Ga naar inhoud

Mijn AMD XP 2400+ underclockt?


Aanbevolen berichten

Hallo, Een tijdje geleden vroeg mij iemand wat voor een computer ik had. Dus ik zeg "AMD XP 2400+ met 1,4GHz". En volgens die gast zou een AMD XP 2400+ met een hogere clocksnelheid dan 1,4GHz moeten kunnen lopen en was mijn computer de underclockt. En aangezien ik niet zo'n computer wizz kid ben heb ik maar gedacht "achja het is zo wel goed". Maar nou kwam ik vandaag toen ik mijn computer opstarte toevallig in de bios en daar zag ik dat ik de CPU snelheid heel makkelijk kon instellen. Ik kon kiezen uit 1500, 1750 en 2000 MHz. En dit vond ik een beetje raar want waarom zou de fabrikant hem maar op 1400MHz hebben gezet als ie 2000 aan kon? Dus mijn vraag is nu kan ik de CPU snelheid gewoon op 2000MHz zetten zonder enig risico te lopen dat ik de CPU opblaas ofzo? Alvast bedankt voor het antwoord op mijn vraag. En mijn verontschuldiging als dit een noob vraag is maar ik ben gewoon een noob haha
Link naar reactie
[quote:5483bfb35f="PascalW"]Hallo, Een tijdje geleden vroeg mij iemand wat voor een computer ik had. Dus ik zeg "AMD XP 2400+ met 1,4GHz". En volgens die gast zou een AMD XP 2400+ met een hogere clocksnelheid dan 1,4GHz moeten kunnen lopen en was mijn computer de underclockt. En aangezien ik niet zo'n computer wizz kid ben heb ik maar gedacht "achja het is zo wel goed". Maar nou kwam ik vandaag toen ik mijn computer opstarte toevallig in de bios en daar zag ik dat ik de CPU snelheid heel makkelijk kon instellen. Ik kon kiezen uit 1500, 1750 en 2000 MHz. En dit vond ik een beetje raar want waarom zou de fabrikant hem maar op 1400MHz hebben gezet als ie 2000 aan kon? Dus mijn vraag is nu kan ik de CPU snelheid gewoon op 2000MHz zetten zonder enig risico te lopen dat ik de CPU opblaas ofzo? Alvast bedankt voor het antwoord op mijn vraag. En mijn verontschuldiging als dit een noob vraag is maar ik ben gewoon een noob haha[/quote:5483bfb35f] Een 2400+ stond stardaard op 133*15, dus als die dan zo is ingesteld, moet het goed zijn. Echter, als je geheugen het niet aankan, zou het kunnen dat hij niet opstart. Je geheugen moet minimaal PC2100 zijn om het aan te kunnen. Edit @ Plextor: Lekker bot tegen een beginner :|
Link naar reactie
[quote:d4950139d6="Interficior"][quote:d4950139d6="PascalW"]Hallo, Een tijdje geleden vroeg mij iemand wat voor een computer ik had. Dus ik zeg "AMD XP 2400+ met 1,4GHz". En volgens die gast zou een AMD XP 2400+ met een hogere clocksnelheid dan 1,4GHz moeten kunnen lopen en was mijn computer de underclockt. En aangezien ik niet zo'n computer wizz kid ben heb ik maar gedacht "achja het is zo wel goed". Maar nou kwam ik vandaag toen ik mijn computer opstarte toevallig in de bios en daar zag ik dat ik de CPU snelheid heel makkelijk kon instellen. Ik kon kiezen uit 1500, 1750 en 2000 MHz. En dit vond ik een beetje raar want waarom zou de fabrikant hem maar op 1400MHz hebben gezet als ie 2000 aan kon? Dus mijn vraag is nu kan ik de CPU snelheid gewoon op 2000MHz zetten zonder enig risico te lopen dat ik de CPU opblaas ofzo? Alvast bedankt voor het antwoord op mijn vraag. En mijn verontschuldiging als dit een noob vraag is maar ik ben gewoon een noob haha[/quote:d4950139d6] Een 2400+ stond stardaard op 133*15, dus als die dan zo is ingesteld, moet het goed zijn. Echter, als je geheugen het niet aankan, zou het kunnen dat hij niet opstart. Je geheugen moet minimaal PC2100 zijn om het aan te kunnen. Edit @ Plextor: Lekker bot tegen een beginner :|[/quote:d4950139d6] Oke dus zolang de computer blijft opstarten als ik de CPU snelheid verhoog is er niks aan de hand en kan het verder geen kwaad?
Link naar reactie
