Ga naar inhoud

Vervelend IDE-probleem


Aanbevolen berichten

In mijn pc zitten o.a. 2 hdd’s, een DVD-speler, een brander, en een IDE insteekkaart (Promise Ultra100TX2). Tot voor kort was ieder apparaat apart aangesloten: Prim IDE – 1e hd Sec IDE - DVD IDE1(kaart) – 2e hd IDE2(kaart) – brander. Dit liep perfect. Onlangs overleed de HD (maxtor). Deze werd onder garantie door de leverancier vervangen. Een paar weken later kwam ik er achter dat inmiddels de DVD en de brander samen met 1 kabel waren aangesloten (door de leverancier dus) op de sec IDE. Hierdoor leest de DVD te traag hetgeen oplevert dat bij kopieeren de leesbuffer steeds wordt leeggehaald. Nu heb ik al van alles geprobeerd om de oude situatie weer terug te krijgen, maar niks lukt. Ik heb de nieuwste nforce2 driver en de nieuwste bios van de TX2. Als de originele situatie is hersteld, en ik een cd in de brander stop, slaat mijn systeem vast. Alle apparaten worden wel herkend. Rara…………………..
Link naar reactie
Klinkt als een IRQ-conflict. Is op te lossen door de brander handmatig een IRQ-adres toe te wijzen. Maar heeft de leverancier die de defecte schijf heeft vervangen de zaak zo gewijzigd? In dat geval is hij verantwoordelijk en dient hij het systeem terug te brengen in oude staat, met de nieuwe schijf, dat wel ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Welk OS heb je? Ik neem aan Windows, maar welke versie? In Win98SE: configuratiescherm->systeem->apparaatbeheer->systeemapparaten Kies de brander en dan 'bronnen'. Ik heb geen idee hoe jouw systeem eruit ziet dus beter kan ik het niet verzinnen. Ik raad je overigens af met IRQ's te gaan spelen als je niet weet waar je mee bezig bent, je kunt je systeem er grondig mee de vernieling in helpen... Ga eerst maar naar die fabrikant. Andere Win-versies ken ik (gelukkig ;)) niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Link naar reactie
Vreemd.. Normaal heb je alleen last als twee divices tegelijk worden aangesproken en ze dan ook nog op de zelfde kabel zitten als master en slave. Wanneer een dvdr en een HD op een kabel zitten en niet tegelijk aangesproken worden kan aleen de controller die op het apparaat zel;f nog de schuldige zijn als die niet met elkaar willen samenwerken, anders mag het gee invloed hebben op de snelheid van de aangesloten apparaten afzonderlijk.
Link naar reactie
Waarom geef je de HDD's niet 1 IDE-poort, en de branders de andere IDE-poort? De momenten waarop je op gelijke momenten van verschillende schijven of branders leest zal zelden of nooit zijn. Daarentegen is van lezen van cd naar HDD, en branden van HDD naar cd/dvd veel vaker sprake! Btw, je zet alles toch wel op cable/select, niet?
Link naar reactie
cable srlect moet je alleen gebruiken als je zeker weet dat beide controllers elkaar niet in de weg zitten bij twee schijven van het zelfde merk gaat dit meestal goed maar nog steeds hebben niet alle schijven exact dezelfde controller ingebouwd..... gewoon Master en Slave dus dat geeft meeste zekerheid
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...