Ga naar inhoud

Rambus met ECC mogelijk veroorzaker langzaam systeem?


Aanbevolen berichten

Beste mensen, inmiddels heb ik al veel berichtjes op het forum geplaatst omdat ik kamp met een (state-of-the-art) pc die vrij traag reageert. Wanneer mijn pc opstart duurt dit vrij lang, maar ook wanneer ik bijvoorbeeld op start klik, alle programma's aanwijs en vervolgens op een programma, dan duurt het altijd even voordat je alle files ziet in het nieuwe menu. Wanneer ik dan met mijn muis (alleen aanwijzen) van boven naar beneden over alle programma's heen loop, dan blijft hij altijd een 5-tal seconden op het laatst aangewezen programma staan. Bij de meeste pc's is het zo dat je meteen alles ziet waar je aanwijst, maar bij mij opent eerst een grijs venster voordat de files ook daadwerkelijk zichtbaar worden. Nu is mijn vraag eigenlijk: is het zinvol om mijn RAM uit te breiden naar 1024 MB, ik heb momenteel 512 MB. óf is het zinvol om geheugen non-ECC te kopen en het ECC geheugen eruit te halen?
Link naar reactie
Het traag werken van Windows kan vele oorzaken hebben, als je het sneller gewend bent op die pc moet je eens kijken waar het systeem nog meer mee bezig is terwijl jij door de menu's van Windows loopt. Of het zinvol is om het geheugen uit te breiden kun je nagaan door normaal gebruik te maken van de pc en dan te kijken hoeveel geheugen er vrij is. Is dit relatief weinig dan heeft uitbreiden zin; het is afhankelijk van hoeveel je gebruikt. ECC-geheugen geeft een bescherming tegen geheugen-fouten en is nuttig, maar niet zalig-makend; fouten blijven mogelijk, maar de kans erop wordt kleiner.
Link naar reactie
Nou, de drivers zijn het probleem niet want dat heb ik al een keer gedaan. Ook heb ik gekeken waar hij nog meer mee bezig is en dat is eigenlijk niets. Wel is hij altijd bezig met niet-actieve systeemprocessen, maar die kan ik niet beëindigen of bekijken. (te vinden in taakbeheer en tabblad processen. Dan een kale nieuwe windows installatie, wel dat haalt ook niets uit. Wat ik kan proberen is opstarten met data lifeguard diagnostic van Western Digital en dan de optie write zero's to disk. Met de diagnostic tools vindt hij geen errors ook niet bij de uitgebreide media scan, want ik dacht eerst aan een harddisk probleem. Maar ik kan mij herinneren dat ik vroeger ook deze tools voor een andere harddisk heb gebruikt, en dat je dan de optie had om te kijken in welke modus de schijf stond, en zo nodig de modus wijzigen in ATA33, ATA66 of ATA100. Ik had gehoopt dat ik dit ook zou krijgen en ik hoopte eigenlijk dat hij op ATA66 zou staan en dit vervolgens op ATA100 te zetten. Maar voordat ik ingrijpende dingen ga doen wil ik eerst via deze weg alle alternatieven geprobeerd hebben. Om antwoord te geven op het voorstel voor de nieuwste driver voor mijn videokaart: ik heb dit ooit eens gedaan, maar dit resulteert in het feit dat mijn pc afsluit, maar het scherm dan niet meer zwart wordt en blijft hangen op windows wordt afgesloten... Wie heeft hier ook ooit mee te maken gehad?
Link naar reactie
en ik ben het inderdaad niet sneller gewend op deze pc, maar er is geen enkele foutmelding vanuit windows gekomen en er zijn bij systeeminfo ook geen apparaten die problemen opleveren op deze computer. Wat ik bij deze pc vanaf het begin af wel vreemd vindt is dat ook de pc niet echt uit gaat na dit commando gegeven te heben. Ik moet hem altijd nog handmatig uitzetten (aan/uitknop 5 seconden indrukken) nadat het scherm zwart is en de harde schijf is uitgeschakeld. Ook dit probleem heb ik getracht op te lossen in mijn BIOS bij de power management feature, wat ik ook instel het blijft hetzelfde. Zelfde verhaal voor de standby, dan gaat hij op dezelfde manier uit, maar kan niet meer gewekt worden. Zelfs niet wanneer ik bijvoorbeeld in de BIOS heb ingesteld dat de muis moet wekken of een toets indrukken op het moederbord. Misschien toch maar een kant en klare a-merk pc kopen? (en deze langs de straat zetten :cry: )
Link naar reactie
die pc moet dat in een flits kunnen als je standaard windows vga driver gebruikt dan heb je trage beeld opbouw, maar ik neem aan dat je gewoon de ATi catalyst drivers hebt geinstalleerd ? en heb je chipset drivers geinstalleerd ? De data uit het startmenu haalt hij van de hardeschijf af, is deze niet gaar aan het worden ? Ik denk dat je eerst eens een andere hardeschijf moet proberen
Link naar reactie
Nou ik heb gekeken, maar bij de controllers staat niets wat op DMA wijst. Wat wel in de handleiding staat van het moederbord is dat de bios standaard staat ingesteld op de interrupt mode: APIC. Dit betekent: Through IOAPIC generate more IRQ for sustem use. Hij kan ook op PIC, dit betekent: Use AT standard IRQ controller to generate IRQ. En dan staat er de volgende waarschuwing bij: When you already have IOPIC enable system and want to upgrade the system please note, since running an IOAPIC enabled OS (Win NT, W2K, WinXP...) system with none IOAPIC HW (hardware?) support will cause the system [b:d3ce78557d]to hang[/b:d3ce78557d]. Following are some situations users might run into: 1. An IOAPIC enabled OS and change the BIOS setting from IOAPIC to PIC, this will cause your system to hang.
