Ga naar inhoud

Pc wil niet booten door videokaart


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een nieuwe pc voor mijn vader in elkaar gezet.. het werkt allemaal perfect op 1 irritant probleempje na... Iedere keer als de pc langere tijd heeft uitgestaan en je hem dus 'koud' wilt booten, dan hoor je 3 piepjes (1 lange 2 korte).. dat wil dus zeggen dat er een probleem is met de videokaart, het vreemde is echter dat als je de pc weer uitzet (niet reset) en je zet hem gelijk daarna of een tijdje daarna weer aan, dan boot hij wel in 1x door. Weet iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn of heeft iemand een soortgelijk probleem al opgelost? Ik dacht zelf aan de voeding, dat de videokaart te weinig stroom zou krijgen, maar die voeding heeft in mijn systeem (een veel zwaarder systeem) perfect gedraaid tot ik er een Radeon 9800 Pro instopte.. de voeding is een Qtek 400 watt voeding. En als het een voeding probleem zou zijn dan zou de pc toch ook de 2e keer niet willen booten waarschijnlijk? Nou ja, de specs: ECS L7VTA moederbord (heeft het bij mij perfect gedaan) AMD AthlonXP 2600+ Club3D Radeon 9200 SE 512mb twinmos geheugen 80 gig Samsung hd (ben ff type kwijt) ik heb dus logischerwijs ook al de videokaart eruit gehaald en gekeken of er stof in t AGP slot zat. Ook de videokaart zit stevig in het slot. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, bij voorbaat dank, Rik
Link naar reactie
De AGP stand staat op auto, dat heeft ie ook altijd gestaan.. ik zal eens proberen om de agp stand op 4x te zetten.. maar het lijkt me niet dat dat het probleem is, aangezien ie dan waarschijnlijk ook de 2e keer booten een fout zou moeten melden lijkt me.... de enige wijziging was de onboard geluidskaart en lan-poort uitschakelen. [edit] Ik heb net gekeken, maar de AGP stand is niet te veranderen en staat al automatisch op 4x [/edit]
Link naar reactie
De kaart in een ander systeem functioneerde goed en dus lag het niet aan de kaart. Ik ging er maar even vanuit dat het dan tóch een bios instelling moest zijn en ik heb 'Video Bios Shadowing' aangezet. Tot mijn grote verbazing deed het systeem het hierna weer gewoon. Ik heb het systeem nu al 2x opgestart (met daartussen een uur dat de pc uitstond) en het booten lukt nu gewoon. Nooit geweten dat je bij sommige kaarten dit probleem kon krijgen als Video Bios Shadowing uitstond. In ieder geval bedankt voor alle reacties! :D Weer wat geleerd vandaag.
Link naar reactie
even ter info; [quote:d3d90fc506]Shadowing is the process of copying slower ROM code into underlying RAM memory to improve performance of the ROM routines. Aside from the system BIOS, the most commonly-shadowed ROM is the BIOS ROM on the video card. The routines on the video card are executed often for some types of operations, so enabling the video ROM shadowing feature will result in a small performance improvement[/quote:d3d90fc506] wel vreemd dat dit de oorzaak is dat kaart het eerst niet deed trouwems
Link naar reactie
Ik zat er inderdaad naast, ik had even daarna de monitor aan een andere pc gehangen en daarna weer op de pc waar het probleem zich voordeed, en nu was het probleem er weer... het was zelfs zo dat het probleem zich bleef voordoen ook nadat ik de pc had uitgeschakeld en weer aan had gezet... na de monitorkabel weer los te hebben gemaakt en daarna gelijk weer aangesloten deed de pc het wel weer :-? ik vind het erg vaag, maar toch heb ik nu al 3 uur geen problemen meer gehad..
Link naar reactie
maar doet de pc het dan wel, of heb je gewoon geen beeld? het kan misschien zijn dat er wat mis is met de VGA aansluiting achterop de videokaart... controleer je kabel ook eens op breukjes oid, en kijk eens achterop de videokaart in de connector om te zien of er geen pinnetjes omgebogen zijn oid..
Link naar reactie
als de pc dus heel lange tijd heeft aangestaan, dan start de pc normaal op alleen heb ik gewoon geen beeld en krijg ik die drie piepjes te horen (1 lange 2 korte). Als ik dan nog 2x op de powerknop druk (uit, aan) dan heb ik ineens wel weer gewoon beeld. Als ik ipv de powerknop de reset knop gebruik, dan krijg ik dus telkens de piepjes te horen en krijg ik dus geen beeld. En breukjes in de kabel zijn het niet want er staan hier 2 pcs naast elkaar en op de andere pc doet alles het perfect met deze monitor... ook als ik de 'probleem' videokaart vervang door een andere doet alles het normaal. ik ga zo ff kijken of er iets is omgebogen of zo.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...