Ga naar inhoud

Computer overleden


Aanbevolen berichten

Een paar dagen geleden viel mijn pc zomaar ineens uit en meteen daarna weer aan (als een soort van harde reset, maar ik had nergens op gedrukt). De lichtjes branden even op (ongeveer 1 seconde) en daarna ging die weer uit. Dit herhaalde zich een paar keer en toen heb ik maar snel (na 20 seconden, dus ook ongeveer 15 keer aan/uit) de stekker eruit getrokken, want de aan/uit knop werkte ook niet. Er hing ook nogal een vreemd geurtje omheen. Na een paar dagen (druk, druk, druk) probeerde ik het weer eens: stekker erin, lampjes branden op, "Poef" en daarna helemaal niks. Ook niet na indrukken aan/uit knop. De pc is al vrij oud: P3 450 Mhz 265 MB geheugen PC 100 Mobo Asus P2B-F HD DiamondMax 40 GB enz... In de loop van de tijd heb ik wel heel wat gesleuteld en wat dingetjes ge-upgrade, maar de laatste tijd niet en alles liep nog als een zonnetje. Daarom vind ik het wel vreemd dat dit ineens gebeurde. Ik heb de kast nog niet opengemaakt, want die staat nogal ingebouwd in een kastje. Daar staat ie al anderhalf jaar en nog nooit last gehad van overhitting. De pc is ook aangesloten op een geaarde stekker, dus dat kan het ook niet zijn. Weet iemand iets? Ik was al van plan komend najaar een nieuwe pc te kopen (of zelf in elkaar te zetten). Dat wordt nu dan waarschijnlijk wat eerder. Heeft iemand nog wat tips waar ik aan moet denken bij zelf bouwen? Ik kan zo snel niet echt wat daarover vinden op het forum of in de CT... Zo, das een heel verhaal Kan iemand mij helpen? Patrick van Vliet
Link naar reactie
ga op zoek naar defecte condensators naast de processor als deze er zijn is er niets meer aan te doen komt door warmte en ouderdom condensators zijn te herkennen aan de ronde tonnetjes vorm bij defect zijn deze bol uitgezet een moederbord van mij had de hele rij langs de processor opgeblazen Win2k groetjes
Link naar reactie
Oke, wat zie ik. Geen zwarte plekken, geen opgezwollen condensators en geen overdreven knikken in kabels. Ik heb ook de processor uit zijn voet gelicht (wat nog een heel gedoe is met een processor op een printplaat, met een dikke koeling erop en dat alles in een insteekgleuf... wie heeft dat ooit bedacht? :-? ) en daar was verder ook niks bijzonders aan te zien. De voeding heb ik ook losgemaakt en ik heb eens door de ventilator een blik naar binnen geworpen en niks bijzonders gezien. Maar... als mijn neus me niet bedriegt komt er uit de voeding een wat vreemde lucht en van de rest van de pc niet... Patrick
Link naar reactie
[quote:75a6dc5544="XBL"]Waarom zou het mobo het begeven hebben, spiderned? Het draaide eerst gewoon goed. Jochem[/quote:75a6dc5544] Tsja, niks heb het eeuwige leven en kan gewoon ineens afgelopen zijn. Beetje naief om te denken dat als het altijd goed draaide, het dus nooit kapot kan zijn.
Link naar reactie
[quote:ba9fe1b69a="spiderned"]Beetje naief om te denken dat als het altijd goed draaide, het dus nooit kapot kan zijn.[/quote:ba9fe1b69a]Dat denk ik niet, alleen gaan bij mij apparaten eerst kuren vertonen. Dingetjes werken niet. En dan is het afgelopen. Dat is hier niet het geval. Natuurlijk, het mobo [u:ba9fe1b69a]kan[/u:ba9fe1b69a] het zijn. Maar ik vind het dus aannemelijker dat het de voeding is, omdat die mogelijk al heel veel stof heeft verzamelt. Jochem
Link naar reactie
