is. Wat denken jullie ? Een standaard fan draait toch sneller dan dat ?
Link naar reactie
Ik heb je een aantal dagen geleden een Prive Bericht gestuurd over je Smile in je onderschrift, aangezien je blijkbaar je prive berichten niet leest dan maar via deze onsimpatieke weg. Het is op dit forum niet toegestaan om een plaatjes en ook geen smile in je onderschrift te hebben, deze moet je dus even weghalen. Het zou prettig zijn als je voortaan je prive berichten ook las. Die kan je bovenaan het forum zien.
Link naar reactie
Het kan veroorzaakt worden door die fan als hij bijvoorbeeld niet of extreem langzaam draait tijdens het opstarten, maar 2500 toeren zal m.i. geen foutmelding opleveren. Misschien zit het probleem in een verkeerde voedings-spanning; kijk eens in hoeverre die afwijken van de nominale waarde: meer dan 10% mag denk ik zeker niet. In zo'n geval wordt de te sterk afwijkende spanning mogelijk geaccentueerd in het bios scherm.
Link naar reactie
[quote:9bd332b8d3="Red Dragon"]Ik heb je een aantal dagen geleden een Prive Bericht gestuurd over je Smile in je onderschrift, aangezien je blijkbaar je prive berichten niet leest dan maar via deze onsimpatieke weg. Het is op dit forum niet toegestaan om een plaatjes en ook geen smile in je onderschrift te hebben, deze moet je dus even weghalen. Het zou prettig zijn als je voortaan je prive berichten ook las. Die kan je bovenaan het forum zien.[/quote:9bd332b8d3] Sorry, maar vroeger kreeg ik altijd een popup als er een prive bericht was...nu echter niet meer en het was mij nog niet opgevallen. Over die smilie kan ik kort zijn, toen ik mijn account aanmaakte stond er niks over smilies in de (algemene) voorwaarden, dat dit later is veranderd zou kunnen, maar naderhand heb ik dat dus niet meer bekeken. Dit is eigelijk de eerste keer dat ik er op wordt geattendeerd..., maar hij is verwijderd i.i.g. [quote:9bd332b8d3="jaap H"] Het kan veroorzaakt worden door die fan als hij bijvoorbeeld niet of extreem langzaam draait tijdens het opstarten, maar 2500 toeren zal m.i. geen foutmelding opleveren. Misschien zit het probleem in een verkeerde voedings-spanning; kijk eens in hoeverre die afwijken van de nominale waarde: meer dan 10% mag denk ik zeker niet. In zo'n geval wordt de te sterk afwijkende spanning mogelijk geaccentueerd in het bios scherm.[/quote:9bd332b8d3] De voltages lijken mij stabiel. Soms als ik in het bios kijk, wanneer de foutmelding wordt gegeven dan zie ik achter het lage toerental fan de processor fan [err] staan. Dat zal voor error staan neem ik aan, dus vandaar dat ik hieraan dacht. Volgens mij is 2600 toeren ook wel een betje weinig voor een processor fan ?
Link naar reactie
[quote:f1c6a4425a="turbulence"]2500/2600 toeren is redelijk normaal voor een boxed cooler... ik heb 2 amd boxed coolers gehad, en deze draaien ook allemaal op dit tempo ongeveer.. PS: je smily staat er nog steeds :-?[/quote:f1c6a4425a] Hmm, dan moet ik het toch ergens ander zoeken ? Ik had eigelijk wel gehoopt dat het de fan zou zijn, want anders is het misschien wel een ernstig probleem. Mede doordat [err] stond aangegeven bij de cpu-fan, dacht ik dat ik daar de boosdoener had te pakken. Hmm, vreemd...ik heb hem al wel uit mijn signature gehaald ? Misschien dat het nog in de cache staat of zo ?
Link naar reactie
Voor de zekerheid vermeld ik hier mijn voedingslijnen in windows : 11.916, 5.107, 3.504, 2.016. Alleen de 3v lijn wijkt meer dan 10% af...,maar het lijkt mij geen probleem ? Wel is mij opgevallen dat wanneer de fan meer dan 2790 tpm draait, dat er dan geen problemen zijn. Zit hij daar onder, dan krijg ik die melding tijdens de boot. Volgens mij spint de fan dus niet snel genoeg meer op, want hij bereikt niet het minimale aantal tpm voor de boot, ... dat denk ik teminsten.
Link naar reactie
Waarschijnlijk is het dus wel de CPU-fan. Hoe groot is die fan? Ik heb een AMD, daar zit standaard een 6 bij 6 cm fan op. Die horen ong. 5000 rpm te draaien. Ik heb er een 8 bij 8 cm op gezet en die hoort ongeveer rond de 2500 rpm te draaien. Als ik nou mijn BIOS reset dan moet ik er eerst een 6 bij 6 fan aan hangen en mijn BIOS anders instellen anders kan ik mijn pc niet opstarten.
Link naar reactie
[quote:4aeadd57c4="Pinky & The Brain"]Voor de zekerheid vermeld ik hier mijn voedingslijnen in windows : 11.916, 5.107, 3.504, 2.016. Alleen de 3v lijn wijkt meer dan 10% af...,maar het lijkt mij geen probleem ?[/quote:4aeadd57c4]Die 3,5V moet vermoedelijk 3,3V zijn, hoezo 3V? Wat die 2V betekent, dat weet ik niet. Hoe heb je die spanningen gemeten? Wat stelt het precies voor?
Link naar reactie
Het probleem is verholpen. Ik had nog een nooit gebruikte dualfan van coolermaster liggen. Daar heb ik een fan van afgeschroefd. Deze fan is zelfs de helft zuiniger, want hij gebruikt maar half zo veel amperes als de originele fan. Ik krijg geen meldingen meer van mijn bios en de pc maakt veel minder lawaai. Hij draait nu ongeveer 4500 toeren. Nog even over de voltages. Die zijn: 12 volt lijn : 11.916 5 volt lijn: 5.107 3,3 volt lijn : 3.52 2.0 vcore : 2.016 Vooral die 3,5 volt valt op, dat is hij bij gewoon idle, is dat niet te veel ?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...