Ga naar inhoud

AMD64 of Intel P4


Aanbevolen berichten

Ik zie her en der allerlei advertenties met computers. Ik zit nog te twijfelen wat ik zal kopen. AMD of Intel. Wat ik me afvraag o.a. is het volgende: - Die 64 in AMD64 staat voor 64bits (neem ik aan). Werkt Windows XP hier sneller mee dan een gewone AMD (AMD XP ofzo)? - Is windows XP wel een 64bits OS? - Weet iemand wat voor AMD vergelijkbaar is met een Intel Pentium4, 3.2GHz, 1GB Cash, 800FSB? Dan weet ik n.l. wat voor AMD ik moet kiezen als ik niet voor een Intel ga. Ik heb gezocht op internet, maar kan niet goed door de bomen het bos meer zien. Vast bedankt. PS. Ik heb nu een Intel P4, 2.4GHz
Link naar reactie
[quote:ec90262ef2="tne7laa"]Ik zie her en der allerlei advertenties met computers. Ik zit nog te twijfelen wat ik zal kopen. AMD of Intel. Wat ik me afvraag o.a. is het volgende: - Die 64 in AMD64 staat voor 64bits (neem ik aan). Werkt Windows XP hier sneller mee dan een gewone AMD (AMD XP ofzo)? [/quote:ec90262ef2] Meestal wel, maar dat komt niet direct door de 64bits, meer omdat de cpu gewoon sneller is. [quote:ec90262ef2] - Is windows XP wel een 64bits OS? [/quote:ec90262ef2] Nee, helaas. Er komt wel een 64bits Windows aan!! [quote:ec90262ef2] - Weet iemand wat voor AMD vergelijkbaar is met een Intel Pentium4, 3.2GHz, 1GB Cash, 800FSB? Dan weet ik n.l. wat voor AMD ik moet kiezen als ik niet voor een Intel ga. Ik heb gezocht op internet, maar kan niet goed door de bomen het bos meer zien. Vast bedankt. PS. Ik heb nu een Intel P4, 2.4GHz[/quote:ec90262ef2] Dat is dan zo'n beetje de AMD64 3200+ De rating is zo'n beetje 'vergelijkbaar' met het aantal mhz van een p4. En de 3200+ is er ook met 1MB cache.
Link naar reactie
[quote:a9692f5d35="Allardje"]Waar ga je de nieuwe computer het meest voor gebruiken: Videobewerking e.d. wordt een Intel Games wordt een AMD 64 Ik denk ook dat de 3200+ ongeveer even snel is als die pentium. (en 1 GB cache geheugen?DIE PROCESSOR WIL IK! :lol: )[/quote:a9692f5d35] Waarom dit? [quote:a9692f5d35] Videobewerking e.d. wordt een Intel Games wordt een AMD 64 [/quote:a9692f5d35] Stel je hebt straks wel 64 bits windows en je hebt geld over voor een 64 bits videobewerkingspakket... (Die software is toch al duur, kan je het net zo geod meteen goed doen :roll:) (En als je een paar miljoen(miljard?) hebt valt er vast wel iets te regelen met die 1GB cache :wink:)
Link naar reactie
Anandtech had een benchmark van LAME mp3 encoderen, 32 bits vs 64 bits. De uitkomst was 2 vs 3,07, in het voordeel van 64 bits (lager was beter). Denk eraan dat je nu al gratis een publieke beta van 64 bits Windows kunt downloaden, en volgens mij ook wel 64 bits codecs. Dan valt het prestatievoordeel van P4 weg.
Link naar reactie
Hmz, oke, ff voor de duidelijkheid, ze hebben regelmatig nog testjes gedaan, en een AMD64 presteert in 32 bit OS soms beter op een bepaald punt dan in 64 bit OS en ook andersom. Meestal in het voordeel van het 64 bit OS maar niet altijd dus. Logisch, hij is namelijk nog beta (Windows dus) Ik weet wel dat de AMD64 vaak gewoon sneller is dan de meeste P4 cpu's, maar ook dit is weer niet altijd het geval. De prescott cpu's hebben namelijk allemaal 1MB L2 cache, en de EE's (Extreme Edition) geloof ik een L2 cache van 2MB. Het hangt er vanaf welke je neemt, en hiermee is dan ook eigenlijk alles verder gezegd.
