Ga naar inhoud

64bit AMD


Aanbevolen berichten

Hai, Klein vraagje... Draaien applicaties en besturingsystemen (windows XP, Me, RH9) net zo goed of beter op een 64 bit AMD als op de 32 Bit athlons? Of kun je op bepaalde gebieden compatibiliteitsproblemen verwachten? Reden is een lopop die ik op het punt sta aan te schaffen. Dat ding heeft bijna alle specs zoals ik die zou willen zien, alleen een 64 bit Athlon 3000+ ipv een 32 bit processor. aangezien ik dat ding totaal niet ken en verder ook niet gehinderd wordt door andere technische kennis over CPU's ben ik een beetje huiverig voor die aanschaf? :-? Mvg
Link naar reactie
[quote:df6f4a0f7a="tuckson"] Hai, Klein vraagje... Draaien applicaties en besturingsystemen (windows XP, Me, RH9) net zo goed of beter op een 64 bit AMD als op de 32 Bit athlons? Of kun je op bepaalde gebieden compatibiliteitsproblemen verwachten? [/quote:df6f4a0f7a] http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_4699_7980,00.html "There’s a new brand making its mark in the 64-bit arena. AMD Athlon™ 64 is the name for our next generation of desktop and mobile processors. It stands for the next generation of AMD Athlon technology. It stands for simultaneous 32- and 64-bit application support. It stands for unbelievable increases in performance. It stands for the future of PC computing. Built on AMD64 arcitecture, the AMD Athlon 64 processor is designed to deliver outstanding levels of performance and customer-focused innovation to home and business users alike."
Link naar reactie
[quote:d6b89d4228="tuckson"]Klein vraagje... Draaien applicaties en besturingsystemen (windows XP, Me, RH9) net zo goed of beter op een 64 bit AMD als op de 32 Bit athlons?[/quote:d6b89d4228] Net zo betrouwbaar, maar met betere prestaties [quote:d6b89d4228]Of kun je op bepaalde gebieden compatibiliteitsproblemen verwachten?[/quote:d6b89d4228] Nee. Met een 32 bits besturingssysteem wordt een A64 een 32 bits CPU.
Link naar reactie
[quote:a34fb16e6e="MichelG"] Zeker verstandig. Alles wordt in de toekomst 64 bit. Over een jaar of 2 zal 32 bit waarschijnlijk zo goed als verdwenen zijn. [/quote:a34fb16e6e] Dach ut nie. Voorlopig kunnen ook 64-bit applicaties gedraaid worden op een 32-bit PC d.m.v. 64-bit emulatie. Dat zag je ook bij de overgang van 16-bit naar 32-bit besturingssystemen. Hoe lang heeft het immers geduurd voordat iedereen Win 3.x verving door Win95? Ik heb nu ook nog een partitietje met Win98SE ... :wink:
Link naar reactie
[quote:d55c3f0a84="turbo-pascal"][quote:d55c3f0a84="MichelG"]Zeker verstandig. Alles wordt in de toekomst 64 bit. Over een jaar of 2 zal 32 bit waarschijnlijk zo goed als verdwenen zijn.[/quote:d55c3f0a84]Pff, dacht het niet. Minstens 4 jaar. Niet iedereen koopt om de maand een nieuwe pc...[/quote:d55c3f0a84]Ik bedoelde meer van dat er dan helemaal geen 32 bit computers verkocht zullen worden en er alleen maar 64 bit programma's komen. (en ik koop ook niet om de maand een andere computer en draai ook nog steeds met een 32 bit processor)
Link naar reactie
Systemen met een 32 bits CPU kunnen slechts 4GB virtueel geheugen gebruiken. Voor Windows XP betekent dit dat 2GB RAM geheugen het maximum is. Veel nieuwe systemen hebben nu al 1GB geheugen, het zal geen jaar meer duren voordat de eerste high-end desktop systemen 2GB krijgen. Daarna is geheugenuitbreiding in een 32 bits systeem praktisch onmogelijk. Iedereen die overweegt om in de toekomst het geheugen te upgraden naar meer dan 3GB heeft een 64 bits CPU nodig. Denk eraan dat veel PII systemen die werden verkocht met 32 of 64MB geheugen nu draaien met 128 of 256MB. Wil je in de toekomst een nieuwe videokaart inbouwen? Op dit moment heeft bijna elke kaart 128 of 256MB geheugen. Volgens mij mapt Windows het videogeheugen dubbel naar het virtueel geheugen. Dit betekent dat een 256MB videokaart 512MB virtueel geheugen inneemt, een toekomstige 512MB videokaart al 1GB virtueel geheugen. Andere onderdelen hebben ook hun stukje virtueel geheugen nodig. Alles bij elkaar raakt de beschikbare 4GB dus vrij snel behoorlijk vol. Hoe voller het wordt, des te groter de kans op bugs in drivers en dergelijke. Ik denk dat wanneer Intel en Microsoft eind dit jaar hun 64 bits producten lanceren in een paar maanden tijd het grootste deel van de high-end systemen omschakelt naar 64 bits. Veel applicatiesoftware blijft daarna nog een tijdlang 32 bits, omdat ze daar inderdaad genoeg aan hebben.
Link naar reactie
[offtopic] [quote:4de3dfd296="egslim"]Systemen met een 32 bits CPU kunnen slechts 4GB virtueel geheugen gebruiken. Voor Windows XP betekent dit dat 2GB RAM geheugen het maximum is. Veel nieuwe systemen hebben nu al 1GB geheugen, het zal geen jaar meer duren voordat de eerste high-end desktop systemen 2GB krijgen. Daarna is geheugenuitbreiding in een 32 bits systeem praktisch onmogelijk. Iedereen die overweegt om in de toekomst het geheugen te upgraden naar meer dan 3GB heeft een 64 bits CPU nodig.[/quote:4de3dfd296] Waarom heeft b.v. mijn moederbord dan toch ondersteuning voor 4 GB RAM? En je kan het virtueel geheugen toch ook met de hand vast zetten op b.v. 2 GB? [/offtopic] Verder is een AMD 64 een uitstekende keuze. Ik zou hem zeker kopen om al eerder genoemde redenen.
Link naar reactie
[quote:97a88514c9]Waarom heeft b.v. mijn moederbord dan toch ondersteuning voor 4 GB RAM? En je kan het virtueel geheugen toch ook met de hand vast zetten op b.v. 2 GB? [/quote:97a88514c9] Virtueel geheugen is iets heel anders dan de SWAP. Virtueel geheugen is abstract. Een programma/driver krijgt een stukje virtueel geheugen toegewezen, dat wil zeggen dat het de geheugenadressen daarvan mag gebruiken. De gegevens zelf worden vervolgens opgeslagen in het RAM of de SWAP. PAE is een manier om een 32 bits CPU toch meer dan 2 of 3GB geheugen te laten gebruiken. PAE moet worden ondersteund door het OS en de software. Je vindt het alleen in besturingssystemen en database software voor servers. Ik vraag me zelfs af of Pentium 4 PAE ondersteunt, volgens mij hebben alleen de Xeons dat. AthlonMP en Athlon64 ook, AthlonXP weet ik niet. PAE is een softwarematige nachtmerrie, je hoeft er niet op te rekenen dat PAE ooit naar de desktop komt om de 4GB barriëre op te lossen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...