ff paar vraagies: Hoe staat de multiplier nu? Hoe staat de FSB snelheid nu? Wat voor geheugen zit erin (met welke snelheid)? Als je zo gauw de antwoorden niet weet, installeer dan Everest Home Edition (en zoek deze gegevens op): http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Link naar reactie
[quote:6e7d4f6497="Obi-wan-kenobi"]ff paar vraagies: Hoe staat de multiplier nu? Hoe staat de FSB snelheid nu? Wat voor geheugen zit erin (met welke snelheid)? Als je zo gauw de antwoorden niet weet, installeer dan Everest Home Edition (en zoek deze gegevens op): http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1[/quote:6e7d4f6497] FSB snelheid: 166.55MHz Multiplier: 10,5x geheugen: 512MB met ik denk 166.55MHz (staat onder CPU snelheid bij geheugenbus dus ik neem aan dat dat het is.)
Link naar reactie
[quote:1dfb77bc5e="pcguy"]Je moet je multiplier op 15 zetten en de fsb op 133 (even zoeken in de bios) dan draai je op fabriekswaarden.[/quote:1dfb77bc5e] Klopt, maar aangezien hij z'n fsb al op 166 Mhz heeft lopen (stabiel neem ik aan) is handiger de multiplier op 12 te zetten. Dan heb je namelijk 33Mhz winst op de FSB zonder verder iets boven de specificaties te draaien. PascalW, Wat voor moederbord heb je eigenlijk?
Link naar reactie
[quote:613a797811="Ruudfeen"][quote:613a797811="pcguy"]Je moet je multiplier op 15 zetten en de fsb op 133 (even zoeken in de bios) dan draai je op fabriekswaarden.[/quote:613a797811] Klopt, maar aangezien hij z'n fsb al op 166 Mhz heeft lopen (stabiel neem ik aan) is handiger de multiplier op 12 te zetten. Dan heb je namelijk 33Mhz winst op de FSB zonder verder iets boven de specificaties te draaien. PascalW, Wat voor moederbord heb je eigenlijk?[/quote:613a797811] Asus A7V8X Maar mijn vraag is nu nog steeds niet beantwoord. Kan ik de CPU snelheid gewoon op 1,75GHz laten staan of zelfs op 2GHz zetten ofniet? (Op een veilige manier natuurlijk) In everest staat trouwens ook dat de maximale kloksnelheid 2250 is.
Link naar reactie
[quote:7294b11eae="PascalW"] [quote:7294b11eae="pcguy"] Je moet je multiplier op 15 zetten en de fsb op 133 (even zoeken in de bios) dan draai je op fabriekswaarden. [/quote:7294b11eae] Maar mijn vraag is nu nog steeds niet beantwoord. Kan ik de CPU snelheid gewoon op 1,75GHz laten staan of zelfs op 2GHz zetten ofniet? (Op een veilige manier natuurlijk) [/quote:7294b11eae] Reken ff uit: 15x133 1/3 = 2000Mhz = GHz. Fabriekswaarden zou veilig moeten zijn.
Link naar reactie
[quote:5467c6378f="Obi-wan-kenobi"]Ik vraag me toch af wat voor processor dat is, want desktop AthlonXP's zijn allemaal gelockt op hun multiplier, tenzij je 'm zelf unlockt? :-?[/quote:5467c6378f] Voor week 39 2003 zijn alle T-breds unlockt. @ TS: Hij staat op de originele waarden als je hem op 133*15 zet. Ik weet niet hoe de waarden staan als je hem op '2000' zet. Want nu is ie eigenlijk al overgeklokt, qua FSB dan.
Link naar reactie
[quote:5aa44ac3be="Obi-wan-kenobi"]Ik vraag me toch af wat voor processor dat is, want desktop AthlonXP's zijn allemaal gelockt op hun multiplier, tenzij je 'm zelf unlockt? :-?[/quote:5aa44ac3be] Tja ik weet het ook niet. We hebben hem bij de regenboog gekocht daar hadden ze hem zelf gebouwd naar onze criteria. En wij hebben er verder niks aan gedaan.
Link naar reactie
Hij is unlockt want normaal heeft hij een mp van 15 en een standaard fsb van 133 dus dan krijg je 133*15 = 2000mhz dus die cpu loopt standaard op 2000mhz en daar kan je hem dan ook veilig opzetten. ps. 2250 wil hij waarschijnlijk ook wel doen maar dan ben je aan het overklokken. Als je hem wilt overklokken denk ik dat het voor jou nog goed is om je even wat meer in te lezen voordat je daarmee bezig gaat. edit: 12*166 is oc'en zoals interficior zegt, dan zit je op 2700+ waardes bij de barton bij de tb volgens mij 2600+.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...