Link naar reactie
Ok, bedankt mensen. Ik weet nu al weer meer. Sorry voor de spelfouten, maar jullie snapten tenminste wat ik bedoel. :o Nog een klein vraagje: MediaMarkt bied telkens een P4 [u:efddb16b65]3.4GHz[/u:efddb16b65] aan. Ik zie nergens anders deze snelheid. Weet iemand hier meer over? Zou het bedrog zijn of gewoon overklokken? Voor dat geld lijkt zo'n PC me wel wat. En ze geven net wat te weinig specs.
Link naar reactie
Ik denk toch dat het een Intel wordt omdat ik (bijna) geen spelletjes speel, maar wel weer video-edit. Als ik de grafieken op [url]http://www6.tomshardware.com/cpu/20040601/socket_939-16.html[/url] bekijk is een AMD beter voor spelletjes en een Intel beter voor renderenen video-editen. Heb ik dat goed? Ik zat ook te denken aan een RAID 0 met 2 schijven, maar ik heb ergens gelezen dat dat niet echt veel uitmaakt tegenwoordig de snelle ATA133 hardeschijven. Ik denk dat ik een goede configuratie qua [u:278579d88c]prijs/prestatie[/u:278579d88c]: Intel P4, 3.2GHz HT (of 3.4(kost meer)), 1M Cache, 800FSB, 1GB (2x 512MB) PC3200 (Dual/Single?) DDR400 intern, 120GB HD ATA133 (misschien SATA?), redelijke 128MB grafische kaart, 5.1 geluid on-board misschien SATA omdat ik nog ATA100 schijven heb van 60, 80 en 120GB.
Link naar reactie
[quote:d191ba5789="tne7laa"]Ik zat ook te denken aan een RAID 0 met 2 schijven, maar ik heb ergens gelezen dat dat niet echt veel uitmaakt tegenwoordig de snelle ATA133 hardeschijven.[/quote:d191ba5789] Nou, een raid 0 opstelling is zeker wel veel sneller dan een enkele ATA133 schijf hoor.
Link naar reactie
een enkele sata schijf ten opzichte van een ata 133 schijf maakt niet zo heel veel uit. een raid0 opstelling maak wel degelijk een berg uit. raid0 zijn namelijk 2 schijven die als 1 worden gezien. hierdoor heb je dubbele bandbreedte ( 1 sata is 1,5gb/s als je die dus bundelt kom je op 3gb/s. 1 ata 133 is 1,33gb/s)
Link naar reactie
Misschien gaan we een beetje off-topic, maar wil toch reageren. Als ik twee (S)ATA133 schijven als RAID 0 zet loop ik dan niet tegen de bandbreedte aan van het mobo ofzo? Ik heb nu bijv. een IDE PCI kaartje voor mij vele HD's. Er zijn ook van zulke kaartjes voor RAID. Maar ik vraag me af of bijv. de PCI 'poort' deze snelheid dan wel bij kan houden.
Link naar reactie
[quote:d368fed78e="tne7laa"]Misschien gaan we een beetje off-topic, maar wil toch reageren. Als ik twee (S)ATA133 schijven als RAID 0 zet loop ik dan niet tegen de bandbreedte aan van het mobo ofzo? Ik heb nu bijv. een IDE PCI kaartje voor mij vele HD's. Er zijn ook van zulke kaartjes voor RAID. Maar ik vraag me af of bijv. de PCI 'poort' deze snelheid dan wel bij kan houden.[/quote:d368fed78e] effectieve fsb van mobo maal 8 is bandbreedte mobo - geheugen - cpu dus 800*8= mag je zelf uitrekenen
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...