Ga naar inhoud

Koeling! Help!


Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben net nieuwe hier jullie gaven veel info aan iemand anders dus vraag ik het ook maar ff!! ik ben ook gaan begonnen met mijn p.c beter te koelen!! Nou had ik gelzen in een ander topic! over koelers die een airflow beter maken! Dus 2 voor en 2 achter is een voorbeeld! Maar zijn dat aparte koelers is daar een verschil in! In koelers die aantrekken of die koude luch produceren!? Want ik ga een nieuwe kast kopen! Die kan 7 koelers bevatten en nou wou ik ook een dinges erin zetten zo eentje waar je ze mee kan besteuren ben de naam kwijt! Dus kunenn jullie mij helpen!! alvast bedakt!
Link naar reactie
Tussen inblazende en uitblazende koelers zit geen enkel verschil. Het is gewoon een kwestie van de koeler omdraaien namelijk. Zo'n ding om ze aan te sturen heet een fancontroller. Hier kun je de fans op aansluiten en vervolgens kun je via de fancontroller de snelheid van de fans aanpassen. Zeven fans is overigens erg overdreven hoor. Drie stille fans is vaak al meer dan zat.
Link naar reactie
Ow ! ja 7 is veel te veel weet ik ook :wink: Maar wat is nou het nut van een Koeler lager te zetten qua snelheid! maar ik heb nu een koeler van 80mm en die blaast koude lucht de kast in mijn temperatuur is gezakt van 50 naar 38! IS dit een goed teken!? is er ook een verschil tussen de kracht van een koeling!? Want ik heb nu een nieuwe erin van 80m die maakt niet veel geluid maar je hoort wel dat ik er een bij heb!?
Link naar reactie
Dat is een behoorlijke verbetering... Maar een fancontroller is bijv. makkelijk bij een Cooler Master Aero 7+ die maken namelijk op topsnelheid een hoop herrie maar met zon fancontroller kan je hem minder hard laten draaien als hij het toch niet zo zwaar heeft en als je bijv. gaat overklokken weer harder dat is dus het nut van een fancontroller meer voor je CPU Cooler maar als je case fans veel herrie maken is dit ook makkelijk...Overigens moet het spul natuurlijk wel lekker gekoelt blijven... :wink:
Link naar reactie
[quote:58980b15b4="Thomy"]Bedankt! Maar moet ergens op letten als ik weer een koeler ga kopen buiten de afmeting!? Of moe tik nog naar snelheid kijken ofzow!! ik plaats straks de kast die ik ga kopen mischien kunnen jullie nog wat eenweizegingen geven doei![/quote:58980b15b4] Nah, je moet toch wel naar de stilte, en ook naar de airflow kijken. Die is meestal uitgedrukt in CFM (Cubic Feet per Minute) en soms M³/H Een mooie airflow voor een 80mm fan is bijvoorbeeld 40 CFM
Link naar reactie
De maat moet meestal 80x80x25mm zijn. De snelheid doet er niet zoveel toe, je hebt meer aan de waarden CFM en dB(A). Tussen deze twee moet je een voor jou goede balans zoeken. Als je de boel een beetje stil wilt houden dan is een dB(A) waarde van rond de 20 of lager aan te raden.
Link naar reactie
[quote:ac9199047d="GreyHornet"]ik vraag het hier maar , domme vraag misschien , maar hoe zie ik of m'n fan naar binnen of naar buiten blaast?[/quote:ac9199047d] 1. Voelen. 2. De kant waar de rekjes zitten, naar die kant blaast ie. 3. Bladenvorm bestuderen. 4. Het staat met pijltjes aangegeven, op de zijkant van de fan.
Link naar reactie
[quote:d530bb75b8="jayday"]Dat is een behoorlijke verbetering... Maar een fancontroller is bijv. makkelijk bij een Cooler Master Aero 7+ die maken namelijk op topsnelheid een hoop herrie maar met zon fancontroller kan je hem minder hard laten draaien als hij het toch niet zo zwaar heeft en als je bijv. gaat overklokken weer harder dat is dus het nut van een fancontroller meer voor je CPU Cooler maar als je case fans veel herrie maken is dit ook makkelijk...Overigens moet het spul natuurlijk wel lekker gekoelt blijven... :wink:[/quote:d530bb75b8] daar zit een potmeter aanvast, die kan je op een plaatje schroeven voor in je 3,5 inch bay of achter in een plaatje voor een pci slot zetten. :P dus wat je daar met fan controller aan wilt kloten? als je 7 fans hebt dat schiet weinig op, doe eerst een intake en een outtake ofzo?
Link naar reactie
[quote:074e0afab4="Heiden"][quote:074e0afab4="Interficior"] 1. Voelen. 2. De kant waar de rekjes zitten, naar die kant blaast ie. 3. Bladenvorm bestuderen. 4. Het staat met pijltjes aangegeven, op de zijkant van de fan.[/quote:074e0afab4] Of gewoon: De holle kant blaast.[/quote:074e0afab4] Dat bedoelde ik dus met die bladenvorm. :P
Link naar reactie
[quote:c92585ff36="bbx"](dat zag ik, maar waarom dan zoo moeilijk doen door het aanreiken van die andere mogelijkheden? gewoon voelen 8) )[/quote:c92585ff36] omdat het wel makkelijk is als je alle kabels hebt weggewerkt, anders moet je die dingen eerst zo eruit halen dat je hem kan aansluiten, vervolgens ff opstarten en dan voelen vind ik beetje omslachtig. door bladenvorm kan je het meteen zien en van dat rekje dat is niet altijd waar volgens mij
Link naar reactie
Je moet alleen met plaatsten ff opletten. Je moet een moeie airflow (baan die de lucht af legt maken). Warme lucht stijgt dus die moet je boven uit de kast hebben. Daar dus de out-take fans (lucht naar buiten). Voor (onder) doe ja dan de in-take fans. Let ook op dat je beter een fan meer naar buiten kan hebben dan naar binnen. Anders kan de lucht niet makkelijk weg en kan de temp nog oplopen. Maar één extra out-take en een in-take voeldoen vaak wel. En je kunt ook gewoon punten achter een zin zetten, dan snappen we het nog steeds :wink: En dan nog een voordeel van een fanbus. Een fan op lagere snelheid maakt aanzienlijk minder geluid. Voor minder geluid zou je dus in plaats van één fan op volle snelheid twee op een lagere kunnen plaatsen. Timo
Link naar reactie
[quote:43097f2840="Comp-Freak"]Op de fan staat ook met pijlen aangegeven de draairichting en de airflow richting. Dat is nog makkelijker :wink:[/quote:43097f2840] dit is dus niet bij alle fans zo. om hem stil te krijgen kan je hem ook op 7 volt laten lopen, sluit de + aan op de 12 volt en - op de 5 volt. 12 - 5 = 7volt
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...