Ga naar inhoud

Hoe te werk te gaan bij het plaatsen van een koeler?


Aanbevolen berichten

of je die shim er nu af moet halen ja of nee is volgens mij een beetje onenigheid over. De vele reviews die ik heb gelezen waar een andere koeler op de Atikaart wordt gezet, wordt daar helemaal niets over beschreven en als je dan naar de bijgeleverde foto's kijkt, dan zie je dat die shim er nog gewoon op zit. Een ander roept dan weer dat je de kaart kapot kan maken door de shim erop te laten zitten. Echter is het vaker zo dat de kaart vaker kapot gaat bij het verwijderen van de shim. Dat dus niet makkelijk gaat en met enig geweld eraf gehaald moet worden. Doe je dit verkeerd... zeg maar gedag tegen je Atitje. En dan denk ik toch bij mijzelf... onder die standaarkoeler zit toch ook die shim? Waarom zou die er dan per se af moeten? Het werkt standaard toch ook gewoon? (Red Dragon? jou visie hierop?)
Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
als je goed kijkt naar de standaard ATI cooler, dan zul je zien dat deze net een iets lager punt heeft precies op de hoogte van de GPU. omdat een vervangingsblok( Wc, zalmann etc) vlak zijn en je wel het beste contact wilt hebben is het soms raadzaam hem te verwijderen. maar ja, vraag is, wil je zover gaan voor een paar graden minder, of houdt je toch liever je garantie? die vraag zul je jezelf gewoon moeten stellen. handige site hoe het moet: http://www.overclockers.com/articles714/index03.asp
Link naar reactie
[quote:3797733e04="turbulence"][quote:3797733e04="koene"]kun je er een foto van maken?[/quote:3797733e04] wie ik?? :-? waarvan? :-?[/quote:3797733e04]Nee ik denk dat ie mij bedoeld. :wink: Ik zal het straks eens proberen maar ik krijg niet echt een scherpe foto met die camera van me. :-? [EDIT] Foto maken is bijna onmogelijk want de ruimte tussen koeler en chip is heel klein, maar ik heb de kaart nog eens heel aandachtig bekeken en ik ben er achter gekomen dat mijn kaart [b:3797733e04]wel[/b:3797733e04] een shim heeft, en dat die verdikking die ik eerst voor de gpu hield gewoon die uitstulping de koeler is. :roll: Maar zijn er geen koelers verkrijgbaar met ook zo'n uitstulping?
Link naar reactie
nee. alle GPU coolers hebben net als een CPU blok een vlakke onderkant voor een zo groot mogelijk contact oppervlak.. maar als je het niet aandurft, gewoon laten zitten. het verschil is echt zo minimaal te noemen... alleen als je DIE HARD bent dan ga je voor elke graad lager voor een zo hoog mogelijke performance, anders gewoon laten zitten... ik heb hem er ook afgehaald, stelt niks voor, gewoon een afbreekmesje nemen, dan onder elke hoek het mesje er voorzichtig doorhalen en dan gewoon met een beetje kracht doordrukken.. als je deze ''brute'' methode niet aandurft, kun je ook een stukje visdraad nemen.. deze haal je dmv een soort ''zagende'' beweging onder de shim heen en weer... zo snij je heel langzaam de lijm door en kan je de shim er later zo afpakken
Link naar reactie
[quote:f7dc201af0="Comp-Freak"]Volgens mij waren er wel waterblokken die speciaal gemaakt waren om te passen op een radeon met shim. Dus met een lager stuk in het midden. Maar waarom zou ati die shim er eigenlijk op doen?[/quote:f7dc201af0] die heb ik nog nooit gezien.. daarnaast, als je dan al voor wat meer prestatie gaat, door WC op je VGA te plakken, dan zal je ook wel die meer prestatie willen en de shim verwijderen.. maar ja, de shim heeft maar een paar graden invloed op de temperatuur, en verwijderen is gemakkelijker dan er een speciaal waterblok voor laten maken lijkt me...
Link naar reactie
check nog maar es dan turbulence ;) MCW50 van swiftech [img:72503f8f4e]http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW50/mcw50-bottom.jpg[/img:72503f8f4e] [quote:72503f8f4e]Re-lapping or polishing the copper base is never recommended. Center section is raised to provide clearance for ATI® Radeon™ stabilizer frame assemblies. [/quote:72503f8f4e] bron: [url=http://www.swiftnets.com/]swiftnet.com[/url]
Link naar reactie
[quote:c8802c2242="Comp-Freak"][quote:c8802c2242="pcguy"]de shim valt volgens mij precies om dat spiegelende uitstekende vlak :wink:[/quote:c8802c2242] Ehhh, dat is dacht ik ook de bedoeling. :o[/quote:c8802c2242] ik vatte je antwoord verkeerd op sorry :oops: (moet nog ff helemaal wakker worden, tot 2 uur bezig geweest en ik was om 8 uur weer wakker :wink:
Link naar reactie
Nog ff over je CPU. Het ligt eraan wat voor pastachoca erop zit. AMD Levert standaard een soort 'blokje' koelpasta, en dat moet je eraf halen, omdat het harde brokjes worden, en als je daar je nieuwe CPu fan dan opzet druk je je hele processor naar de *****. Heb ik zelf ervaring mee. Eerst dus de oude verwijderen, en dan nieuwe erop. Als er al gewone pasta opzit zou ik het toch verwijderen en nieuwe erop smeren voor de zekerheid. Dan maakt de heatsink in ieder geval contact met je pasta anders zit er lucht tussen. :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...