Ga naar inhoud

Nieuwe harde schijf


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe hardeschijf. Het is een Hitatchi Deskstar 180 gxp. Omdat ik eerst een partitie van mijn oude schijf naar de nieuwe moest kopieeren had ik de schijf eerst los in de kast hangen om de data over te pompen. Het viel mij op dat de schijf echt heet was toen ik hem afkoppelde, daarom heb ik 10 a 14 minuten gewacht, maar toen was de schijf nog steeds warm. Het is een 7200 rpm schijf, zijn die persé een hd koeler nodig ? Ik heb hem nu namelijk tussen mijn primaire HD en Diskette station hangen, dus hij zit behoorlijk ingebouwd. Is het en normaal verschijnsel dat schijven tegenwoordig zo heet worden ? Moet ik nog maatregelen treffen ?
Link naar reactie
Ik werk dagelijks met computers, dus ook met harde schijven. Vorige week heb ik een nieuwe 40 gb harde schijf bij een collega ingebouwd en die werd ook erg warm (het is een baracuda). Dus ik ga dr vanuit dat het niet erg is, die hitte kan immers beter aan de buitenkant zitten als op de schijf zelf
Link naar reactie
Zit er dan een temp. sensor in de hd ingebouwd ? Dat moet dan wel, want anders kun je hem niet uitlezen via smart...of is dit ook weer afhankelijk van je mobo ? Het is namelijk al een oud moederbord. Nee ik heb geen casefans, omdat dat tot nu toe nooit nodig was. Mijn computer werd bijna nooit warmer dan 40 graden (mobo) en 53 graden processor. Dat zijn de uiterste waarden die ik gemeten heb op een warme dag. Die scijf baard mij echter wel zorgen, dus...ik moet een mannier zien te vinden om de temp uit te lezen via smart, of ergens een andere temp.sensor zien te vinden.
Link naar reactie
Zo, dat is echt een handig programma. Wat biedt aida veel mogelijkheden...en het is niet eens een groot log programma :D. De temperatuur wordt idd weergegeven, maar ik betwijfel of die nauwkeurig is. Zometeen zal ik een duurtest proberen, dan ga ik grote bestanden kopieeren...eens kijken of hij zo 'koel' blijft als nu. Momenteel (in rust) is de schijf ca 32 graden, wat is de max. toelaatbare temp. voor een hd ? Er is me nog iets opgevallen. Aida geeft aan dat de schijf een capaciteit van 60gb heeft, overige utils geven dat ook aan. Toch zit er volgens de partitie programma's slecht een 40gb schijf in. Komt dit omdat het een 'geknepen' 60gb schijf is...dus doordat 1 platter b.v. is uitgeschakeld ? Toch vreemd dat ze dan toch nog als 60gb schijf wordt aangeduid.
Link naar reactie
Volgens mij mag de schijf max. 55 graden worden... Dus hij kan wel wat hebben. Ik zal het de komende weken goed in de gaten houden. Wel vreemd dat de schijf in aida als een 60gb wordt gezien, want hij is 'slechts' 40gb. Weet iemand misschien ook hoe je in win2000 een fat32 partitie kunt aanmaken op de nieuwe schijf zonder de al bestaande partitie te beschadigen ? Ik heb geprobeerd om te booten met win98 om vervolgens fdisk te draaien. Maar dan wordt de 2e HD een C-schijf en dat is niet de bedoeling...
Link naar reactie
Ja, maar die heb ik niet, ik heb mij altijd kunnen redden met programma's als cfdisk of xfdisk. Echter nu is het probleem niet de partitionerings progrmma's, maar win2000. Die maakt automatisch de fat32 partitie de c-drive, dus vroeg ik mij af wat de normale mannier onder win2000 is om een extra partitie op een nieuwe schijf te zetten...
Link naar reactie
Dat is de bedoeling niet. Windows 2000 staat op mijn eerste harde schijf met ntfs. Nu heb ik een nieuwe hd er bij gekocht. Daar staan al 2 andere partities op (linux) en er is nog ruimte zat voor een extra partitie. Die extra partitie wil ik graag fat32 maken zodat hij als 'uitwisselstation' kan diennen tussen windows en linux. Ik ga dus win2000 niet installeren, maar ik wil graag een extra partitie aan mijn 2e schijf (de nieuwe) toevoegen. Hoe moet dat normaalgesproken onder win2000 ?
Link naar reactie
wat een moeite voor een schijf die gewoon zijn normale bedrijfstemp. heeft :x ik zelf heb ge3n extra fans en mijn wdtje wordt een graad of 40 en daar zit een schijf boven en onder(helaas hebben die geen sensor) Vergeet niet dat en schijf gemaakt is om bij de opgegeven temp te werken zonder storing te krijgen of fouten te maken pas als de opgegeven temp overschreden word is het tijd je zorgen te gaan maken....
Link naar reactie
[quote:c9bb4d365f="gerben"]Is het niet mogelijk de harde schijf wat verder van de andere af te plaatsen. Bijvoorbeeld in een bracket in een 5,25" slot (heb ik dus). Een paar casefans doen vaak ook wonderen voor de temperatuur van de schijven.[/quote:c9bb4d365f] Sorry, deze had ik niet gelezen, was net zelf aan het typen. Helaas is dat niet mogelijk aangezien mijn systeem behoorlijk vol zit. HD-Coolers moet je echter ook mee oppassen. Er moet een goede circulatie in de kast zijn, anders kunnen ze namelijk averechts werken. Tot nu toe valt de temperatuur mij wel mee, maar dat is in rust. Ik heb hem nog niet kunnen controleren tijdens intensieve lees / schrijf acties, omdat ik er nog geen windows partitie op heb staan.
Link naar reactie
[quote:d36363fe67="Long John"]onder 2k kun je geen partitie veranderen (zonder tool) dan ben je alles kwijt, gewoon even maandag naaar de winkel en dan kun je alles weer aan. Het lijkt wel of alles gratis moet vraag wel eens af hoeveel mensen hier ook maar een licentie in huis hebben :roll: :P[/quote:d36363fe67] Ik heb helemaal niks illigaals op mijn pc staan...ook staan er geen spelletjes op. Win2000 is een studenten versie (ja, ja...ik ben student) en office draai ik niet meer (heb een office97 licentie, maar die zuigt tegenwoordig). Toch moet ik zeggen dat ik office 2000 wel overweeg aanteschaffen. Voor de rest doe ik veel onder linux. Dus...tada...val best mee toch ?
Link naar reactie
Ik heb het niet over harddiskkoelers, maar casefans. Ik had ooit ook last van warmteproblemen (stabiliteit bij warm weer). Ik heb toen twee extra fans geplaatst, een in het bovenpaneel, een aan de zijkant bij de videokaart. Hoelwel dus niet speciaal gedaan met het oog op de schijven, zijn die wel een flink stuk koeler geworden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...