Ga naar inhoud

epox p4da3 checksum error


Aanbevolen berichten

Ja hoor, heb ik dat. Eerst een tweedehands mobo meegekregen. terug gebracht (ik moest de verkoper eerst laten zien dat iemand 'Muis" op het bord had geschreven...) en een nieuwe Epox 4pda3 in de kast geschroefd. Alles erop en aan. Werkte goed. XP geinstalleerd. Toen de kast even open gedaan om extra mem erbij te prikken. Allemaal nog steeds geen probleem. Toen een melding dat de CPU setting veranderd waren (???) en dat het bios naar default ging. Daarna opnieuw gestart, en verdraait, een checksum error. Of ik de floppy wilde plaatsen. Floppy uit een andere machine erbij geprikt, nu vraagt'ie om een floppy. Ik heb inmiddels geprobeerd het bios te resetten, maar ik blijf direct op de checksum error stuiten. Het valt me trouwens op dat dit bord vanaf begin al erg langzaam is met opstarten: na aanzetten schiet de POST display naar 75 (schijven controleren) en bleef daar 35 seconden hangen. Iemand tips en/of ervaring met dit bord? Dit is overigens niet het eerste Epox bord waar ik ellende mee heb... Thor2002.
Link naar reactie
Defecte mem modiule, lijkt me niet zo moeilijk om die conclusie te trekken. 1.0 Niks mis 2.0 Nog steeds niks mis 3.0 Extra mem 3.1 Wel wat mis Probeer gewoon ff zonder die nieuwe module, en dan de bios naar default resetten, en kijken of het dan werkt. Zoja, dan weet je het dus 100% zeker...
Link naar reactie
Turbo-Pascal (goede, oude herinneringen springen in mijn hoofd), daar ligt het (gelukkig?) niet aan. Ik heb de vraag gisteravond naar Epox gestuurd en kreeg mailtje van support: [quote:8866130383]Tja dat houd in dat de BIOS het beste met een hardware programmer eens op nieuw geprogrammeerd kan worden, normal gesproken kunt u nog met een bootable disk met awdflash en bios file dit restoren weet niet of u dat al geprobeerd heeft? U kunt eventueel alleen de BIOS chip op sturen om deze te later her-programmeren. [/quote:8866130383] Moet ik nu alleen een chiptrekker zien te regelen... In de handleiding staat overigens ook een lijst met POST foutmeldingen waarbij bij POST 41 alleen de kreet 'gereserveerd" staat... Nu dus maar proberen het bios te flashen, anders de chip opsturen. Kortom, goede, snelle respons van Epox (valt me 100% mee), geeft de burger weer enige moed. Thor2002 Ik zal ook het vervolg posten.
Link naar reactie
Sorry, was ik even vergeten te vermelden. Ik had in eerste instantie de machine als volgt in elkaar geschroefd: MObo, 1x 512Mb module, 1,6Gb schijfje (ik kan niet bij mijn voorraad grote schijven i.v.m. vakanties). Machine startte waaanzinnig langzaam op: controleerd in krappe minuut de harde schijven. De eerste keer dacht ik zelfs dat mijn toetsenbord kaduuk was...UItiendelijk met ander toetsenbord controle led in de gaten gehouden: blijkt het bord in die minuut 'alle' IDE schijven te ontdekken. Bios gestart, alles nagelopen, niet veranderd en verder gestart. Uiteindelijk Bios ingesteld om vanaf CD te booten. Toen Windows geinstalleerd, alleen begon toen het Bios vervelend te doen; Windows XP herstart na installatie, maar het BIOS forceerde telkens een start vanaf de CD. Klinkt logisch i.v.m. Bios, maar ik had dat nog niet eerder aande hand met bordjes van andere merken. Toen besloten om geheugen erbij te plaatsen én een sATA schijf. 2x512Mb modules erbij geprikt, sATA schijf erbij geprikt: toen begonnen de problemen. Eerst geen bios, toen wel bios settings maar waarschuwingen over checksum, etc. Ik heb alle modules los geprobeerd, zonder sATA schijf, maar geen enkel succes. Iedere keer een andere vermelding op het diagnose LED, dan weer wel, dan weer geen beeld. Af en toe de vraag of ik BIOS wil aanpassen of door wil gaan, waarbij ik natuurlijk ook eens gewoon door wilde gaan: niets. Je zult altijd zien dat dit gebeurt op de slechts mogelijke tijd, ik wil over aantal dagen op vakantie. OPlossing is waarschijnlijk een ander bord kopen en dit bord ondertussen terug naar Alternate. Weet ook niet goed hoe ik zelf kan controleren of geheugen modules wel goed zijn. Ik heb hier alleen een laptop dus da's geen optie. Wellicht dat ik de buurman nog eens lief aankijk en vraag of ik zijn (heel dure!) sony vaio Home Server even mag open schroeven... Wellicht dt het ook anders kan? Thor2002
Link naar reactie
Ik weet niet goed of een defecte harde schijf ervoor kan zorgen dat ik niet meer in het bios kan komen. Ik kreeg wederom een mail van Epox, dit keer met de opmerking dat veel mensen de bioschip met een paperclip eruit wippen....Proffesioneel hoor. Maar goed. Ik ga morgen (ik zit me het hele weekend al op te vreten achter mijn laptoppie) eerst bij 2 bedrijven langs om te laten kijken of geheugenmodules wel in orde zijn, zo ja dan gaat het bord terug naar de leverancier. Harde schijf pletter ik wel in de vuilnisbak, kortom, een hele week naar de knoppen. gelukkig heb ik nóg een kleine schijf (3 centimeter klein genoeg? 8) ). Ook een sATA schijf gekocht van 80Mb maar nog geen ervaring met het inbouwen ervan. Dat wordt dus weer uitproberen hoe dat allemaal werkt. Ik heb al in de postings gekeken hoe dat moet, wordt weer ouderwets uitvlooien lijkt me. Ik zal maandagavond even laten weten wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Hoop ik. Thor2002
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...