Link naar reactie
Dit kan ik in mijn hardwarebronnen bij systeeminfo vinden over DMA. Hieruit blijkt dat mijn harddisk dus niet in deze stand staat? Kanaal 2 Standaarddiskettestationcontroller OK Kanaal 3 ECP-printerpoort (LPT1) OK Kanaal 4 Controller voor directe geheugentoegang OK Ik heb de videokaartdriver ook geupdated via windows update. Nu openen de menu's inderdaad sneller, maar nu blijft mijn scherm dus wel hangen in windows wordt afgesloten... Wellicht als ik het voor elkaar krijg om mijn hdd in DMA mode te zetten, suggesties hiervoor zijn welkom, dat ook bij het afsluiten wél alles uitgaat en ik de knop niet meer hoef te gebruiken.
Link naar reactie
[quote:6a29188281="markbosch"]Dit kan ik in mijn hardwarebronnen bij systeeminfo vinden over DMA. Hieruit blijkt dat mijn harddisk dus niet in deze stand staat? Kanaal 2 Standaarddiskettestationcontroller OK Kanaal 3 ECP-printerpoort (LPT1) OK Kanaal 4 Controller voor directe geheugentoegang OK Ik heb de videokaartdriver ook geupdated via windows update. Nu openen de menu's inderdaad sneller, maar nu blijft mijn scherm dus wel hangen in windows wordt afgesloten... Wellicht als ik het voor elkaar krijg om mijn hdd in DMA mode te zetten, suggesties hiervoor zijn welkom, dat ook bij het afsluiten wél alles uitgaat en ik de knop niet meer hoef te gebruiken.[/quote:6a29188281] Je kijkt op de verkeerde plaats binnen M$Windows naar de toestand van de harde schijven t.a.v. dma, zie eerder omtrent waar wel te kijken.
Link naar reactie
[quote:d731b7d142="markbosch"]Daar staat een balkje met een zwarte pijl omlaag (keuzemenu) maar dat is grijs, dus niet te wijzigen. Ook het vinkje automatische instellingen gebruiken dat staat aangevinkt is niet uit te vinken omdat het grijs is.[/quote:d731b7d142] Het gaat er niet om hoe je het plaatje dat je ziet kunt omschrijven, maar hoe de instellingen m.b.t. dma op de computer staan. Vermeldt dat a.u.b. Dus (Engelse WindowsXP-pro versie): menukeuze: Start> Control Panel>System>Hardware>Device Manager>IDE ATA/ATAPI controllers>Klik op + teken>Primary IDE Channel>Klik daar rechts op>Properties>Advanced Settings........ Nu zie je onder Device 0 en Device 1 achter Transfer Mode en Current Transfer Mode iets staan, wat is dat? Doe hetzelfde voor Secondary IDE Channel a.u.b. en vertel wat er staat. Ik ben benieuwd. -edit- tikfout
Link naar reactie
Ik heb bij de volgende apparaten maar drie tabbladen als ik op eigenschappen klik, namelijk algemeen, stuurprogramma en bronnen. IDE ATA/ATAPI-controllers: [u:ec44be1325]Intel (R) 82801DB Ultra ATA controller:[/u:ec44be1325] Algemeen: locatie PCI bus 0, apparaat 31, functie 1 stuurprogramma: - Bronnen: I/O bereik FF00-FF0F Geheugenbereik FFEFFC00-FFEFFFFF [u:ec44be1325]Primary IDE channel:[/u:ec44be1325] Algemeen: locatie 0 (0) Stuurprogramma: - Bronnen: I/O bereik 01F0-01F7 I/O bereik 03F6-03F6 IRQ 14 [u:ec44be1325]Secondary IDE channel:[/u:ec44be1325] Algemeen: locatie 1 (1) Stuurprogramma: - Bronnen: I/O bereik 0170-0177 I/O bereik 0376-0376 IRQ 15 En voor al deze apparaten staat bij het tabblad bronnen het volgende in grijs, en is dus niet te bekijken of aan te passen: Instelling gebaseerd op: [i:ec44be1325]huidige configuratie[/i:ec44be1325] (hierbij staat een keuzepijltje, waarvan deze optie geselecteerd is) daarbij staat onder een vakje met aangevinkt: [i:ec44be1325]automatische instellingen gebruiken.[/i:ec44be1325] Daaronder staat een knop die ook grijs is: [i:ec44be1325]instelling wijzigen.[/i:ec44be1325] Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt, ik heb toch nog even datgene wat grijs is opgenomen, omdat dit misschien de knop geavanceerd is waar jij op doelt. Verder heb ik nog bij mijn [b:ec44be1325]diskettestation[/b:ec44be1325]controller gekeken bij de bronnen, want daar staat onder het geheugenbereik wél dat hij DMA 2 gebruikt, dus misschien zou dit ook bij mijn IDE-controllers in diezelfde lijst bij moeten staan, maar daar niet staat.
Link naar reactie
Maar stel dat ik de windows opnieuw erop zou gaan zetten, moet ik daar dan een extra tabblad hebben waar ik een keuze kan maken tussen DMA of PIO? En welk DMA kanaal zou ik dan moeten kiezen? Wat ik wel raar vindt is dat ik zoals genoemd de gebieden die grijs zijn niet kan instellen. Heeft dit niet te maken met een andere instelling in het configuratiescherm die zegt om windows een bepaalde instelling te laten beheren? (daar staat dan ook meestal aanbevolen bij) Het zou dan misschien ergens kunnen staan waar je ook het virtuele geheugen handmatig kan opgeven.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...