Ga naar inhoud

Temperatuur?


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een systeem met een AMD Athlon 650 Mhz proc en 128 MB intern. Op een warme dag als gister, draait mijn systeem behoorlijk klote! Als ik het systeem start (win98) en begin met werken (word, geeneens zware applicaties o.i.d.) draait ie volledig normaal. Echter, na een korte tijd wordt het systeem voor een tijdsduur van 1,5 tot 2 minuten tergend traag. Als de 2 minuten geweest zijn, draait het systeem weer normaal. Tijdens die 2 minuten "traagheid" klinkt het systeem ook anders. De koeling draait dan anders volgens mij. Als ik in de zomer de kap van de pc er af haal, is alles weer prima. Het systeem draait dan opeens normaal. Volgens speedfan draaien mijn fans normaal en is de hoogst gemeten temperatuur in mijn pc "slechts" 42 graden...dus volgens mij is dat niet het probleem. Wie kan mij helpen?
Link naar reactie
Je zegt "tijdsduur van 1,5 tot 2 minuten tergend traag. Als de 2 minuten geweest zijn, draait het systeem weer normaal" Dit heeft met geinstaleerde sofware te maken die of, zeer lang nodig heeft om op of door te starten (etherrnetkaartdrivers, virusscanner of windows zelf.) Dit kan ook komen dat er conflicten ontstaan tijdens het laden van programma's (wat heeft prio). Je zou eens kunnen kijken naar je geinstaleerde software en zoeken naar bekende conflicten op internet. Ikzelf heb alles getuned met "tweakxp en TuneXP" waardoor xp opstart in 33 sec (druk op knop tot alles geladen). Probeer eens de 50/50 regel. Ga naar msconfig bij uitvoeren en gooi 50% van je programma's uit die opstarten met windows. Doet zich het probleem nog voor dan de andere 50%. Als bij 1 van de 50% het probleem is opgelost zet je daarvan weer de helf uit net zolang tot je het probleem progje gevonden hebt. Dat je pc anders klinkt hoeft niet met je opstartprobleem te maken hebben, want een fan die warm loopt kan bv anders gaan klinken na enkele minuten :oops: .
Link naar reactie
Hallo Hans the man, dank je voor je antwoord. Maar ik denk dat ik in dit geval eigenwijs ben. Als jouw antwoord zou kloppen, maakt het helemaal niet uit of het warm of koud is in de omgeving. Dit is nu juist wel het geval. Ik laat de pc ook altijd helemaal "uitratelen" en dan zijn alle dingen (netwerkkaart, virusscanner e.d.) altijd geladen. Het kan overigens ook zo voorkomen dat ik de pc reeds 2 uur aan heb staan en dat hij het dan nog doet....dus softwarematig zie ik niet zo zitten...
Link naar reactie
zorg voor een programma wat de temps uit kan lezen (speedfan oid link staat in de faq als het goed is) en open dan de rekenmachine, zet de weergave op wetenschappelijk en voer in: 200000 en druk dan op de n! knop. zo belast je de cpu echt 100% en als je dan ondertussen je temps in de gaten houd en even wilt posten? Pas op als je temps hoger worden als 60 - 65 graden sluit je de rekenmachine af want dan moet er zoiezo iets aan gebeuren (kan zijn dat het systeem vastloopt in dat geval resetten) edit: voor die berekening zal je regelmatig op doorgaan moeten klikken want hij meld dat het lang kan duren (duurt ook lang)
Link naar reactie
[quote:58597e2b70="pcguy"]en een faq waar instaat dat je onderschrift maximaal 2 regels mag zijn.[/quote:58597e2b70] en een draadje waarin je dit even kan melden zodat een mod er wat aan kan doen.. als je er dan opmerkingen over hebt, zorg er dan ook even voor dat er wat mee gedaan wordt... zie ik zo vaak, mensen wel mekkeren dat iets niet mag etc, maar er geen melding van maken op de plek waar het hoort..
Link naar reactie
[quote:1a534c7c51="turbulence"][quote:1a534c7c51="pcguy"]en een faq waar instaat dat je onderschrift maximaal 2 regels mag zijn.[/quote:1a534c7c51] en een draadje waarin je dit even kan melden zodat een mod er wat aan kan doen.. als je er dan opmerkingen over hebt, zorg er dan ook even voor dat er wat mee gedaan wordt... zie ik zo vaak, mensen wel mekkeren dat iets niet mag etc, maar er geen melding van maken op de plek waar het hoort..[/quote:1a534c7c51] ik had geen zin om na feedback te gaan :oops: en @jayday, dit schijnt beter te werken. maar ik ga weer m'n nest in kon nie slapen dus was er maar uitgekome :evil:
Link naar reactie
Wat voor airflow heb je in je kast?? Alleen een fan op je CPU en in de voeding?? Of heb je ook nog een casefan?? Zorg voor een goede airflow, dus als het kan voorin een intake fan en bovenin, onder de voeding een outtake casefan. Verder zijn de temp sensors niet altijd heel nauwkeurig, dus kan de werkelijke temperatuur er goed naast zitten. En als de pc tergend traag is, brand dat ook de HDD activity LED?? Zoja, dan zal je systeem wel lekker aan het swappen zijn, maar dan vind ik het toch raar dat het niet gebeurd bij een lage kasttemperatuur... Maar wat is je CPU temp en wat je kast temp volgens speedfan?? EN kun je http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1 daar Everest eens downloaden en kijken wat je temps van bv je harde schijf zijn?? Want soms geven programma's andere temps weer dacht ik... En everest meet ook automatisch de temp van je HD en ik weet niet of speedfan dit ook doet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...