Ga naar inhoud

xp installeren op SATA


Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik heb een nieuw mobo +proc ( msi k8n neo platinum en amd 64 2800+)dus het leek me wel aardig om daar een sata schijf bij te nemen (WD raptor 36 GB 10000rpm) nu wil ik XP instaleren dus op F6 gedrukt sata/raidcontrollers opde floppy erbij gepakt en hobbelen maar! alleen als XP opnieuw opwilstarten geeft deze de melding: fout bij het opstarten van het besturingsysteem. ik heb ff in de bios gekeken : sata1+2 enabled raid enabled (sata1) wat ik ook probeer ik krijg hem niet aan de praat. vergeet ik iets in de bios in te stellen? als iemand van jullie mij kan helpen? bij voorbaat dank! groetjes louke
Link naar reactie
Het lijkt erop dat je serial ATA aansluitingen in de Raid configuratie staan en als er dan maar één schijf is aangesloten werkt het niet. Wat je moet doen is de raid optie in het BIOS uitschakelen. In het scherm "Advanced BIOS Features"kun je de opties daarvoor vinden. Het kan bij de verschillende BIOSsen een beetje anders heten maar als je logisch kijkt is het meestal wel snapbaar. In het Features scherm vind je onder andere een optie genoemd "Boot sequence". Hier moet je iets in de geest van Serial ATA als 1ste bootoptie ingeven. Vervolgens moet je, waarschijnlijk in het scherm "Boot sequence" de optie Raid uitschakelen, want als je RAID inschakelt gaat het BIOS zoeken naar een 2de schijf die 'ie niet kan vinden, vandaar ook de opstartfout. Dit is tenminste in mijn BIOS zo. Vervolgens heb ik bij mijn BIOS ook de optie "Integrated Peripherals", daarmee moet je de serial ATA chip inschakelen, zet deze dus op "Enabled" Zoals vermeld, let er op dat deze functies bij jouw BIOS anders kunnen heten! Vervolgens moet je kijken naar een regel (bij mij ook in Integrated Peripherals) Serial ATA function: Zet deze op ATA en in géén geval op "Raid", dit is bij mijn BIOS de default value (=de standaardwaarde) want dan gaat je systeem weer zoeken naar een tweede schijf die er niet is. Hier kun je gemakkelijk mee in de fout gaan en het heeft mij de nodige hoofdbrekens gekost om dit eruit te krijgen. Vervolgens verlaat je het BIOS met de optie "Save to CMOS and exit?". Kies dus Yes en dan zou het moeten werken. Kijk er gewoon logisch overheen en dan is het wel te doen, maar ik ben ook vrij onbekend met deze materie dus ik was ook wel een paar uurtjes met dit soort zaken onderweg voordat het eindelijk werkte. Groetjes van Jan Willem en als er nog wat is dan horen we het wel weer. :wink: P.S. Goeie harde schijf, prima keuze, bloedsnel, helaas wel redelijk aan de prijs, gezien de hoeveelheid Gb's
Link naar reactie
[quote:445e248216="turbulence"]hij installeerd hem wel? probeer hem anders eens opnieuw te installeren. first boot device staat ook op sata? verder zijn er ook geen andere opties in het bios aangaande Sata etc...[/quote:445e248216] dat is het um net Turbulence, ik zie bij de boot sequence geen SATA staan @allemaal bedankt voor jullie reacties
Link naar reactie
[quote:2d2db8060f="Louke19689"]ik ben er nog niet aan uit.heb ff gekeken bij bootsequence maar kan geen SATA vinden ,wel staat er LS120 ook dat werkt niet. raid config staat uit sata 1+2 is enabled. zou een bios flash een oplossing kunnen bieden? trouwens hij geeft de schijf aan als IDE 3 klopt dat?[/quote:2d2db8060f] dat laatste klopt wel. hij geeft de Sata ports ook als IDE kanaal aan (vreemd ja) zal nu ff bios in duiken voor je
Link naar reactie
helaas, het lukt niet(ook niet na een C-mos clear) ik geef ff mijn biosinstellingen omtrent het sata gebeuren: STANDARD C-MOS FEATURES ----------------------------------- IDE fifth channel: WDC360GD -00FNAO ADVANCED BIOS FEATURES --------------------------------- HARDDISK BOOT PRIORITY: CH4M. WDC360GD 00FNAO 1st BOOT DEVICE: HARDDISK INTEGRATED PRIPHERALS ------------------------------- IDE FUNCTION SETUP: ON CHIP IDE-0 ENABLED PRIM. MASTER PIO AUTO PRIM. SLAVE PIO AUTO PRIM. MASTER UDMA AUTO PRIM. SLAVE UDMA AUTO ON CHIP IDE-1 ENABLED SEC. MASTER PIO AUTO SEC SLAVE PIO AUTO SEC MASTER UDMA AUTO SEC SLAVE UDMA AUTO IDE PREFETCH MODE ENABLED SATA1/SATA2 DMA TRANSFER ENABLED SATA3/SATA4 DMA TRANSFER ENABLED IDE DMA TRANSFER ACCES ENABLED ONBOARD DEVICE: RAID CONFIG DISABLED SATA1/SATA2 ENABLED SATA3/SATA4 ENABLED op de diskette van Nvidia heb ik zowel de storrage als de raid driver geprobeert ,en zelfs alle 2 tegelijk maar ook dat werkt niet. xp pro sp1:0 XP home:0 ( ja legaal!!) dus ik ben bang dat ik met het schijfje terug moet. misschien dat jullie in dit rijtje een fout kunnen ontdekken. ff ter verduidelijking, dit is wat er fout gaat: xp cdrom opstarten- F6 indrukken- SATA drivers laden- dir.opgeven- formateren- bestanden kopieeren- (tot zover alles goed) opnieuw opstarten. endan komt de melding: fout met het laden van het besturingsysteem. einde! mijn excuses voor het lange verhaal :oops:
Link naar reactie
Daar ben ik weer..... en met goed nieuws!!omdat mijn baas zo aardig is geweest om mijn vakantiegeld over te maken ,heb ik er maar een raptor bij gekocht . ik heb een raid config gemaakt (striping) en nu werkt het wel. toch nog ff een vraagje: klopt het dat hij van 2 36GB schijven 1 schijf van 72GB maakt? dit is de eertste keer dat ik een raidconfig in elkaar geknutseld heb,vandaar . verder wil ik jullie hartelijk bedanken voor de reacties! groetjes louke :D
Link naar reactie
Ja, dat klopt :D Omdat de Raid controller van 2 schijven in de stripe modus 1 schijf met 2 keer de capaciteit van de 2 aangesloten schijven maakt ziet Windows dit als één grote schijf. Dat is ook het hele idee van RAID 0 (stripe). Één datastroom wordt verdeeld over 2 schijven waardoor de prestaties (theoretisch) verdubbelen. Praktisch zit een snelheidswinst van 200% er niet in omdat de RAID chip op het mainboard meestal de processor nodig heeft om de gegevens te verdelen. Een prestatiewinst van 150% is evenwel goed mogelijk. Om wel een echt serieuze winst te hebben heb je GigaRAID nodig, deze werkt onafhankelijk van de systeemprocessor. Let er wel op dat als één van de harde schijven in een RAID 0 Array (dus stripe modus) kapot gaat je de data op alle twee de schijven kwijt bent. Dit is dus het grote nadeel van RAID stripe. Groetjes Jan Willem.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...