Ga naar inhoud

partitioneren hd


Aanbevolen berichten

heb een oude pentium 1 waarvan de bios maximaal 8,4 gb hd herkent. Via kennissen heb ik een Maxtor 80 gb hd kunnen krijgen. Ten aanzien hiervan heb ik de volgende vragen: kan ik in een ander systeem de hd in partities van 8,4 gb opdelen, en worden deze allemaal herkent door de bios in mijn oude pc? Als ik MaxBlast 3 gebruik, en de schijf zou desondanks niet herkent worden, geeft dit progje dan problemen bij verwijderen?
Link naar reactie
[quote:c7255d49d7="musicfreak"]kan ik in een ander systeem de hd in partities van 8,4 gb opdelen, en worden deze allemaal herkent door de bios in mijn oude pc?[/quote:c7255d49d7] Nee, dit zal niet gaan. De bios ziet hem nl gewoon als een 80 GB schijf. Het bestuuringssysteem ziet hem pas als een gepartitieoneerde schijf.
Link naar reactie
[quote:28b00cfe6e="musicfreak"] Als ik MaxBlast 3 gebruik, en de schijf zou desondanks niet herkent worden, geeft dit progje dan problemen bij verwijderen?[/quote:28b00cfe6e] Hoe bedoel je dat? Mijn inziens heb je maxblast nodig om de schijf te laten herkennen. Ik meen me te herinneren dat de bios de schijf dan niet ziet, maar tijdens het opstarten laadt dan EZ-bios waardoor de schijf volledig in windows wordt herkent.
Link naar reactie
[quote:1fa36a5c4c="Frake"]Hoe bedoel je dat? Mijn inziens heb je maxblast nodig om de schijf te laten herkennen. Ik meen me te herinneren dat de bios de schijf dan niet ziet, maar tijdens het opstarten laadt dan EZ-bios waardoor de schijf volledig in windows wordt herkent.[/quote:1fa36a5c4c]Dat ligt er aan hoe je dat precies ziet. Oudere moederborden hebben vaak problemen een grote harde schijf correct te herkennen. In zo'n geval herkent de computer (Bios) een 80GB schijf bijvoorbeeld als een 8,4GB schijf. In dat geval is meer dan 70GB niet toegankelijk. Een programma zoals Maxblast, zorgt voor een aangepaste bootsector. Hierdoor zal bij het opstarten van de harde schijf speciale software wordt geladen en wordt de schijf volledig toegankelijk. Nadeel is dat de harde schijf een speciaal formaat krijgt waardoor een normale opstartdiskette geen toegang krijgt tot die harde schijf.
Link naar reactie
[quote:fbeef1af60="musicfreak"]kan ik in een ander systeem de hd in partities van 8,4 gb opdelen, en worden deze allemaal herkent door de bios in mijn oude pc?[/quote:fbeef1af60]Heel misschien. Ga eerst na of die oude computer de harde schijf van 80GB goed herkend, zo niet dan werkt het sowieso niet. Daarbij komt nog dat als je bijvoorbeeld met een Windows XP die HD zou partioneren, dat Windows 98 er vrijwel zeker niet mee overweg kan. Dus gewoon een Windows 98 opstart diskette gebruiken. Oh ja, die kan dus standaard niet overweg met HD's groter dan 64GB tenzij het een WInME versie betreft. Welk merk/type moederbord zit er in die Pentium I computer? Soms kan het euvel met een Bios update worden opgelost.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...