Ga naar inhoud

Nieuwe PC of RAID 0?


Aanbevolen berichten

Dag mensen, Ik zit te twijfelen of ik een nieuw systeem zal aanschaffen of dat ik mijn huidig opgrade. Hier staat de info over mijn huidig systeem: [url]http://home.hccnet.nl/p.laanstra/MyComputer.mht[/url] Ik ben best nog redelijk tevreden over de snelheid, maar vraag me af of het sneller kan. Als ik bijv. naar het lampje van de hardeschijf kijk dan staat deze bij het opstarten constant te branden. Meestal bij het opstarten/gebruiken van programma's ook (vooral bij video editing). Terwijl de systeemmonitor van windows aangeeft dat de CPU niet 100% wordt gebruikt. Daaruit concludeer ik dat de HD de bottleneck is, toch? (vraag 1) Nu kan ik wel een nieuwe PC kopen met een snellere CPU, maar als de HD even snel is als de oude dan zou het niet veel sneller gaan, toch? (vraag 2). Nu zit ik te denken aan een RAID 0 opstelling van twee 120GB HD's. Ik heb al één van 120GB en hoef dan alleen maar 1 erbij te kopen met een RAID kaartje. Da's goedkoper dan een nieuwe PC. Op deze RAID opstelling wil ik dan het OS (XP-Proff.) zetten en e.v.t. de video bestanden voor videoediting. Nu heb ik ergens gelezen dat RAID 0 niet versnellend werkt met kleine bestanden, maar alleen met grote bestanden. Dus, zou het een voordeel hebben als ik ook het OS op RAID 0 laat draaien? (vraag 3) Verder kan ik ook ander geheugen nemen PC2700 i.p.v. nu PC2100. Maar daar win ik niet zoveel mee volgens mij en de oude PC2100 kan ik dan niet meer gebruiken omdat deze alleen maar vertragend werken. Zou het veel uitmaken als ik i.p.v. 512MB PC2100 nu bijv. 1024MB PC2700 geheugen zal gebruiken (vraag 4) Ok, ik hoop dat iemand zin heeft om deze vragen voor me te beantwoorden. Zou wel erg mooi zijn. Vast bedankt! Peter
Link naar reactie
Ten eerste, zet je computerspecs in een fatsoenlijke html pagina die ook met andere browsers geopent kan worden (of zet ze hier gewoon even neer). Met [url=http://www.mozilla.org/products/firefox/]Firefox[/url] kan ik die pagina iig niet bekijken. Ik heb toch maar even de moeite genomen IE op te starten, en daar zie ik dat je een Celeron 2.4Ghz hebt. Vooral bij videobewerking is snelle toevoer van data belangrijk, een RAID opstelling is dus prestatiegevend. Helemaal mooi zou een opstelling zijn met 2 Westen Digital Raptors van 73GB, deze schijfjes zijn helaas flink aan de prijs. Je 120GB schijf zou je dan gewoon als opslag schijf kunnen blijven gebruiken. Dat was het antwoord op vraag 1/2. vraag 3: Het OS op RAID 0 laten draaien wel wat prestatievoordeel geven. Maar verwacht geen gigantische verbeteringen. Om het OS sneller te laten draaien valt een nieuwe processor aan te raden. vraag 4: PC2700 zal geen voordeel bieden t.o.v. PC2100 geheugen. Je geheugen draait op dit moment immers maar op PC1600 waarden (dit door de FSB van 100Mhz) 512MB extra zal wel prestatievoordeel brengen. Mijn advies: Doe de Celeron de deur uit, koop een echte P4 icm een i865 mobotje, PC3200 geheugen, en doe wat met een RAID opstelling. (2*120 in RAID 0 is al leuk natuurlijk, 2 Raptors in RAID is helemaal top). Maar natuurlijk hangt dit geheel af van het budget wat je hebt.
Link naar reactie
[quote:8c409fa6fd="Allardje"]Verder:Als je budget het toelaat kan je natuurlijk een snellere processor kopen, samen met PC3200 geheugen[/quote:8c409fa6fd] Dat heeft erg weinig zin :wink: Het moederbord ondersteund nl maar een 533 mHz (133 mHz) processorbus en PC2700 (ddr333) geheugen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...