Ga naar inhoud

Toch warmteprobleem?


Aanbevolen berichten

Een tijd terug de computer uit elkaar gehad voor grote reinigingsbeurt. O.a. de fan van de processor gereinigd en gesmeerd. Dit ook met de voeding waarop er (de boel was waarschijnlijk nog niet droog) kortsluiting ontstond, voeding onbruikbaar. Deze 235W voeding vervangen door een nieuwe Q-Tec voeding van 350W. De computer maakt nu bij het aan staan een soort hoge fluittoon, bijna een slepend geluid. (Alsof een ventilator erg vies is) Hangt duidelijk samen met de activiteit van de computer, het verandert o.a. in frequentie bij het 'nadenken' en bij muisklikken e.d. Bovendien valt de computer op onvoorspelbare momenten uit, soms tijdens het opstarten, soms tijdens het werken in Windows (als je de computer uberhaupt in Windows krijgt opgestart). Ik legde het probleem bij de nieuwe voeding en belde de computerboer, deze kwam met het idee 'warmteprobleem'. De pc (Pentium III 500 Mhz) loopt beter (en langer) als ik de kloksnelheid via het bios terug zet richting de 400 Mhz. Het programma SpeedFan (4.13) geïnstalleerd. Deze geeft een proc.temperatuur van ongeveer 40-45 gr aan. De boxed-fan draait met een snelheid van ruim 3800 toeren/min. SpeedFan geeft ook een -12 Volt van -2,2V en een -5 van rond de -2,0V. De overige waardes zijn wel correct (+/- max 0,05). Heb ik toch iets beschadigd bij het sleutelen aan de pc? Wat kan dit nog meer zijn... de computer heeft dergelijke problemen nooit gehad! Overigens heb ik de voeding al omgeruild voor een nieuw exemplaar. De Q-Tec voeding heeft als eigenschap dat de fan snelheid op de voeding aan de temperatuur van de kast wordt aangepast. Voor mij zijn het teveel dingen om een goede conclusie uit te trekken (rare geluid, nieuwe voeding, verkeerde waardes, temperatuur processor...)
Link naar reactie
je heb de cooler van je cpu er af gehaald. heb je toen nieuwe coolpasta er op gesmeerd ja nee ? zit de voeding niet tegen de kast aan. of zit er een stroomdraad tegen de cool fan aan dat maakt zo een soort geluid. zet de cpu terug op de goede stand. ik weet niet of dat goed is 5x100=500mhz
Link naar reactie
Het is een processor met de standaard heatsink en ventilator die Intel erbij levert. Ik heb het ventilatorhuisje eraf gehaald, de heatsink en de ventilator gereinigd. Verder heb ik de processor en behuizing niet aangeraakt (dus geen koelpasta e.d. hoeven gebruiken). Geluid komt niet van draden die ergens tegenaan komen, ook de voeding 'bewegen' helpt niet. Normaal staat het bios op 5x100 inderdaad. Nu op 5x83. Op 500Mhz valt de computer nóg sneller uit. Hoe zit het met de snelheid van de fan, snel genoeg? Is een temp van 40-45 vrijwel onbelast in Windows niet wat hoog?
Link naar reactie
[quote:e01f04b197="wezzlie"]Het is een processor met de standaard heatsink en ventilator die Intel erbij levert. Ik heb het ventilatorhuisje eraf gehaald, de heatsink en de ventilator gereinigd. Verder heb ik de processor en behuizing niet aangeraakt (dus geen koelpasta e.d. hoeven gebruiken). Geluid komt niet van draden die ergens tegenaan komen, ook de voeding 'bewegen' helpt niet. Normaal staat het bios op 5x100 inderdaad. Nu op 5x83. Op 500Mhz valt de computer nóg sneller uit. Hoe zit het met de snelheid van de fan, snel genoeg? Is een temp van 40-45 vrijwel onbelast in Windows niet wat hoog?[/quote:e01f04b197]Nee hoor , die temp is goed (tenminste bij een AMD , hoe het bij intel zit weet ik niet.)
Link naar reactie
intel maakt kwa temps niet zoveel verschil met een AMD alleen intel overlijd wat eerder maar dat is pas bij een temparatuur die je eigenlijk niet haalt want dan is de pc onstabiel en waarschijnlijk valt hij eerder uit dan dat hij zo heet word (c.o.p) temps lijken me het probleem niet, misschien cpu fan versleten (vanwege die toon) olie hem eens (staat wel ergens @forum hoe dat moet, even met de zoekmachine zoeken)
Link naar reactie
[quote:66825c60df="pcguy"]temps lijken me het probleem niet, misschien cpu fan versleten (vanwege die toon) olie hem eens[/quote:66825c60df] Het geluid komt juist níet van de cpu fan. Als ik namelijk de resetbutton ingedrukt houd, draaien alleen de fan van de voeding en die van de processor. De fan heb ik juist bij dat onderhoud geolied... Het geluid begint pas weer als ik de reset loslaat! Het moet dus één van de componenten zijn neem ik aan. Maar hoe kan het dat de computer ineens uitvalt... moet toch een beveiliging o.i.d zijn die in werking treedt? Ik weet dat ATX mobo's naar de voeding een bepaalde spanning afgeven om aan te blijven, anders slaat de voeding uit. Kan het zijn dat door een hardwarefout de temperatuur te hoog oploopt en dat het een beveiliging is?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...