Ga naar inhoud

Computer gaat niet aan met "vreemde" harddisk


Aanbevolen berichten

  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:d58a5e79d0="Rikman"]Zou het dit ovale glimmende ding kunnen zijn? [img:d58a5e79d0]http://home.wanadoo.nl/harald/snapshot2.jpg[/img:d58a5e79d0][/quote:d58a5e79d0]Nee, dat is een kristal en daarnaast zit een tantaal elco, tenminste daar lijkt het op. Op de foto met je moederbord zit rechts naast de Bios (helemaal rechts onderaan dus), een rechthoekig blokje. Ik kan niet zien hoe hoog het is, maar als dat ongeveer 1 cm is, dan is dat volgens mij, je "batterij". Dat is dacht ik een blokje met wat elektronica en met een grote condensator en dan in een mooi doosje. Vermoedelijk een nummer met DS nog wat ...
Link naar reactie
[quote:fa740523ab="Rikman"][img:fa740523ab]http://home.wanadoo.nl/harald/snapshot.jpg[/img:fa740523ab][/quote:fa740523ab]Kan je hem in een wat hogere resolutie maken? Zie je al een merk en type nummer oid op het moederbord staan? Ingeval van een Intel moederbord dan wordt het zoeken. Intel zet vaak alleen maar een nummercode ergens neer, vaak ook nog aan de onderzijde. Probeer alles te noteren wat ogenschijnlijk met merk en type te maken zou kunnen hebben. Om zo het echte merk/type te achterhalen en zo ook een mogelijke handleiding te vinden.
Link naar reactie
[quote:e2e302ff53="Rikman"]Deze zijn het niet he? (die zwarte dingen met dat kruis op de bovenkant) [img:e2e302ff53]http://home.wanadoo.nl/harald/snapshot3.jpg[/img:e2e302ff53][/quote:e2e302ff53]Nee dat zijn elco's. Je moet aan de andere kant van de CPU socket kijken. Daar lijkt een rechthoekig blokje te zitten met nr DS1287 ...? oid???
Link naar reactie
Het is me gelukt de betreffende jumper te vinden. Ik heb de betreffende pinnetjes overbrugd, de computer een aantal seconden aangezet, en bij het daarna opnieuw opstarten is er na "WAIT..." het volgende op het scherm te lezen: [quote:0af882d85a] CMOS system options not set CMOS display type mismatch RUN SETUP UTULITY Press F1 to RESUME [/quote:0af882d85a] Ik vermoed dat er bedoeld wordt dat nu de CMOS gewist is blijbaar meteen ook de instellingen van CMOS zelf gewist zijn. Druk ik vervolgens op F1 dan kom ik in de BIOS. Sluit ik de bios af (zonder overigens iets in de bios vernaderd te hebben) dan ziet het er gelukkig beter uit dan daarvoor. Hij blijft niet meer bij "WAIT..." steken, maar geeft de daarna gebruikelijke opsomming van o.a hardware gegevens: [quote:0af882d85a] Main Processor: Pentium(tm) Numeric Processor: Built-in FLOPPY DRIVE A: None FLOPPY DRIVE B: None AMIBIOS Date: 10/10/94 Base Memory Size: 640KB Ext. Memory Size: 48128KB Display Type: VGA/EGA Serial Port(s): 3F8,2F8 Parallel Port(s): 378 133MHz CPU Clock Power Management/APM Disabled 256KB Pipelined Burst Cache Standard/Standard DRAM [/quote:0af882d85a] Met daarna afgebeeld: [quote:0af882d85a] DRIVE NOT READY Insert BOOT diskette in A: Press any key when ready [/quote:0af882d85a] Dit laatste is uiteraard logisch aangezien er nog helemaal geen hardware als floppy, harddisk of cdrom is aangesloten. Echter sluit ik de floppy aan en stel deze in in de bios dan krijg ik toch de zelfde mededeling, ondanks dat er ook een goed in staat zijnde WINDOWS-opstartdiskette in zit. Kijk ik in het bios-overzicht (weergegeven bij het opstarten) dan zie ik dat "FLOPPY DRIVE A: None" veranderd is in "FLOPPY DRIVE A: 1.44 MB 3,5". Dus dat klopt ook.
Link naar reactie
Nee, dat werkt als het goed is, onafhankelijk van elkaar. Je hebt A: en B: niet verwisseld? Maw, diskette station A: aangesloten op de uiteinde van de kabel (na de draai)? Je hebt een opstartbare diskette geplaatst? Je hoort een Rrrr geluid? Die zich herhaalt als je op Enter drukt? Zo ja, dan leest die inderdaad van A: maar begrijpt die er kennelijk niks van. Op zich heb ik dan een HD liggen met WIn3.1 waarmee ik dan controleer of de computer van de HD wil opstarten. Maak desnoods een nieuwe opstart diskette aan zodat je zeker weet dat de schijf in orde is.