Misschien een wat domme vraag, maar hoe kan je dan zien dat de koeling kapot is? Is dat te testen? En kan je zomaar elke voeding erin zetten, of heb je daar een voeding voor nodig, die speciaal voor een P3 moederbord is gemaakt? Ik vraag me ook af... op welke manier kan ik het beste al het stof verwijderen? Het zijn niet hele wolkjes ofzow, maar wel een grijs laagje. En ik wil wel graag die pc in dat kastje hebben. Moet ik dan om de zoveel tijd stof gaan verwijderen ofzo? :o Patrick
Link naar reactie
[quote:821e658970="v.vliet"]Een paar dagen geleden viel mijn pc zomaar ineens uit en meteen daarna weer aan (als een soort van harde reset, maar ik had nergens op gedrukt). De lichtjes branden even op (ongeveer 1 seconde) en daarna ging die weer uit. Dit herhaalde zich een paar keer en toen heb ik maar snel (na 20 seconden, dus ook ongeveer 15 keer aan/uit) de stekker eruit getrokken, want de aan/uit knop werkte ook niet. Er hing ook nogal een vreemd geurtje omheen. Na een paar dagen (druk, druk, druk) probeerde ik het weer eens: stekker erin, lampjes branden op, "Poef" en daarna helemaal niks. Ook niet na indrukken aan/uit knop.[/quote:821e658970]Dit lijkt het meest op de voeding. Het moederbord kan als gevolg daarvan helaas ook overlijden. Eerst een andere voeding proberen lijkt me. Zolang je niet echt een knal hebt gehoord of een leeggelopen condensator ziet, verwacht ik dat er weinig zichtbare schade te zien zal zijn.
Link naar reactie
Ik heb een nieuwe voeding gekocht en nu doet de pc het weer. Iedereen bedankt voor het advies! Nu heb ik alleen een ventilator die een hoop herrie maakt, die dat eerst niet deed. Volgens mij is het de ventilator op de processor. Die heb ik even verwijdert, om de het moederbord en de processor goed te kunnen bekijken en om de stekker van de voeding aan te kunnen sluiten. Na een hoop herrie ging die ventilator steeds zachter draaien en nu is die er zo een beetje mee gestopt. Volgens mij is het echt tijd voor een nieuwe pc... en aan die 'belangrijke' onderdelen van een pc ga ik ook maar niet meer zitten. Patrick
Link naar reactie
[quote:bec8786273="v.vliet"]Ik heb een nieuwe voeding gekocht en nu doet de pc het weer.[/quote:bec8786273]Dat is heel mooi! [quote:bec8786273="v.vliet"]Nu heb ik alleen een ventilator die een hoop herrie maakt, die dat eerst niet deed. Volgens mij is het de ventilator op de processor. Die heb ik even verwijdert, om de het moederbord en de processor goed te kunnen bekijken en om de stekker van de voeding aan te kunnen sluiten. Na een hoop herrie ging die ventilator steeds zachter draaien en nu is die er zo een beetje mee gestopt.[/quote:bec8786273]Dit moet je wel uitzoeken. Soms komt er een draad tegen de ventilator. Dan moet je die wel iets verleggen want anders stopt of de ventilator of gaat dat draadje misschien kapot met alle gevolgen van dien. Een niet goed werkende ventilator kan tot oververhitting leiden en uiteindelijk leiden tot nieuwe problemen. Heel misschien is de ventilator kapot, ook in dat geval geldt vervangen of het euvel verhlepen (smeren met teflon olie of zo). Niks doen raad ik je dringend af ...
Link naar reactie
De oorzaak is al gevonden! Om de één of andere reden blijft het diskette station steeds maar brommen. Dat deed ie eerst niet. Alle ventilatoren en ander spul in de pc werken gelukkig wel. :D Ik heb dus maar de stekker uit het diskette station getrokken en nu werkt alles weer als vanouds. Ik gebruikte eigenlijk toch al haast geen gebruik meer van diskettes. Nogmaals: bedankt voor alle respons! Patrick
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...