Link naar reactie
[quote:681b1d0e55]Je hebt A: en B: niet verwisseld?[/quote:681b1d0e55] Nee [quote:681b1d0e55]Maw, diskette station A: aangesloten op de uiteinde van de kabel (na de draai)?[/quote:681b1d0e55] Hij is wel aangesloten op het uiteinde van de kabel, maar weet niet precies wat je met "draai" bedoeld. Ik heb daarom voor de zekerheid de kabel als test er omgekeerd erin gestopt, om zo een draai in de kabel te krijgen, maar dan krijg ik de mededeling bij opstarten: [quote:681b1d0e55] Disk I/0 error Replace the disk, and then press any key [/quote:681b1d0e55] Maar wat er op de diskette staat is beslist ok! Wel opvallend is dat bij het resultaat [u:681b1d0e55]zonder[/u:681b1d0e55] die draai in de floppy-kabel : [quote:681b1d0e55] DRIVE NOT READY Insert BOOT diskette in A: Press any key when ready [/quote:681b1d0e55] ik [u:681b1d0e55]geen[/u:681b1d0e55] lees-geluid hoor, maar [u:681b1d0e55]met[/u:681b1d0e55] een draai, waar ik dus die Disk I/0 error bij krijg, [u:681b1d0e55]wel[/u:681b1d0e55]!
Link naar reactie
[quote:57b5706364="Rikman"]Hij is wel aangesloten op het uiteinde van de kabel, maar weet niet precies wat je met "draai" bedoeld. Ik heb daarom voor de zekerheid de kabel als test er omgekeerd erin gestopt, ... [/quote:57b5706364]Dat was niet de bedoeling. Met draai bedoel ik dat tussen 2 connectoren een aantal draden in de kabel zijn omgedraaid. A: zit iha na die draai. De waarschuwing die je ziet klopt. Het legt soms zelfs het systeem plat. Wees voorzichtig met dit soort experimenten, het loopt niet altijd goed af. [quote:57b5706364="Rikman"]ik [u:57b5706364]geen[/u:57b5706364] lees-geluid hoor, ... [/quote:57b5706364]Dat vind ik geen goed teken. Het betekent dat het diskettestation niet wordt aangestuurd. Probeer eventueel de andere aansluiting op de kabel. Brand het lampje op de drive wel?
Link naar reactie
[quote:9b37a82ecf]Brand het lampje op de drive wel?[/quote:9b37a82ecf] Ja, die brandt. Ik heb nog een andere floppy-drive en die vertoont exact het zelfde gedrag. Dan kan het eigenlijk "maar" aan 3 dingen liggen: de bekabeling, het moederbord,of de instellingen in de bios. Mee eens?
Link naar reactie
Ik heb nog van alles geprobeerd maar het haalde niet uit. Op een gegeven moment had ik het, hoewel ik dat beslist niet snel doe, maar opgegeven. Nu gebruik ik met succes een ander moederbord. Waar het probleem met de andere computer op neer kwam was dat de floppy bij het opstarten steeds weigerde als deze een diskette in zich had als "upper"-master te fungeren. Maakte ik de hd tot master, maar zat er een floppy in de disk: geen floppy-activiteit. Maakte ik de cdrom tot master en zat er een floppy in de disk: geen floppy-activiteit. Het aanpassen van instellingen in de bios haalde niets uit. Bovendien was een van de floppy-drives die ik had een beetje gammel waardoor er, als ie het deed, snel fouten optraden. Met het andere moederbord kwam ik er achter hoe makkelijk het ook weer hoort te gaan. Ik hoefde niets in de bios in te stellen. Ik sloot de hardware aan: Floppy HD op master CDROM op slave en hij deed het onmiddellijk. Er is echter nog wel 1 probleem, en dat is dat beide cdroms te gammel zijn om een hele installatie vol te kunnen houden. Ik ga binnenkort een nieuwe kopen.
Link naar reactie
[quote:d4ff53801b="pcguy"]nee dat is niet de batterij, de batterij ziet er meestal uit als een soort van mega horloge batterij (zo'n rond ding)[/quote:d4ff53801b]Dat Dallasgeval is wel een batterij: [i:d4ff53801b] DEC DS12B887 DALLAS REAL TIME BATTERY The Dallas Semiconductor DS12B887 on the motherboard contains a Lithium battery[/i:d4ff53801b]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...